Minister fremrykker møde om problemramt rejsekort

Transportminister Henrik Dam Kristensen rykker efter forslag fra Venstre et møde om det problemramte rejsekort til før sommerferien.

»Jeg går straks i gang med at forsøge at finde en mødedato, for jeg har selv haft det samme ønske om at fremrykke mødet«, siger Henrik Dam Kristensen.

Statusmødet, som skal få alle registrerede problemer med rejsekortet på bordet, var ellers planlagt til slutningen af august, men efter at rejsekortet er blevet indfaset i Nordjylland og er på vej til at erstatte klippekortet i hovedstadsområdet 1. juli, er det blevet tydeligt, at der stadig er en række problemer med rejsekortet.

Det fik Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til at foreslå at rykke mødet.

»Folk er så frustrerede over rejsekortet, at det fuldstændig undergraver tilliden til kortet. Derfor må vi have et statusmøde allerede inden sommerferien«, siger Kristian Pihl Lorentzen, der ligesom flere andre trafikordførere har modtaget en masse henvendelser om rejsekortet de seneste dage.

Læs mere på Politiken.dk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvor det varmer, at vi nu ser kan vor så transportminister virkelig forsøger at kulegraver sin kalender, smøger ærmerne op og endda forsøger at fremstå pro-aktivt med sine ønsker om selv at have ville fremrykke et møde.

Han må være kandidat til næste uddeling af 'IranskPropagandaMinisterÆresMedalje'

  • 1
  • 1

Hvorfor kommer det som en overraskelse, har man fuldt med i aviser og på ingeniøren så har man kunne læse om det fra dag et af, hvorfor er det så nu et problem ????, det har jo været kendt og ingnoret så hvad har ændret sig ????

  • 0
  • 0

Hvorfor kommer det som en overraskelse, har man fuldt med i aviser og på ingeniøren så har man kunne læse om det fra dag et af, hvorfor er det så nu et problem ????, det har jo været kendt og ingnoret så hvad har ændret sig ????

Politisk spin - fra begge sider af salen. Den forrige regering ignorerede som den nu siddende regering problemerne med Rejsekortet - man skulle helst ikke nyde noget ved at gå ind i dette 'taber projekt', så hellerede lade som om der var styr på det og la' Hr. Wahlsteen tage skraldet.

Nu er problemerne dog vokset sig så store, at de generere politikernes vælgere i en sådan grad, at man ikke kan undgå at handle på dem - nu er man næsten ved at falde over hinanden for at virke pro-aktive og handlekraftige - og håber derved at mange års laden stå til vil blive glemt.

En anden måske udløsende faktor, er at pensionister med rejsekortet får dyrere rejser - glem ikke at pensionister stadig udgøre en større og større andel af vælgerskaren - og dem lægger man sig ikke frivilligt ud med.

  • 0
  • 0

Skulle vi nu ikke holde os til det rigtige problem: takstzonerne! De er som bekendt politisk bestemt, og man har måttet indrette Rejsekortet til den virkelighed. Den tekniske løsning bag Rejsekortet er velkendt og brugt mange andre steder i verden. Den eneste (markante) forskel er, at brugerne ikke tvinges gennem sluser ved check ind/ud, men at det overlades til brugerne selv at huske den operation.

  • 0
  • 0

De problemer som brugerne nu oplever har med 100% sikkerhed kunnet forudsiges. (Det er der givetvis også nogen som har gjort). Men alligevel har man valgt at udføre projektet i den forkerte rækkefølge. Man skulle selvfølgelig have startet med at designe takstzonerne på en hensigtsmæssig måde, således at Rejsekortet og takstzonerne passede sammen. Svarer til først at bygge et hus - for herefter at etablere et fundament under huset. EDB projekt + Politisk inkompetance = (Der er dømt Fjols)

  • 0
  • 0

Og hvad forventer man så, der kommer ud af mødet? En hensigtserklæring om, at der skal gøres noget... og det er så det? Man får jo ikke ændret på, at om 14 dage, så er det slut med (de velfungerende) klippekort i hovedstadsområdet. Dem, der ikke har fået hamstret klippekort, er tvunget over på makværket Rejsekort. Og tilliden til kortet? Den er da røget for lang tid siden. Så hvorfor den hast - endnu et latterligt spil for galleriet fra de folkevalgte politikere.

  • 1
  • 0

Som et meget væsentlig fag på DIA i 65-69 havde vi ADB. Administrativ Data Behandling. Det bestod i at inden man kastede sig ud i et EDB-projekt, simplificerede man de administrative arbejdsgange, så de passede til edb-programmering. Med rejsekortet et dette tilsyneladende helt og aldeles glemt. Magen til edb-sjusk skal man vist lede længe efter, med mindre man fokuserer på DSB og IC4 m.v. Hvorfor er de så dårlige.?. Er det bærmen af dårlige ingeniører samlet på et sted, eller er det en speciel dårligånd, som hersker over etaten, som totalt udelukker intelligente ingeniører og andre kloge medarbejdere. Vi fik elektrificeret kbh-padborg fordi Tyskland og Sverige forlangte det. Men vi droppede Jylland, vel nok fordi DSB var bange for konkurrence fra Tyskland og måske især Frankrig. Der kører togene ikke på minuttet, men på sekundet, til meget lave priser, og det går stærkt. Men de bruger eltog. Hvad med nu som minimum at tilbyde en edb-løsning som fortæller hvilken billet, der er billigst. Det burde selv for en minister være rimelig let at bede om en løsning som fortalte om man burde købe en togbillet eller bruge rejsekortet på en rejse. En rejse for mig som pensionist en torsdag fra Høje-Tåstrup til Brande er 38 kr billigere med enkeltbillet når jeg rejser efter kl 12:59. Rejsekortet er stort set kun billigere, hvis jeg rejser i tidsrummet 11-12;59. Var der nogen der sagde plattenslageri.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten