Minister: Fem måneder uden tog på ny bane er det bedste alternativ
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Fem måneder uden tog på ny bane er det bedste alternativ

Hvordan kan det være fornuftigt at lade en ny jernbane til ni milliarder kroner, der bliver bygget til prisen og bliver færdig til tiden, så tom hen?

Det spørgsmål trænger sig på, efter at kaosset om at indføre nye signaler har ført til, at den nye jernbane mellem København og Ringsted ikke åbner til december næste år, når den er færdig, men først i maj 2019.

Læs også: Spøgelsesbane: Signalkaos udsætter åbningen af Ringstedbanen

Foto: Nanna Skytte

Nu er det lykkedes at få et skriftligt svar fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), der fortsat ikke har lyst til at lade sig interviewe mundtligt af Ingeniøren.

»Det er selvsagt ikke nogen god løsning«

»Det er selvsagt ikke nogen god løsning, men den er bedre end alternativet, som er, at banen udstyres med ERTMS, men hvor der ikke er nogen ERTMS-udrustede tog, der kan køre på den,« skriver ministeren med fembogstavs-forkortelsen for det nye signalsystem.

Han henviser til, at arbejdet med at udstyre IC3-togene med nye signaler er forsinket. Banedanmark havde en tanke om, at det måske alligevel var muligt at køre et enkelt tog i timen i hver retning mellem København og Ringsted med den nye teknologi. Ellers kunne banen åbne med et anlæg baseret på eksisterende teknologi om 13 måneder, men det anlæg kunne også kun give plads til et enkelt tog i timen.

Læs også: I Danmarks fodspor: Signalproblemer breder sig til Norge og Sverige

»Grundet forsinkelser i ombordudrustningen, har Banedanmark vurderet det nødvendigt at igangsætte en plan B for banen, som indebærer en udskydelse af åbningen i fem måneder, men som ved midlertidig udrustning af banen med eksisterende signalteknologi vil give mulighed for at afvikle op til fem tog i timen,« opsummerer Ole Birk Olesen i sit skriftlige svar.


»Og så forventes udskydelsen af åbningen at skabe en mere robust plan,« tilføjer han, og den pointe går igen yderligere ét sted i svaret.

Læs også: Ny jernbaneskandale under udvikling: Signaludskiftning først færdig i 2030

Ukendt samfundsøkonomisk tab

Derimod kan Ole Birk Olesens ministerium ikke svare på, hvor stort det samfundsøkonomiske tab ved at lade den nye jernbane ligge ubrugt hen er.

Læs også: Professor forklarer Banedanmarks signal-suppedas: »If you are in trouble, then double«

Den nye jernbane mellem København og Ringsted blev besluttet for at aflaste Danmarks mest befærdede jernbanestrækning mellem Høje-Taastrup og Valby. Der er kun et enkelt spor til rådighed. Det betyder, at forsinkelser lynhurtigt forplanter sig til alle tog på strækningen.

Samfundsøkonomien er et vigtigt parameter, hver gang politikerne vedtager at anlægge ny infrastruktur. Et overskud fremkommer typisk ved, at danskerne bliver mere produktive, når de kommer hurtigere frem.

Læs også: Forsinkede tog-signaler: Minister går tilbage i skjul

Samfundsøkonomien var også et af argumenterne for at anlægge en helt ny jernbanen mellem hovedstaden og Ringsted i stedet for at udvide med et femte spor (inkl. de to spor til S-tog) mellem Valby og Høje-Taastrup. Den løsning var ellers lidt billigere, men gav heller ikke mulighed for at køre mellem Odense og København på én time.

I Japan er 20 sekunders afvigelse fra køreplanen et problem der gør at topledelsen går ud med en sandsynligvis dybfølt og reel undskyldning. I Danmark er kunderne totalt ligegyldige sålænge de betales ekstra milliarder.
I Japan kan der transporteres ca 10 mio passager-km pr km jernbanespor om året. I Danmark 2 mio. Dvs 5 gange så intensiv drift. Måske skulle man kigge lidt mod øst eller invitere f.eks Mitsubishi lidt oftere.

  • 2
  • 0

Nu afslører jeg lige min uvidenhed om togdrift: Hvis skinner og køreledninger er klar - men der er 5 måneder, før signalerne tillader normal togdrift - kunne man så ikke lave en helt ukompliceret midlertidig løsning? En pendlershuttle mellem Køge Nord og København - bare ét tog hver 20. minut. Det burde kunne styres med en Smartphone med GPS. Eventuelt kunne man liste af sted og køre "på sigt" som en letbane - det vil stadig være hurtigere end S-togene.
Hvis alt andet glipper - så brug strækningen til skinnecykler - det kunne blive en turistattraktion og give Danmark en masse omtale - dårlig ganske vist, men det er jo fuldt fortjent.

  • 4
  • 0