Minister forsvarer 'køreplansluft': Det gavner både kapacitet og sikkerhed
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister forsvarer 'køreplansluft': Det gavner både kapacitet og sikkerhed

At DSB er europamester i disciplinen 'køreplansluft', bekymrer ikke transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Under et samråd i Folketingets transportudvalg tirsdag eftermiddag afviste Henrik Dam Kristensen, at DSB giver togene på den danske jernbane kunstigt lange rejsetider for at sikre mod forsinkelser.

At togtrafikken snegler sig af sted på jernbanen – selv efter at Banedanmark har brugt milliarder på at udskifte skinnerne – blev ellers dokumenteret i Ingeniøren i fredags på baggrund af en opgørelse fra Trafikstyrelsen.

Læs også: Danske togpassagerer må leve med unødvendigt lange rejsetider

Men under samrådet understregede transportministeren, at manglende kapacitet på skinnenettet samt hensynet til sikkerhed og ønsket om at sikre mod forsinkelser tilsammen retfærdiggør de aktuelle køretidstillæg i DSB’s køreplaner.

Men ifølge Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, skinnede det tydeligt igennem, at ministerens talepapir var forfattet med bidrag fra netop de to organisationer i ministerens bagland, som er ansvarlige for de rigelige mængder køreplansluft, DSB og Banedanmark.

»Der ER virkelig noget at komme efter i denne sag,« siger Kristian Pihl Lorentzen til Ingeniøren.

Han fortsætter:

»Ministeren tog slet ikke stilling til selve omfanget af DSB’s køretidstillæg, men argumenterede bare for, at køreplanen ikke hænger sammen, medmindre man indbygger en vis buffer. Det synspunkt kan ingen være uenige i – spørgsmålet er, om Banedanmark og DSB er faldet for fristelsen til at holde rejsetiderne kunstigt oppe som en bekvem smutvej hen imod målet om flere rettidige tog.«

Kristian Pihl Lorentzen finder det tankevækkende, at det første, DSB gjorde, da selskabet for nylig overtog operatøransvaret på jernbanen mellem Aarhus og Odder fra det lokale trafikselskab, var at forøge køretiden med fire minutter – på trods af, at man indsatte helt nye tog på strækningen.

»Det er jo meget tankevækkende, at DSB mener, at man har brug for fire minutter ekstra for at kunne holde rettidigheden på en meget kort og ikke særlig befærdet jernbanestrækning. Det giver naturligvis en mistanke om, at DSB snyder på vægten med køretiderne, og jeg kunne godt tænke mig at vide, præcist hvilke rationelle argumenter DSB mener retfærdiggør denne køretidsforlængelse,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

har jo netop en tæt trafik i begge retninger - endda på en enkeltsporet strækning og især i morgen- og eftermiddagstrafikken. Desuden er de nye Desiro noget længere tid om at åbne og lukke dørene end de gamle Y-tog, hvilket giver længere holdetid ved de mange standsningssteder...

Om igen, Kristian Pihl...

Jeg skal understrege, at jeg her ikke tager stilling til spørgsmålet om "luft" i køreplanen, hvad angår de øvrige strækninger...

  • 2
  • 2

Henrik Dam Christensen (A): "...hensynet til sikkerhed og ønsket om at sikre mod forsinkelser tilsammen retfærdiggør de aktuelle køretidstillæg i DSB’s køreplaner".

Om igen Henrik Dam.

Hvis et postbud fra Vorbasse skal bruge en time ekstra til sin rute på grund af sne, skal han så stadig have en time mere til sit arbejde når solen skinner af hensyn til hans sikkerhed?
Hvis et tog skal have 5 minutter ekstra til at køre en strækning på grund af sporarbejde, skal toget så stadig have 5 minutter ekstra når sporarbejdet er færdigt af hensyn til sikkerheden?

1) Er det meget farligt for et tog at holde stille på en station?
2) Hvis det er farligt for et tog at køre 180 km/t, hvorfor arbejder regeringen så for togene skal køre endnu hurtigere (timeplanen)?

  • 1
  • 1

Sikkerhed er et interessant argument for forlænget køretid.

Er det ikke sådan, at på DSB´s hovedstrækninger er det fysisk umuligt for en lokomotivfører at få sit tog til at køre galt, selv hvis han ønsker det? På strækninger med ATC, kan han ikke køre overfor rødt og han kan heller ikke køre for stærkt, så bremses toget helt automatisk.

Så hvad er lige risikoen?

Den største sikkerhedsrisiko i et tog er så afgjort kaffen. Skåldhed kaffe på huden kan føre til akutte andengradsforbrændinger. Desto hurtigere toget kører, desto mere ryster det, og desto større risiko for at spilde kaffen. I den sammenhæng er de nye IC4-tog yderst sikre, da de jo næsten altid holder stille, og når de endelig kører, er kaffeautomaten "nede" i vistnok 15% af tiden.

Omvendt betyder forlænget køretid jo også større efterspørgsel efter kaffe, og så øges sikkerhedsrisikoen.

  • 2
  • 2

Jeg ved ikke med dig, men skinnebrud, påkørsel, nedfaldene genstande, afsporinger etc. ses som en meget stor risiko inde for DSB, og derfor har de også en tindens til at køre lidt langsommere nogen steder, har jeg lagt mærke til. Derudover befærdes hovedstrækningerne også af arbejdstog, godstog og materialetransporter, som gør en køreplan kan falde helt ud af takt, hvis den er for stram og derfor er der også større minut-huller på de store strækninger.

Mvh. Oliver

  • 2
  • 1

"Transportminister stod skoleret" .......

Vås. Ingen ministre skal stå skoleret for sådan noget uvæsentligt som dette.
Hvis folk har så pissetravlt, som visse oppositionspolitikere giver udtryk for, burde de stå op fem minutter før og tage en afgang tidligere.
Danmark er simpelt hen så lille, og visse borgere er så smålige, at det gør ondt at læse.
Danske jernbaner egner sig ikke til højere hastigheder. Danske afstande er så små, at det ikke betyder ret mange sekunders kortere rejsetid, selvom man øger hastigheden (og brændstofforbruget) med 10 - 20 km/t. Derimod bliver det MEGET dyrere at sætte hastigheden op, det ved enhver, der kan regne og tælle.
Tætheden på banenettet skal der ikke røres ved. ATC eller ej, sikkerhed skal man ikke spille fandango med.

  • 1
  • 2

Steen, nu svarer du jo på noget helt andet, end der blev spurgt om. Sagen er, at DSB's køretidstillæg nu er større end det var for 10 år siden, da skinnerne var i ringere forfatning. Dette må nødvendigvis give anledning til hævede øjenbryn.

Dit hovedargument er tilsyneladende, at "folk behøver ikke have så travlt!!!"? Det er da et synspunkt. Siden Jakob Buksti praesenterede "Gode Tog til Alle", har lande som Belgien og Holland åbnet højhastighedslinier med Vmax op til 300 km/t. Begge lande er på størrelse med Jylland. Lad mig erkende at (1) disse lande gjorde et hovedsageligt a.h.t. den internationale togtrafik; og (2) det følger jo ikke deraf, at Danmark bør gøre det samme.

Dog kan vi ikke forblinde os fra een kendsgerning: ude i hele Europa finder der i disse årtier en "højhastighedsrevolution" sted i togfarten, med det formaal at reducere vej- og lufttrafikken. Vi må beslutte, om Danmark skal være del af disse europaeiske netværk, eller vi hellere vil have, at vort land bliver til en hvid plet på jernbanekortet.

  • 2
  • 0

Det er faktisk ikke særlig seriøst, for de (få) som har prøvet at ofre en mindre formue på at købe kaffe i DSB tog ved, at den ikke er særlig varm.

  • 1
  • 0

tænk engang, om vi netop besluttede hvide pletter på kortet... ?

Fleksibilitet har så stor en værdi, at skinnetransport har svært ved at følge med. Det gør ondt hos mange at høre, og det beklager jeg oprigtigt. Men hvad nu hvis...

  • Indsætter busser mellem landsdele og regioner med samme kapacitet som togene har i dag. Jeg garanterer for, at med uændrede billetpriser, vil der ikke mangle ivrige vognmænd - uanset billetsystem.
  • Bruger alle de sparede mia. til ekstra busbaner på motorvejene - det koster mia. men de er jo netop sparet.
  • Bruger penge på at gennemtvinge elbusser til bytrafikken - vi skulle jo nødigt gøre byen mere forurenet end den er.
  • Bruger de sparede mia. fra den aflyste elektrifisering til at nedgrave en nuværende og ny motorvej fra Holbæk og helt til Sjællands Odde så dette stykke naturperle ikke smadres, og byg den der fine tunnel/bro under/over Kattegat.
  • Tillader superlange lastvognstog på udvalgte strækninger, som f.eks. fra Århus havn via den nye forbindelse over Kattegat til syd for Kbh.
  • Lader de travle der skal frem og tilbage hurtigt, tager flyet.
  • Laver et nyt selskab til de ganske få strækninger, der faktisk giver overskud og/eller mening - S-tog og Kystbanen, Metro og Letbane/busser og lokalbaner i Århus, Aalborg.

  • Nedlægger DSB. DB og SJ kan køre deres tog via KbH hvis der er efterspørgsel.

  • 1
  • 1

Det mærkes at ministeren er socialist. Alt hvad staten gør er godt, punktum færdig.

Selv at køre et tog unødvendigt langsomt er et udtryk for at "den gode stat" vil borgerne det bedste.

Pladder!

  • 0
  • 2

Jeg garanterer for, at med uændrede billetpriser, vil der ikke mangle ivrige vognmænd

Det er da klart: Markedsprisen på en X-bus billet er cirka 1/3 af DSB's pris. Det er snarere de ivrige kunder - som bränder så meget efter at sidde og skumle i en bus at de er villige til at betale 3 gange mere end de kan välge at göre i dag - som mangler.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten