Minister erkender: Metrocityring er et år forsinket

Metrocityringen bliver omkring et år forsinket og bliver derfor ikke færdig i 2018. Sådan lyder det nu fra transportminister Magnus Heuniche (S) ifølge Politiken.

Forsinkelsen sker på trods af nye lovindgreb, som sikrer genhusning af de støjramte naboer og samtidig fjerner deres mulighed for at klage.

»Som udgangspunkt er det min forventning, at byggeriet trods en lovændring vil blive cirka et år forsinket. Det er muligt, at noget af forsinkelsen kan indhentes,« skriver Magnus Heunicke i et svar til Politiken.

Ingeniøren har tidligere fastslået, at cityringen allerede er forsinket, selvom Metroselskabet endnu ikke har fortalt det officielt.

Læs også: Nu ligger det fast: Metrocityring er forsinket og åbner ikke i 2018

Metroselskabet vurderer, at en forsinkelse på et år vil sætte prisen op med 1,2 til 1,5 milliarder kroner på det 22,4 milliarder kroner dyre metrobyggeri.

Naboklagerne kan dog ifølge Politiken ikke være skyld i de mange forsinkelser. For i VVM-rapporten (Vurdering af Virkninger på Miljøet) fra 2008, som ligger til grund for byggeriet, er det ikke nævnt med et ord, at udvidet natarbejde er nødvendigt for at holde tidsplanen.

»Vi vil gerne dementere, at naboklager er den væsentligste årsag til forsinkelserne indtil videre. Kig på byggeriet: Der har været dårlig planlægning, manglende levering af boremaskiner og en række andre problemer. På trods af ekstraordinært døgnarbejde og konstante overskridelser af støjreglerne er der minimum tale om et års forsinkelse bare her i Nørrebroparken. Vi har en forventning om, at man fra politisk hold på et tidspunkt peger på Metroselskabets ansvar i det her,« siger Søren Sandahl, talsmand for Foreningen af Naboer til Nørrebroparken, til Politiken.

Transportministeren vil ikke forholde sig til, hvem der har ansvaret for de mange forsinḱelser.

»Det vigtigste er at kigge fremad. Vi skal have den metro, københavnerne glæder sig til. Økonomien må ikke skride, og usikkerheden for naboerne om, hvornår der støjes, og hvilke muligheder de har, skal stoppe,« skriver Magnus Heunicke til Politiken.

Emner : Metro
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Naboklagerne kan dog ifølge Politiken ikke være skyld i de mange forsinkelser. For i VVM-rapporten (Vurdering af Virkninger på Miljøet) fra 2008, som ligger til grund for byggeriet, er det ikke nævnt med et ord, at udvidet natarbejde er nødvendigt for at holde tidsplanen"

Nej, det er ikke nævnt at udvidet natarbejde er nødvendigt for at holde tidsplanen. Men det er nævnt, at tunnelboringen skal foregå i døgndrift. Så siger det ligesom sig selv, at hvis den udborede jord ikke kan komme ud af tunnelen og tunnelelementerne ikke kan komme ned til boremaskinen, og hvis stationerne ikke er klar til boremaskinerne ankommer, så bliver projektet forsinket.

I øvrigt vil jeg gerne anfægte denne kryptiske formulering: "udvidet natarbejde". Hvad er udvidet natarbejde? Natarbejde er arbejde som foregår om natten og dagsarbejde må så være arbejde som foregår om dagen. Hvad er udvidet natarbejde? Findes der også udvidet dagsarbejde? Vrøvl, Søren Sandahl.

Det er nævnt i VVM at der skal arbejdes om dagen og der skal arbejdes om natten, det bør dægge døgnets 24 timer.

  • 3
  • 4

To kommentarer:

1) Marmorkirken er ikke en tunnelarbejdsplads, og det har ikke været meningen at der skulle arbejds i døgndrift der. Det kan heller ikke have haft indflydelse på forsinkelsen af tunnelboringen fra Nørrebroparken. Citat fra Cityringens hvidbog:"Det fastslås i VVM-redegørelsen/miljørapporten, at støjende bygge- og anlægs- arbejde på stations- og skaktarbejdspladserne vil blive udført i tidsrummet hverdage kl. 07.00-18.00. Støjende arbejde uden for dette tidsrum er ikke tilladt på arbejdspladser, og såfremt det er nødvendigt af særlige årsager, skal der søges dispensation."

Ergo, skal der have været tale om særlige årsager til døgnarbejde. Det kan ikke være klagernes skyld at man er blevet nødt til at arbejde i døgndrift ved Marmorkirken (da klagerne kom efterfølgende). Derfor må årsagen skyldes, at den oprindelige tidsplan ikke kunne holdes på den byggeplads.

I øvrigt virker det som om alle skaktarbejdspladser er forsinket -- Også dem hvor der ikke har været klager.

2) Ja, i Nørrebroparken, som er en tunnelarbejdsplads skulle der efter planen arbejdes i døgndrift; Citat:"På tunnelarbejdspladserne vil de aktiviteter, som forsyner boremaskinerne med materiale og modtager udgravet materiale, være i drift døgnet rundt." I VVM-rapporten står der at vejledende støjgrænser for arbejde kl. 18-07 er 40dB. Men man har angiveligt udført natarbejde i Nørrebroparken med 55dB og op. Det krævede ifølge VVM-rapporten særlig dispensation.

Man har altså brudt de oprindelige rammer, og dette før beboerne har klaget (de klagede jo netop over at døgnarbejdet brød rammerne).

Selv hvis planen oprindelig havde inkluderet støjende døgnarbejde, var det jo forkert af poliktere og planlæggere ikke at tage hensyn til beboerne, og især lovgivningen.

Så uanset hvordan man vender og drejer det, så er det altså planlæggerne, der har ansvaret for forsinkelse.

Det er aldeles usympatisk og hensysløst, at man forsøger at fralægge sig ansvaret ved at skyde skylden på en række beboere, der ikke kan få deres nattesøvn.

Det er simpelthen dårlig planlægning!

Så kan vi så videre undre os over, hvordan en forsinkelse kan koste skatteyderne penge. Hvorfor er det ikke entreprenørerne der har ansvaret for at holde tidsplanen? Jeg kender ikke kontrakten, men som udgangspunkt har entreprenøren jo dermed intet incitament til at afslutte arbejde indenfor det oprindelige budget. Det virker amatøragtig, at kommuner og Metroselskabet har lavet den type aftaler. Er det virkelig kutyme?

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten