Minister: DSB skal konkurrere om strækningen København-Aalborg i 2011

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) åbner for konkurrence om DSB's guldkalv i 2011: Strækningen mellem København og Aalborg.

»Det er sundt med konkurrence. Det giver mere dynamik. Det viser udviklingen på luftfartstrafikken, hvor priserne er raslet ned de senere år,« siger Hans Chr. Schmidt til Berlingske Tidende.

I det kommende år skal et eller to tog i timen afgå mellem København og Aalborg, som er drevet af en anden operatør end DSB. Dermed bryder han DSB's monopol på den store lukrative hovedstrækning mellem landsdelene.

Det private trafikselskab Arriva er klar til at konkurrere mod DSB på fjerntrafikken.

»Jeg er sikker på, at det er meget rentabelt. Også uden tilskud til billetterne,« siger Arrivas administrerende direktør i Skandinavien, Johnny Hansen til Berlingske Tidende.

Han anslår, at der kan barberes en tredjedel af billetprisen alt efter udbudskravene.

Han foreslår blandt andet, at de gamle IC3-toge kan blive stillet til rådighed, for der kan let gå to år med at skaffe nye toge.

På Christiansborg er der bred enighed om målet med billigere og bedre service. De Radikale er med i forliget om DSB, og deres trafikordfører, Johs. Poulsen, er positiv over for forslaget fra ministeren.

Han vil bare være sikker på, at man ikke tager noget skidt og gør det værre og nævner Kystbanen som et eksempel.

Men uden for Christiansborg vækker forslaget ikke entydig begejstring. DSB har nemlig brugt overskuddet fra strækningen København-Aalborg til at dække underskuddet på de mindre ruter.

Derfor kan forslaget om øget konkurrence resultere i dyrere billetter for passagerer på de mindre strækninger.

Det siger trafikforsker og lektor Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitetscenter.

»Det er den eneste strækning sammen med S-togene i København, der giver overskud, og det har DSB brugt til den underskudsgivende drift af resten af jernbanenettet. Det her giver et hul i kassen,« siger han til Ritzau.

Desuden påpeger han, at der kan opstå problemer med endnu en aktør i København, hvor der i forvejen er trængsel. Per Homann Jespersen tror heller ikke på, at København-Aalborg kommer i konkurrence i 2011.

»Det tager lang tid at forberede sådan noget, viser trafikstyrelsens egne erfaringer. Desuden sidder de eksperter, der er til at udfærdige udbudsmaterialet, i DSB eller Arriva. Og de kan jo ikke bruges, når de to selskaber selv skal være med til at byde ind,« siger han til Ritzau.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For så skal passagererne jo undersøge priser og tider hos 2 forskellige leverandører. Og hvis man så kommer for sent til den ene, kan man ikke bare tage det næste tog, for det er måske en anden leverandør. Prøvede selv noget lignende i Sverige hvor 2 forskellige leverandører kører mellem centralstationen i Stockholm og Arlanda terminalen. Det kostede mig flere hundrede kroner at have taget det forkerte tog.

  • 0
  • 0

Hvad får Arriva til at tro at DSB vil leje IC3 tog ud til en konkurrent? Man kan ikke sammenligne luftfart med jernbane, for der er nærmest ubegrænset plads i luftrummet, og det er let at skaffe fly, mens der skal være installeret radio, ATC (hvilket koster 1 mio. pr. togsæt) osv. mens der faktisk ikke findes nogle nyere dieseltogsæt i Europa der er ledige.

Desuden har DSB salgssteder på over 100 stationer i landet, hvorfor man så skal købe billetten på internettet hos en evt. konkurrent.

  • 0
  • 0

I det kommende år skal et eller to tog i timen afgå mellem København og Aalborg, som er drevet af en anden operatør end DSB. Dermed bryder han DSB's monopol på den store lukrative hovedstrækning mellem landsdelene.

Og hvis DSB kommer med det bedste tilbud ?

Skal det være en anden udbyder selvom de er dyrere ? I så fald er vi ude i noget politisk idealisme.

Hvis DSB har overskud på strækningen må de jo kunne skære prisen drastisk ned ... og sætte prisen op på underskudsgivende strækninger. Er det politisk spiseligt ? (udkantsdanmarkproblematikken)

Hvorfor allerede i 2011 ? - Måske fordi det SKAL gennemføres inden valget

  • 0
  • 0

Hvordan vil regeringen fortsætte med at malke DSB for millioner, hvis man fjerner den største indtægtskilde. Hvis regeringen ønsker lavere priser kunne de jo starte med at stoppe udplyndringen.

  • 0
  • 0

Nå nu transportministeren betaler DSB mange mia hvert år for at drive deres virksomhed. Så han er vel også godt inde i DSB's deres økonomi? Dermed er han vel også klar over, at når han ødelægger DSB's forretning, hvor den giver overskud, bliver han enten nødt til at tilføre flere midler eller acceptere faldende passagertal, når DSB skal hæve priserne eller reducere serviceniveauet et andet sted? Inden man lukker fri konkurrence løs, skal man gøre sig klart HVAD der skal konkurreres på...

  • 0
  • 0

Hvis Arriva tilbød at køre en række strækninger, hvor DSB ikke holder på de små stationer. F.eks Århus-Odense Høje Tåstrup - Korsør eller Lollandsbanen.

Hvor der så skulle holdes på alle de stationer som DSB ikke gør i de landsdækkende tog...

Men det er selvfølgeligt bedre at score et overskud med det samme

  • 0
  • 0

......som er er uforståelige for teknikere, men graver man lidt dybere, så er fejlene alle politiske. Politisk manglende rettidig omhu, der gjorde at Hjelt og Hassenkam fik for lange snore, fordi de ikke magtede, evnede, turde, fotælle trafikministrene, at det var politikerne der havde aben og hvorfor de havde den. Oliepriser og biloverfyldte byer og veje.

Man tillader Dong at opføre sig som det nu engang passer dem og tildeler dem subsidier, i form af horrible tilskud til driften af unødvendige vindmøller, men DSB har man endnu ikke taget stilling til, hvad man vil med og det tilskud man giver til de offentlige transportmidler rækker som en skrædder i helvede

Man siger jo som bekendt at næst sexualdriften er togdriften den sværeste at styre. Jeg kender to drifter der er værre, Knaphulskløedriften og Taburetønskedriften

Tog, Bus og Sporvognstransport er "tabertransporter" i nogen politikerøjne. Især i jydske politikeres øjne, er offentlig transport noget man var nødt til at have til de personer gamle og børn. der ikke kunne køre bil, elller fattigrøvene, der ikke havde råd til at gøre det.

Hans Christian Schmidt er jo en velkvalificeret jyde fra Vojens til at bedømme DSB.og tilmed gammel skoleviceinspektør, der på ren Mussolinimaner forlanger tog til tiden, uden tænke at han kun er minister i et demokrati.

Og på en måde er det korrekt at jyder ser således på det. For Københavns befolkning er overvejende efterkommere af "jydske flygtninge", dem som kom ind med firetoget. :o) Taberne fra Jylland.

Offentlig transport fremover har en stor transportmæssig opgave med at sikre fleksibiliteten i vort samfund og her skulle enhver regering, der udnævner en jyde ,eller en københavnsk efterkommer af samme, til trafikminister, tvinges til at udskrive valg øjeblikkeligt....så der ikke bliver brugt penge til "tudekikse belønninger" iform af håbløst unødvendige jydske motorveje, før end vi kan transportere de "jydske flygtninge" rundt i København, uden de chikaner som en dum bornholmers spærring af Nørrebrogade og de jydske fattigrøvs flygtninges partier dagligt forvolder ved ikke at protestere over trafik prioriteringerne til fordel for deres gamle hjemland. Man skal her huske at overjyden er fra Aalborg...Bingo Frank!

http://ing.dk/artikel/108385-busser-i-doed...

http://ing.dk/artikel/115128-flere-penge-t...

  • 0
  • 0

.... er det hul i hovedet at lade en konkurrent køre på samme strækninger hvor Mogens Durup fortæller hvorledes han oplevede det.

Det er muligt at man poster milliarder i den offentlige transport men det kunne spares ind ved mindre tabt arbejdstid, hvis priserne kunne konkurrere med privattransporten. Men der har man lavet en håbløs prispolitik hvor det er uoverskueligt for alle at over se det. For at komme rundt er man nødt til at investere i et kostbart batteri af billetter for ikke at blive snydt. Man kan sågar komme ud for at det er dyrere at køre hjem end ud!

  • 0
  • 0

Interviewer: “Men BaneDanmark siger at der ikke er plads på sporene. Hvordan vil du så sætte flere tog ind?”

Minister: “Det finder vi ud af. Det kan lade sig gøre med flytrafik, busser og lastbiler, så jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre med tog”

Denne selverkendte manglende indsigt i forskellen på transport på skinner og andre transportformer burde jo få ministeren til at indse at han skal skaffe sig mere viden, alternativt frasige sig ansvaret for banedriften.

Det er helt i orden at have sig ideologiske mål om at konkurenceudsætte så meget som muligt, men så længe man ikke virkelighedstester de områder man har fået øje på, så gør man mere skade end gavn.

  • 0
  • 0

Det mest vanvittige ved ideen ser ud til at være, at det er DSB der skal levere togene. Jeg mener, hvis du vil have en ekstra operatør på jernbanenettet, så må han da nødvendigvis selv stille op med materiellet, ellers bliver der jo ikke meget ekstra kapacitet, da DSB forhåbentlig bruger det meste af det de har. Farcen med kystbanen er jo i frisk erindring. Aflysningerne på kystbanen skyldtes for en del, at togene var i brug andre steder. Hvis det skal være på den måde, kan de jo bare sætte en gipsvæg op inde hos DSB, og kalde dem på den anden side for konkurrenter. Hvor svært kan det være.

  • 0
  • 0

Noget er galt et eller andet sted, hvis jeg vil en tur til Aalborg fra København i morgen

Tog: 409,-kr, rejsetid 4:54 Fly: 263,-, rejsetid 0:45 Bus:330,- rejsetid: 5:00

Nogen variation kan forekomme i priser( Orange, Rød billet e.t.c)

Personale Ombord: DSB 2 x IC3: 2-3 til 276. SAS 4 personer til 150 passagerer. Bus: 1 person til 50 passagerer.

Når man tillige tænker på at toget har mindst rullemodstand, så burde toget også bruge mindst brændstof.

Tager man flyet har man endvidere den service at nogen tager tager sig af ens bagage og man kan vente i en opvarmet ventesal.

Jeg er stor tilhænger af jernbaner, men jeg har meget svært ved at forstå hvorfor det skal være så dyrt.

Prøv lige at se her hvad lidt konkurrence i Sverige har medført: Man tager et ældre El-lokomotiv + nogle gamle vogn( dem uden motorstøj), og kører fra Malmø til Stockholm for 369 SKr.

http://www.veolia-transport.se/tmpl/XStart...

Ønsker man noget at spise, så går man hen i Restauranten og spiser

Menu'en er her: http://www.veolia-transport.se/uploadConne...

Så lidt konkurrence vil nok ikke skade på turen København-Aalborg . En pris i nærheden af 200,- for en enkelt billet (uden rabat) København-Aalborg burde stadig kunne give et pænt overskud..

med venlig hilsen

Morten Bennick

  • 0
  • 0

Hvis man vil støtte nogle yderstrækninger bør man gøre det med direkte støtte til disse strækninger og ikke ved at malke passagerne fra andre strækninger. Det er helt galt at man kan flyve til Aalborg til halv pris af toget. Det kan ikke være så dyrt at drive toget og det er er det åbenbart heller ikke.

Der er godt nok mange sortseere her i tråden. Lad os for eksempel tage ham der ikke mener man kan købe billeter på tværs af selskaber. Hvis man tager S-toget ind til Nørreport, skifter til Metro og til sidst tager man en Arriva bus. Tre forskellige operatører på samme klippekort. Så er det altså heller ikke sværere.

Hvorvidt man bør overtage de gamle toge kan være til DSBs fordel. Det er som regel en forpligtigelse der går begge veje. Således at DSB ikke pludselig står med en masse matriel som de ikke længere kan afskrive.

  • 0
  • 0

Hvis man vil støtte nogle yderstrækninger bør man gøre det med direkte støtte til disse strækninger og ikke ved at malke passagerne fra andre strækninger. Det er helt galt at man kan flyve til Aalborg til halv pris af toget. Det kan ikke være så dyrt at drive toget og det er er det åbenbart heller ikke.

Der er godt nok mange sortseere her i tråden. Lad os for eksempel tage ham der ikke mener man kan købe billeter på tværs af selskaber. Hvis man tager S-toget ind til Nørreport, skifter til Metro og til sidst tager man en Arriva bus. Tre forskellige operatører på samme klippekort. Så er det altså heller ikke sværere.

Hvordan skulle det medføre billigere billetter? Nej, situationen bliver som når SJ holder på Slagelse station og man tror man kan tage toget med sit månedskort, men må erkende at man skal købe en anden billet hvis man vil tage det tog.

Så ideen med flere afgange bliver kun aktuelt for dem, der ikke benytter toget så jævnligt, at de har klippekort eller månedskort. Og de skal inden de går på stationen så købe billet i det korrekte selskab. Og misser de det valgte tog, så kan de risikere at se to tog køre forbi inden de kan komme med igen. Det er rigtigt svært at se hvordan det skulle være en fordel.

Er der plads til et tredje tog på hovedstrækningen, så vil det være til størst fordel, hvis det sker under det eksisterende prissystem og så bortfalder halvdelen af argumentet for at konkurrenceudsætte strækningen.

Hvorvidt man bør overtage de gamle toge kan være til DSBs fordel. Det er som regel en forpligtigelse der går begge veje. Således at DSB ikke pludselig står med en masse matriel som de ikke længere kan afskrive.

Fortæl mig lige hvor al det materiel findes henne. Der er SKRIGENDE behov for IC3 togene, når IC4 togene kommer ud at køre. Faktisk er det så som så med fordelen på hovedstrækningerne, det store løft kommer der, hvor “de overflødige” IC3 toge erstatter utilsvarende eller lejet materiel.

  • 0
  • 0

Jeg er ikke sortseer men realist Jeg skulle køre 5 km på arbejde og 5 hjem med bus. 46 kr.Jeg skulle vente 26 minutter på en forsinket bus ud og 18 minutter hjem fordi min bil var til eftersyn Busturen tog 26 minutter fordi vi skulle omkring moster anna og de andre plejehjem i kommunen, for en tur der tager mig 8 minutter at gennemføre daglig.

Jeg hører dagligt på kones jammer over DSB fra Allerød til Nordhavn(tidligere gennem 30 år Vesterport)

Da jeg ved at du arbejder i Birkerød hvad mener du som om den 6n måneders tog pause til Hillerød?

  • 0
  • 0

Hvordan skulle det medføre billigere billetter?

Læs artiklen.

Så ideen med flere afgange bliver kun aktuelt for dem, der ikke benytter toget så jævnligt, at de har klippekort eller månedskort.

De sætter strækningen i udbud. Det betyder at DSB ikke længere kører der (medmindre de vinder udbudet).

Fortæl mig lige hvor al det materiel findes henne. Der er SKRIGENDE behov for IC3 togene, når IC4 togene kommer ud at køre.

Hvis DSB ikke længere skal køre til Aalborg har de pludselig en masse IC4 tog i overskud. De kan køre der hvor IC3 togene er tænkt nu.

Det er da bedre end at DSB skulle sælge deres nyeste tog.

  • 0
  • 0

[quote]Hvordan skulle det medføre billigere billetter?

Læs artiklen.[/quote]

Hvis det er et fælles billetsystem som det vi kender i dag, så vil den nye operatørs afgange ikke være billigere end DSBs. Så måske du skulle læse artiklen først, ikke mindst i forbindelse med dette fejlskud:

[quote] Så ideen med flere afgange bliver kun aktuelt for dem, der ikke benytter toget så jævnligt, at de har klippekort eller månedskort.

De sætter strækningen i udbud. Det betyder at DSB ikke længere kører der (medmindre de vinder udbudet).[/quote]

Artiklen (og trafikministeren i de andre medier) taler om konkurrence i form af en yderligere afgang i timen OVENI DSBs afgange. Lad os tale ud fra det foreslag som rent faktisk er stillet i stedet for hvordan du forestiller dig at det er stillet,

[quote]Fortæl mig lige hvor al det materiel findes henne. Der er SKRIGENDE behov for IC3 togene, når IC4 togene kommer ud at køre.

Hvis DSB ikke længere skal køre til Aalborg har de pludselig en masse IC4 tog i overskud. De kan køre der hvor IC3 togene er tænkt nu.

Det er da bedre end at DSB skulle sælge deres nyeste tog. [/quote]

Med den nuværende køreplan ville DSB lige præcis have nok tog af den standard som vi er blevet lovet. SÅFREMT altså at IC4 togene havde været leveret. Der er ikke nogen tog i overskud, som DSB kan leje ud af. En eventuel ekstra operatør på hovedforbindelsen ville skulle leje togene i udlandet, sandsynligvis de dobbeltdækkertoge, der kører på nogen af regionalstrækningerne. Et tog der er klasser under komfortniveauet fra IC3, IR4 og IC4.

  • 0
  • 0

Der er åbent adgang til det danske skinnenet. Hvis Arriva har lyst til at køre til Aalborg kan de bare gøre det. Ligesom svenskerne allerede kører strækningen København - Odense to gange i døgnet.

Så jeg må antage at ministeren har tænkt faktisk at gøre noget.

  • 0
  • 0

Noget er galt et eller andet sted, hvis jeg vil en tur til Aalborg fra København i morgen

Tog: 409,-kr, rejsetid 4:54 Fly: 263,-, rejsetid 0:45 Bus:330,- rejsetid: 5:00

Nogen variation kan forekomme i priser( Orange, Rød billet e.t.c)

Personale Ombord: DSB 2 x IC3: 2-3 til 276. SAS 4 personer til 150 passagerer. Bus: 1 person til 50 passagerer.

Hvis vi tager udgangspunktet med fly, er det nok hos Cimber Sterling du har fundet prisen, hvorved der kommer gebyr for bagage oveni. Desuden skal der påregnes udgifter til bus/tog til og fra lufthavnene + gebyr for ekspedition i et betjent salg, hvis Cimber altså har sådan et.

Det koster også x,- at pr. togkilometer at køre på BaneDKs skinner, samt xxxx,- at krydse Storebælt pr. tog. Derudover går nogle procent af billetten som provision hvis du har købt den i en Kort & Godt butik, samt en masse andre udgifter

  • 0
  • 0

Der er åbent adgang til det danske skinnenet. Hvis Arriva har lyst til at køre til Aalborg kan de bare gøre det. Ligesom svenskerne allerede kører strækningen København - Odense to gange i døgnet.

Så jeg må antage at ministeren har tænkt faktisk at gøre noget.

Arriva har tidligere meldt ud at de ville køre København-Århus for 150,- og i 2010 havde de 2-3 ugentlige tog med i køreplanen Århus-Aalborg samt Århus-Odense, hvilke dog har været aflyst hele året. Der er mange der gerne vil, men de kan ikke fordi der ikke findes ledige togsæt eller lokomotiver i Danmark eller nærmeste udland, med det dyre ATC installeret.

  • 0
  • 0

Der er åbent adgang til det danske skinnenet. Hvis Arriva har lyst til at køre til Aalborg kan de bare gøre det. Ligesom svenskerne allerede kører strækningen København - Odense to gange i døgnet.

Så jeg må antage at ministeren har tænkt faktisk at gøre noget.

Den antagelse har så ledt dig hen til helt uholdbare spekulationer om at trafikministeren vil have kamp om DSBs nuværende afgange, altså erstatte DSB som operatør på strækningen.

For at mane dem helt til jorden, så kan du jo læse hans pressemeddelelse:

På kort sigt vil det dog være muligt at introducere en vis konkurrence i fjerntrafikken gennem en auktion over retten til en del af den banekapacitet som DSB benytter i dag. En sådan model vil både kunne afprøve, om en dygtig forretningsorienteret jernbaneoperatør vil kunne få mere ud af markedet for hurtige tog København – Århus end DSB, og på samme tid sikre direkte konkurrence mellem to forskellige operatører til gavn for passagererne. DSB skal fortsat varetage intercity- og regionaltrafikken som offentlig service ligesom i dag. Disse tog vil udgøre en ”rygrad” i fjerntrafikken uanset konkurrenceudsættelsen. DSB skal leve op til et takstloft og forpligtelsen til at betjene trafikken med en tilstrækkelig kapacitet, men skal derudover have fuld frihed til at konkurrere med den nye operatør.

  • 0
  • 0

På kort sigt vil det dog være muligt at introducere en vis konkurrence i fjerntrafikken gennem en auktion over retten til en del af den banekapacitet som DSB benytter i dag.

Hvad er det for en banekapacitet som DSB kan afgive uden at mindske antallet af afgange?

  • 0
  • 0

[quote]På kort sigt vil det dog være muligt at introducere en vis konkurrence i fjerntrafikken gennem en auktion over retten til en del af den banekapacitet som DSB benytter i dag.

Hvad er det for en banekapacitet som DSB kan afgive uden at mindske antallet af afgange? [/quote]

Det er jo netop det der er problemet. Det er det spørgsmål som trafikministeren mente var muligt, på samme måde som man kan sætte en ekstra bus på landevejen når man har brug for det.

  • 0
  • 0

Kan du også dokumentere at han mener det?

Hvis planen blot er at indsætte ekstra tog, som ikke kører i dag, kan jeg slet ikke forstå alt den negativitet her. I kan jo bare ignorere de ekstra tog og køre med dsb som i plejer.

  • 0
  • 0

Kan du også dokumentere at han mener det?

Øh? Foreslår du, at vi i stedet for at gå ud fra at en minister vil forsøge at gennemføre det han siger, at han i virkeligheden mener noget specifikt andet? Hvis de virkelig spiller på en så stor spin-klinge, mon ikke så også at de ville sørge for at pressemeddelelsen ikke foreslog noget fysisk umuligt?

Hvis planen blot er at indsætte ekstra tog, som ikke kører i dag, kan jeg slet ikke forstå alt den negativitet her. I kan jo bare ignorere de ekstra tog og køre med dsb som i plejer.

Der er ikke plads til det ekstra tog og toget findes ikke.

Men lad os antage at der pludseligt var spor i to lag imellem Kbh og Høje Taastrup og man fandt 15 glemte IC3 tog på Måløv station, hvad ville det så have af fordele og ulemper for pendlerne:

FORDELE:

-Man havde to selskaber at vælge imellem: et lidt billigere med en afgang en gang i timen og tilbuddet i dag.

ULEMPER:

-Ingen materielfleksibilitet, når der er to samlinger af tog, som ikke kan udveksles.

-Ingen banefleksibilitet, der giver mulighed for at yde den samlede bedste service, f.eks. i snesituationer: Hvis en operatør har ret til at sende et tog igennem systemet per time, men af en eller anden årsag forsinker resten af trafikken, så har operatøren ikke den samme motivation til at pille det tog ud ud fra et overordnet hensyn i forhold til fremkommeligheden.

De eneste der har fordel ud af flere operatører på hovedbanen er sporadiske brugere af jernbanen, som på forhånd har bestilt billet til en bestemt afgang. Alle andre vil opleve samme eller dårligere service i forhold til i dag. Og i forhold til parallelvirkeligheden, hvor DSB rent faktisk havde materiellet og BaneDK sporene til en ekstra afgang i timen ville disse andre opleve ubetinget BEDRE service, hvis der var en enkelt operatør.

  • 0
  • 0

Er jeg den eneste som synes dette politiske udspil mest af alt lugter af medie spin som skal sikre at fokus holdes på nogle andre end ministerens ansvar. Det kan da godt være DSB har haft det lidt travlt i disse sne dage men de har så tilgengæld formået at få ekspederet rekord mængder af passagerer igennem selvom det selvfølgelig ikke har været lige sjovt for alle. Ministeren burde måske i stedet få lidt styr på hvordan de danske motorveje kan holdes åbne.

  • 0
  • 0

[quote]Kan du også dokumentere at han mener det?

Øh? Foreslår du, at vi i stedet for at gå ud fra at en minister vil forsøge at gennemføre det han siger, at han i virkeligheden mener noget specifikt andet?[/quote] Jeg foreslår at vi undersøger hvad han faktisk mener. Der står direkte at DSB skal afgive kapacitet. Det plejer i normalt sprog at betyde at DSB skal reducere antal afgange. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke afgange det er vi snakker om.

Der er ikke plads til det ekstra tog og toget findes ikke.

Det er jo modbevist ved at SJ dagligt kører et tog helt til Odense. Så der findes mindst plads til en ekstra timeafgang til Odense, muligvis bortset fra den afgang som SJ har sat sig på.

Mangel på materiale løses hurtigt, selv hvis DSB ikke vil af med noget af deres gamle. Arriva har allerede tog på udvalgte strækninger og de kan sagtens købe nyt - også uden at vente i et årti på levering, ligesom DSB.

-Man havde to selskaber at vælge imellem: et lidt billigere med en afgang en gang i timen og tilbuddet i dag.

Tilbudet i dag er også en afgang i timen. Vi har lyntoget og bumletoget at vælge i mellem, men de afgår begge med få minutters mellemrum fra København og de ankommer også tæt på samtidig til Aalborg, det ene tog dog med en times længere rejsetid. Jo tak, jeg har rejst en hel del til Aalborg med det tog. Jeg har dog droppet det efter sidste prisstigning og indset at det simpelthen ikke giver mening i forhold til at flyve.

Der er allerede flere operatører på banen og det fungerer.

Man kan på tilsvarende vis argumentere for at vi skulle have beholdt KTAS så der ikke kom så meget knas med kobberkablerne. Jeg tror nok de fleste kan se at vi i så fald havde betalt en hel del mere i teleafgift.

DSB har i min verden fejlet. Så er det ligemeget om de teoretisk kunne lave en bedre service og en bedre pris, når de nu ikke gør det. De har sat prisen op til hvor man er helt til grin hvis man bruger toget. De har svigtet deres samfundsansvar ved at købe dieseltog igen, i stedet for at udnytte at strækningerne er delvist elektrificeret. Endelig er deres nye tog allerede forældede og ikke nogen særlig opgradering i forhold til IC3.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Kan du også dokumentere at han mener det?

Øh? Foreslår du, at vi i stedet for at gå ud fra at en minister vil forsøge at gennemføre det han siger, at han i virkeligheden mener noget specifikt andet?[/quote]

Jeg foreslår at vi undersøger hvad han faktisk mener. Der står direkte at DSB skal afgive kapacitet. Det plejer i normalt sprog at betyde at DSB skal reducere antal afgange. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke afgange det er vi snakker om.

Der er ikke plads til det ekstra tog og toget findes ikke.

Det er jo modbevist ved at SJ dagligt kører et tog helt til Odense. Så der findes mindst plads til en ekstra timeafgang til Odense, muligvis bortset fra den afgang som SJ har sat sig på.

Mangel på materiale løses hurtigt, selv hvis DSB ikke vil af med noget af deres gamle. Arriva har allerede tog på udvalgte strækninger og de kan sagtens købe nyt - også uden at vente i et årti på levering, ligesom DSB.

.[/quote]

SJ har fået plads udenfor dagtimerne - det eneste tidpunkt hvor der er plads på skinnerne, og det eneste tidspunkt hvor der er få passagere. Desuden er der ikke plads på strækningen Hobro-Aalborg der bliver styret ved at en mand på hver station ringer frem og tilbage når der har været tog.

Arriva kan godt købe nye tog ja - men kun sådan nogle som de har i forvejen, da der ikke findes hurtigere dieseltogsæt som hyldevarer i Europa.

  • 0
  • 0

Regeringen, transportminister Hans Christian Schmidt, er ude med et forslag om at køre med flere forskellige jernbaneselskaber imellem landsdelene. At blande jernbaneselskaber og tog typer er en invitation til store unødvendige forsinkelser og højere drift udgifter. De forskellige tog typer kan ofte ikke kobles sammen og der er ikke et hjælpe tog i nærheden ved tog nedbrud samt uddannet personale.

Tidligere da DSB kørte alt både person og godstog kunne tekniske problemer oftest afhjælpes af et efterkørende tog og dets personale eller et defekt tog kunne køres væk, til et sted hvor det ikke var i vejen af et efterkørende tog, dette betød forsinkelse af ganske få tog i kort tid.

I dag skal hjælp komme fra samme selskab der skal levere hjælpe tog og personale der ofte ikke er i nærheden og ikke kan komme frem til det defekte tog fordi andre selskabers tog holder bag det defekte tog.

Det er muligt at nogle private selskaber kan køre billigere end DSB beregnet ud fra de opskruede drift udgifter der er ved at køre blandet trafik på jernbanenettet, billigere end hvis der kun er en operatør med materiel der kan sammenkobles og personale der er uddannet til at betjene dette kan jeg ikke forestille mig det kan blive.

Hvis der er plads på jernbanenettet er det bedre at lade DSB køre supplements tog til de oprindelige tog når det er nødvendigt, det giver større driftsikkerhed og mindre forsinkelser ved tekniske problemer.

Mange forsinkelser i både Danmark og Europa skyldes at det er svært at samarbejde om at få et konkurrerende selskabs defekte tog fjernet, når det ikke kan køre selv og er afhængig af hjælp fra andre for at komme til perron og væk fra hovednettet, det er også et problem at få videre transporteret passagererne, der ikke har betalt efterfølgende jernbaneselskab for transporten.

For borgerne, kunderne er det ikke er en fordel med flere selskaber på de samme skinner, her er det sikkerhed, komfort, præcision og pris der tæller, det opnås bedst ved at det er samme selskab der kører både før og efter det tog de kører i.

  • 0
  • 0

Jeg er overbevist om, at såfremt det var muligt at indsætte flere tog, så havde DSB gjort det. Der er to problemer i det! Der er ingen fri tid/plads på banesystemet DSB har ikke mulighed for at bruge materiel, som ikke er godkendt endnu. (IC4) De står stakket i Århus.

Endvidere bør man kigge på DSB´s såkaldte forsinkelser og aflysninger. Der er ingen som Arriva, som aflyser tog. Prøv at abonnere på Arriva´s SMS service, så får du syn for sagen.

Til slut har jeg en bøn til "brokkehovederne" som ikke kan forstå, at der praktisk talt er indtrådt force majeure på grund af sneen. Vi har en situation som vi ikke er herrer over, så slå koldt vand i blodet. DSB gør det godt, med de muligheder de nu engang har og flere tog hjælper ikke når sporene er spærret.

  • 0
  • 0

Sikkerheden koster. De samme politikere har vedtaget ATC . De samme har vedtaget et nyt sindsygt dyrt billetsystem. Til gengæld er de jyske motorveje næsten ikke fyldt i forhold til de sjællandske. Årsag er demokrati. Udskift beslutningstagere måske med teknikere eller andre, som ikke har et politisk bagland at forsørge, for at man stadig har sin folketingsplads.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Kan du også dokumentere at han mener det?

Øh? Foreslår du, at vi i stedet for at gå ud fra at en minister vil forsøge at gennemføre det han siger, at han i virkeligheden mener noget specifikt andet?[/quote] Jeg foreslår at vi undersøger hvad han faktisk mener. Der står direkte at DSB skal afgive kapacitet. Det plejer i normalt sprog at betyde at DSB skal reducere antal afgange. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke afgange det er vi snakker om.[/quote]

Se TV avisen 18:30 fra i går. Der er ingen tvivl om hvad han mener.

Men lad os for sjov skyld antage at din spekulation er korrekt. Så vil det betyde at pendlere kun kan bruge deres kort til halvdelen af de afgange som de kan i dag. Hvor stor forbedring i togbetjening mener du det vil være for de faste brugere?

[quote]Der er ikke plads til det ekstra tog og toget findes ikke.

Det er jo modbevist ved at SJ dagligt kører et tog helt til Odense. Så der findes mindst plads til en ekstra timeafgang til Odense, muligvis bortset fra den afgang som SJ har sat sig på.

Mangel på materiale løses hurtigt, selv hvis DSB ikke vil af med noget af deres gamle. Arriva har allerede tog på udvalgte strækninger og de kan sagtens købe nyt - også uden at vente i et årti på levering, ligesom DSB.[/quote]

Som så mange andre har noteret, så er det ikke korrekt.

[quote]-Man havde to selskaber at vælge imellem: et lidt billigere med en afgang en gang i timen og tilbuddet i dag.

Tilbudet i dag er også en afgang i timen. Vi har lyntoget og bumletoget at vælge i mellem, men de afgår begge med få minutters mellemrum fra København og de ankommer også tæt på samtidig til Aalborg, det ene tog dog med en times længere rejsetid.[/quote]

Sådan er kun virkeligheden helt op til Ålborg, men det er ikke dér hvor flaskehalsene er og heller ikke hvor den største brug af toget finder sted. Intercitytogenes brugere er i mindre grad mennesker der skal fra Ålborg eller Århus til Sjælland, men til kortere stræk. Derfor er der f.eks. masser af siddepladser til rådighed i Korsør imod København i myldretiden, mens situationen er helt anderledes efter Slagelse. For os på vestsjælland kommer der to intercity tog i timen hver vej. Hvis et af disse overtages af en anden operatør, så vil det betyde en betydelig reduktion af servicen for brugerne fra Korsør, Slagelse, Sorø og Ringsted.

Man kan på tilsvarende vis argumentere for at vi skulle have beholdt KTAS så der ikke kom så meget knas med kobberkablerne. Jeg tror nok de fleste kan se at vi i så fald havde betalt en hel del mere i teleafgift.

Her er vi tilbage ved min skelnen imellem ideologisk og praktisk tilgang. Selv om man mener at så meget som muligt skal konkurrenceudsættes (hvilket jeg deler), så er det helt essentielt at se KONKRET på de enkelte områder og vurdere om det ville medføre en fordel. Kobberet udgør IKKE samme type flaskehals som jernbanenettet og slet ikke for den sidste mil. Trafikken ud til den enkelte telekunde fordobles ikke fordi kunden vælger en anden operatør og de enkelte teleoperatører har i større eller mindre grad lavet deres eget backbone. Helt anderledes er det med banetrafik. Sammenligningen med telebranchen er kun praktisk rimelig, hvis det handlede om at en ny operatør ville bygge sit eget banenetværk til sin trafik og benytte de samme offentlige veje som DSB til at lade kunderne komme til de nye stationer.

DSB har i min verden fejlet. Så er det ligemeget om de teoretisk kunne lave en bedre service og en bedre pris, når de nu ikke gør det. De har sat prisen op til hvor man er helt til grin hvis man bruger toget. De har svigtet deres samfundsansvar ved at købe dieseltog igen, i stedet for at udnytte at strækningerne er delvist elektrificeret. Endelig er deres nye tog allerede forældede og ikke nogen særlig opgradering i forhold til IC3.

Ud over at størstedelen af dine indvendinger skal rettes imod politikerne, ikke DSB, så er det påfaldende at en ikke-bruger af jernbanen vil forringe servicen for de daglige brugere som et ideologisk statement. Mit månedskort er billigere end den benzin jeg skulle bruge for at komme på arbejde, jeg kommer hurtigere på arbejde og jeg får to timers mere produktiv tid om dagen. For hver potentiel lejlighedsvis togpassager fra Århus/Ålborg til hovedstaden er der ti daglige pendlere på kortere strækninger. Jeg er med på at dem, der ikke bruger toget til dagligt får en dårlig service fra DSB og det skal løses. Men løsningen er ikke at forringe servicen for de langt flere, hvor DSBs service i det store hele fungerer.

  • 0
  • 0

Se TV avisen 18:30 fra i går. Der er ingen tvivl om hvad han mener.

Kan du så ikke lige gentage her, hvad han mener med at "DSB skal afgive kapacitet"? Det er kun dig der spekulerer her, jeg ønsker at vide hvilke planer de faktisk har.

[quote]Det er jo modbevist ved at SJ dagligt kører et tog helt til Odense. Så der findes mindst plads til en ekstra timeafgang til Odense, muligvis bortset fra den afgang som SJ har sat sig på.

Som så mange andre har noteret, så er det ikke korrekt.[/quote] Kan du dokumentere den påstand?`Det forekommer mig at SJ netop kører sammen med morgentrafikken.

Ud over at størstedelen af dine indvendinger skal rettes imod politikerne, ikke DSB, så er det påfaldende at en ikke-bruger af jernbanen vil forringe servicen for de daglige brugere som et ideologisk statement.

Undskyld mig, men du ved intet om mit brug af jernbanen. Lige netop denne rute er en jeg har brugt meget, og til tider stadig bruger som backup til at flyve. Det tyder på at du er regionalbruger mens jeg snakker på vegne af dem der faktisk rejser langt.

Der er ingen der har månedskort til Kbh-Aalborg. Hvis man har, så er det et årskort, som virker til alle operatører og dermed ikke har de problemer du påberåber.

  • 0
  • 0

Idag - 4 dage før år 2011 - mon ikke DSB har en kontrakt med 'nogen' om hvilke tog, de skal køre i 2011 ? . HVIS trafikministeren kan annullere dele af kontrakten med DSB, så må kontrakter med "Anden togoperatør" skrives med samme opsigelses-risiko.

  • 0
  • 0

[quote]Se TV avisen 18:30 fra i går. Der er ingen tvivl om hvad han mener.

Kan du så ikke lige gentage her, hvad han mener med at "DSB skal afgive kapacitet"? [/quote]

Det er jo det der er problemet. Se ham på TV-Avisen, hvor han siger at DSB ikke skal køre mindre og læs så pressemeddelelsen, hvor han siger at DSB skal afgive kapacitet. Det betyder at han mener at DSB “besætter” mere kapacitet end de bruger, hvilket netop er hans store vildfarelse.

Det er kun dig der spekulerer her, jeg ønsker at vide hvilke planer de faktisk har.

Nej, jeg tager hans præcise formulering (“DSB skal ikke køre mindre” og “DSB skal afgive kapacitet”). Måske er det fordi du mener at kapacitet betyder noget andet end det betyder…?

[quote]Det er jo modbevist ved at SJ dagligt kører et tog helt til Odense. Så der findes mindst plads til en ekstra timeafgang til Odense, muligvis bortset fra den afgang som SJ har sat sig på.

Som så mange andre har noteret, så er det ikke korrekt.[/quote] Kan du dokumentere den påstand?`Det forekommer mig at SJ netop kører sammen med morgentrafikken.[/quote]

Ofte forsinket og et enkelt tog i en retning i døgnet. Den modsatte vej er absolut ikke i muyldretid Det er ikke særligt overbevisende.

[quote]Ud over at størstedelen af dine indvendinger skal rettes imod politikerne, ikke DSB, så er det påfaldende at en ikke-bruger af jernbanen vil forringe servicen for de daglige brugere som et ideologisk statement.

Undskyld mig, men du ved intet om mit brug af jernbanen. Lige netop denne rute er en jeg har brugt meget, og til tider stadig bruger som backup til at flyve. Det tyder på at du er regionalbruger mens jeg snakker på vegne af dem der faktisk rejser langt.[/quote]

  1. Du skrev at man er til grin hvis man bruger toget. Det er vel ikke at strække den at antage at du derved ikke selv er daglig bruger af strækningen. Du bekræfter jo netop også selv.

  2. Intercitytogene bruges i langt højere grad til regional transport end til transport over Storebælt. Derfor er det rigtigt dumt at forringe vilkårene for flertallet af brugerne for et ideologisk korstog.

Der er ingen der har månedskort til Kbh-Aalborg. Hvis man har, så er det et årskort, som virker til alle operatører og dermed ikke har de problemer du påberåber.

Jamen for pokker, hvordan har du så tænkt dig at årskortsholderne skal realisere den forestillede besparelse ved at presse en ny operatørs tog igennem?

————

Jeg ender min deltagelse her med et oprids:

-Materiellet findes ikke. -Kapaciteten findes ikke. -For pendleren vil endnu en operatør på linien ikke medføre flere afgange eller billigere billetter, men kun mere pres på banenettet med flere forsinkelser til følge. -Hvis “kapacitetsafgivelsen” betyder at DSB skal køre færre afgange forringes servicen for pendlerne yderligere. -Kun hvis en anden operatør helt overtager trafikken for alle stationer til Sorø kan vi ikke være sikre på at det medfører forringet service til pendlerne.

  • 0
  • 0

Er en ledelse hos DSB der ikke består af tidligere embedsmænd som har fået jobbet som belønning for tro tjeneste, men derimod af dynamiske iværksættere som har lyst og vilje til at udvikle den store tunge mastodont til en moderne virksomhed anno 2011. Det vil utvivlsomt give anledning til mange tårer rundt omkring i etaten, men vil på sigt kunne blive til stor glæde for kunderne, som ser frem til at køre i tog til tiden og med maksimum komfort.

  • 0
  • 0

Jeg er sgu bange for at du har ret!!! Selvom jeg til tider er ret træt af Arriva, så er det jo den måde de netop kører firmaet på, såeeeh.

Godt Nytår Paul

  • 0
  • 0

Der er skrevet nogle uhyrligheder i foregående indlæg om sammenligning mellem de 3 trafikformer. . PERSONALE Den bus, der kører Kbh-Aal på 5 timer, bliver den mon transporteret med MolsLiniens Færger med X personaler involveret ? . RUTELÆNGDE Fly tager - ca - luftlinien mellem Kastrup Lufthavn og Aalborg Lufthavn. Tog kører vis Fredericia og Aarhus; dette vil også gælde for en "Anden togoperatør end DSB" Togets rullemodstand er nævnt som argument for at toget SKAL være billigere af køre med for passagererne. Men det skal være over den reelle afstand. . PÅLIDELIGHED Her mangler jeg viden. Kan 'nogen' levere oplysninger om de 3 trafikmidlers aflysninger/rettidighed indenfor de seneste 30 dage ? .. herunder fly, der bliver halve timer forsinket i afgang, fordi flyet indkom for sent fra foregående flyvning. . SAMLET PLANMÆSSIG REJSETID med stor kuffert For fly er nævnt at man kan få 'nogen' til at tage sig af sin bagage. Og bagage større end håndbagage SKAL indskrives med flyet. rejsetid FLY: ventetid fra indcheckning af bagage til flyet letter + flyvetid + ventetid fra flyet er på jorden til man er i lufthavnen + ventetid på udlevering af bagage rejsetid BUS: hvis der er reserveret plads, så tjek liiige hvorlænge før køreplansafgangstid man skal være ved stoppestedet, for at reservationen ikke er annulleret + køretid rejsetid TOG: køretiden . BAGAGESIKKERHED rent gætteri, men jeg oplever selv oftere, at min kuffert ikke kommer med flyet, end når jeg rejser med tog / bus . PLADS UDBUD hvor mange billetter udbydes der mellem Kbh og Aalb med fly / tog / bus ? Dette har betydning ved ændring i rejsebehov, om man kan komme med hér-og-nu. . HVOR MANGE AFGANGE ? Hvor tidligt på dagen / hvor sent / hvor mange gange i løbet af dagen ? Har også betydning ved ændring i rejsebehov (prøv at se køreplan for landsdelsbusser lørdag eftermiddage) . BILLET REFUSION Kan man få refunderet en del af returbillettens pris, hvis man ikke bruger den til hjemrejsen ? fly : nej tog : ja bus : nej Jeg går ud fra, at de priser, der er oplyst tidligere i debatten, er ALMINDELIGE billetter uden specielle rabatordninger (har tjekket DSBs billetpris)

  • 0
  • 0

Svar: Ja ! - der... "er en ledelse hos DSB der ikke består af tidligere embedsmænd som har fået jobbet som belønning for tro tjeneste, men derimod af dynamiske iværksættere som har lyst og vilje til at udvikle den store tunge mastodont til en moderne virksomhed anno 2011." . Hvor opdateret er Mogens Durup's indsigt i DSBs ledelse ? - ellers se hér: . http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/orga... . Man kan click'e videre og se 'blå bog' for de 6 direktører; kun én deraf er vokset op gennem DSB. . DSB har ikke længere etatsstatus, og den øverste direktør tituleres ikke længere generaldirektør

  • 0
  • 0

SJ toget om morgenen kan ikke regnes som et pendlertog, da man ikke kan købe pendlerkort til det eller benytte DSBs pendlerkort til toget, og hvis man kunne købe SJ pendlerkort så var man afhængig af den ene afgang hver vej hver dag, og jeg tror ikke der er mange der arbejder fra 8-19 hver dag.

Siden Søren Eriksen er kommet på posten er der sket meget i DSB bla. Sporskifte 2010 hvor alle målene på denne side var opfyldt et halvt år før deadline: http://www.dsb.dk/om-dsb/Presse/Pressebagg...

  • 0
  • 0
  1. Du skrev at man er til grin hvis man bruger toget. Det er vel ikke at strække den at antage at du derved ikke selv er daglig bruger af strækningen. Du bekræfter jo netop også selv.
  1. Man er til grin. JEG føler mig til grin, når jeg tager toget.
  2. Der er ingen der er daglig bruger af strækningen Kbh-Aalborg. Tur-retur tager den jo 10 timer. Hvornår skal man så sove og arbejde? Selv tog-personalet bliver udskiftet tre gange undervejs.
  3. Jeg er jævnlig bruger af strækningen, hvilket vil sige flere gange om måneden. Mindre nu hvor jeg har givet mig, og primært flyver, men det sker stadig jævnligt. Toget vinder over flyet på fleksibilitet og jeg kan godtgøre den ekstra tid ved at arbejde. Men det er ikke til at komme udenom at toget ofte bare er for dyrt. Orange og andre rabatordninger er sjovt nok aldrig tilgængelige på de afgange jeg skal bruge. Orange fratager i øvrigt også fleksibiliteten.

Og som jævnlig bruger kan jeg afkræfte at især lyntoget primært bliver brugt som regionaltog. Der er rigtig mange der sider sammen med mig hele vejen. Ok Aalborg-Aarhus er mindre udtalt, men det er nok på grund af Aalborg ikke er stor nok og fordi folk flyver i stedet.

  • 0
  • 0

[quote] 3. Jeg er jævnlig bruger af strækningen, hvilket vil sige flere gange om måneden. Mindre nu hvor jeg har givet mig, og primært flyver, men det sker stadig jævnligt. Toget vinder over flyet på fleksibilitet og jeg kan godtgøre den ekstra tid ved at arbejde. Men det er ikke til at komme udenom at toget ofte bare er for dyrt. Orange og andre rabatordninger er sjovt nok aldrig tilgængelige på de afgange jeg skal bruge. Orange fratager i øvrigt også fleksibiliteten.

Tog vinder stort på fleksibiliteten, der er afgange 2 gange i timen til/fra Aalborg og køber du en billet gælder den hele dagen, hvilket hos SAS koster 1.368,- . De billige billetter hos flyselskaberne kan man sammenligne med DSBs Orange billetter, mens man skal op i "Economy Extra - Unrestricted/SAS" "Fullflex/Norwegian" og "Full flex/Cimber" før det svarer til DSBs billetters serviceniveau - og de billetter koster mellem 850-1400,- hos flyselskaberne!

  • 0
  • 0

Hovedparten af dem der flyver Kbh-Aalborg har kun håndbagage med. I praksis tager turen ca. 1,5 time inklusiv security etc. Omkring transport til lufthavnen afhænger det jo om lufthavnen er placeret bedre end togstationen. Min destination er Lindholm station, hvilket giver en ekstra halv time i forhold til toget. Københavns lufthavn vs Høje Taastrup som afgang er ca. det samme for mig. Derfor kan jeg regne med at det tager ca. 2 timer at flyve vs 5 timer med tog.

Toget har større fleksibilitet, hvilket er hvorfor jeg nogle gange ender med at tage det alligevel. Men som regel er det ikke noget problem at planlægge flyet og jeg har aldrig prøvet at misse en afgang. Men nu er prisforskelen jo også, så at jeg kan misse hvert andet fly og stadig få det til samme pris som DSB!

  • 0
  • 0

Vrøvl at Cimber svarer til Orange. Så skulle de jo ikke flyve på de store rejsedage, fredage, søndag etc.

Fakta er at man kan få de billige billeter hos Cimber, mens at DSBs Orange mest er til folk der har fri og kan rejse når det passer DSB bedst.

  • 0
  • 0

H.C. Schmidt ved tydeligvis ikke, om der er plads til flere tog - uden at det går ud over fremkommeligheden. Udbud er mirakelkur mod alle forsømte problemer. Denne Schmidt valgte den værst tænkelige timing til at præsentere sin kritik af DSB netop den 23. dec. Den dag, der er årets største rejsedag - suppleret med alle de bilister, der opgav selvbefordring og under de værst tænkelige driftforhold med sne og kraftig fygning på store dele af hoivedstrækningerne. Hvis ikke de DSB-ansatte på alle poster havde knoklet en vis del ud af bukserne, havde de hørt ham og var - forhåbentlig - gået hjem på stedet. Det er ikke en måde at behandle sit personale på! Men for ham er de blot marionetter i et ideologisk spil, og ikke mennesker kompetancer og følelser. Hvor har I DSB-folk klaret julen flot! Tak skal I have.

  • 0
  • 0

Vrøvl at Cimber svarer til Orange. Så skulle de jo ikke flyve på de store rejsedage, fredage, søndag etc.

Fakta er at man kan få de billige billeter hos Cimber, mens at DSBs Orange mest er til folk der har fri og kan rejse når det passer DSB bedst.

De billige billetter hos flyselskaberne svarer pris og servicemæssigt til Orange billetter, som også sælges til fredage. Der er fx. 10 afgange København-Aalborg med Orange billetter til fredag den 7/1 fra 149,- inkl. plads.

  • 0
  • 0

Svar: Ja ! - der... "er en ledelse hos DSB der ikke består af tidligere embedsmænd som har fået jobbet som belønning for tro tjeneste, men derimod af dynamiske iværksættere som har lyst og vilje til at udvikle den store tunge mastodont til en moderne virksomhed anno 2011."

Hvor opdateret er Mogens Durup's indsigt i DSBs ledelse ? - ellers se hér: . http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/orga... . Man kan click'e videre og se 'blå bog' for de 6 direktører; kun én deraf er vokset op gennem DSB. . DSB har ikke længere etatsstatus, og den øverste direktør tituleres ikke længere generaldirektør

Nej, desværre har de ingen praktisk erfaring med jernbanedrift, de har fået tjansen som tak for tro tjeneste (eller fravær af resultater....) ved bl.a. TDC. Der er altså tale om en moderne "professionel" ledelse i DJØF-betydningen, at den ikke aner noget om det, den er ledelse for. Men dynamiske iværksættere ... det kan vist heller ikke kalde dem (bortset fra mobiltelefon-eventyret, som varede i to dage).

Trafikministeren kan vel næppe forventes at vide, at man skal søge om kanaler min. 8 måneder før et køreplanskifte http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelI... - han bruger vist aldrig toget, ikke engang når han skal besøge en jernbanestation.

Forslag til reel forbedring: at DSB holder mindre end de lover (8 min. i Århus, 5 min. i Fredericia, 5 min. i Odense etc.)

  • 0
  • 0

Ved bustransport er rejsekort.læseren placeret i køretøjet ved ind/ud-gange. Ved togtransport er rejsekort.læseren placeret på perronen. . HVIS der skal køre tog til forskellige billetpriser fra A til B, KAN Rejsekort.Systemet så finde ud af om passageren har kørt med meget-forsinket billig.tog eller lidt-forsinket standard.tog, Hr. Minister ? . Eller skal rejsekort.læserne pilles ned på perronerne, og samtlige døre på samtlige tog forsynes med rejsekort.læsere ? . Stakkels REJSEKORT.LEVERANDØR, hvis politikerne HEREFTER kommer med ændringer til kravspecifikationen ! - for Trafikministeren følger fremdriften nøje ... ihvert fald i sidste måned. . http://www.berlingske.dk/politik/minister-... .

  • 0
  • 0

Ministerens udspil og argumenter, kan læses på ministeriets hjemmeside

http://www.trm.dk/da/nyheder/2010/øget+ku...

Her ser man, at der tages udgangspunikt i eksterne rapporter om, hvorledes man omkostnignseffektivt øger togtrafikkens andel af persontransporten. Rapporterne har ingen anbefaling af konkurrerende togselskaber på samme strækning. Rapporterne abefaler bl.a. øget brug af prisdifferentiering, og det er så i ministerens pressemeddelelse blevet til

"• Det vil være dyrt at sætte taksterne ned for alle, men øget prisdifferentiering – f.eks. gennem konkurrence - kan give muligheder for et at tiltrække flere kunder."

Indskuddet om at det skal ske gennem konkurrence har ingen hold i rapporterne, nærmest tværtimod.

Iørrigt fremgår det af samme pressemeddelelse, at der ikke forventes flere tog som følge af konkurrencen, for det er meningen at den kapacitet, som en ny operatør skal have, tages fra DSB. Der står

"På kort sigt vil det dog være muligt at introducere en vis konkurrence i fjerntrafikken gennem en auktion over retten til en del af den banekapacitet som DSB benytter i dag. En sådan model vil både kunne afprøve, om en dygtig forretningsorienteret jernbaneoperatør vil kunne få mere ud af markedet for hurtige tog København – Århus end DSB, og på samme tid sikre direkte konkurrence mellem to forskellige operatører til gavn for passagererne. DSB skal fortsat varetage intercity- og regionaltrafikken som offentlig service ligesom i dag. Disse tog vil udgøre en ”rygrad” i fjerntrafikken uanset konkurrenceudsættelsen. "

  • 0
  • 0

Iørrigt fremgår det af samme pressemeddelelse, at der ikke forventes flere tog som følge af konkurrencen, for det er meningen at den kapacitet, som en ny operatør skal have, tages fra DSB.

Jeg kan ikke forestille mig at det er korrekt. Det ville jo betyde betydelig forringet service for de daglige brugere. Så dumt kan transportministeren ikke skrue det sammen. Og det går også imod det han udtalte i TV-Avisen.

Vi har efterhånden vænnet os til differencierede priser når det gælder transport: Bilens pris kan forhandles, alle flyselskaber sælger billetter til forskellige priser alt efter købstidspunktet og de orange billetter (classic, smuttur etc.) har også været en realitet meget længe uden meget brok.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten