Minister: Der kommer masser af biler på Femern-broen

Det tyske trafikrådgiverfirma Vieregg Rößler tager fejl, når det i en rapport for den tyske naturfredningsforening konkluderer, at myndighederne overvurderer, hvor mange biler, lastbiler og tog der kommer til at krydse Femern-broen.

Faktisk har Transportministeriet undervurderet trafikudviklingen i sin prognose, mener transportminister Carina Christensen (K).

Ministeriets prognose peger på, at der i 2007 vil være godt 5.500 køretøjer på ruten dagligt, men det faktiske tal er mere end 6.200 køretøjer dagligt, oplyser ministeren i et svar til Dansk Folkepartis Kim Christiansen.

Det tyske rådgiverfirma kritiserer ellers myndighederne for ikke at indregne konkurrence fra flyselskaber og færgeforbindelser. Men prisen for at krydse Femern Bælt på broen bliver den samme som prisen for at krydse bæltet med færge, lyder svaret fra Carina Christensen.

»Bilisterne får således en hurtigere og mere fleksibel forbindelse til en uændret pris,« skriver hun i sit svar.

»Dertil kommer de meget positive erfaringer fra forbindelserne over Storebælt og Øresund. Trafikken er på de to forbindelser steget med henholdsvis 130 procent og 60 procent umiddelbart efter åbningen og er siden blevet ved med at stige,« begrunder transportministeren videre.

På den baggrund afviser ministeren en uafhængig vurdering af økonomien i broen, som flere trafikforskere ellers har efterlyst.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

det faktiske tal er mere end 6.200 køretøjer dagligt

Hvordan kan hun kende de faktiske tal for trafikken på en bro, der ikke er bygget endnu? Hvilken kilde bruger hun, når hun afviser sit eget ministeriums prognose?

  • 0
  • 0

Det tyske rådgiverfirma kritiserer ellers myndighederne for at indregne konkurrence fra flyselskaber og færgeforbindelser.

Mener du ikke at de "IKKE har regnet konkurrence fra flyselskaber og færgeforbindelser"??

Men derudover lader det da til at Minister Carina Christensen har nogle helt fantastiske evner :-)

  • 0
  • 0

Femern broen ligger ikke direkte op til 2 storbyer og giver ikke en hurtigere forbindelse imellem fabriker, kunder og familie i samme land. En Femern forbindelse vil kun gavne de få der har brug for at transportere varer og personer imellem Hamburg, samt dele af Europa og Sjælland og Norden. Transporten imellem det østlige Tyskland og Øst Europa vil være hurtigere og billigere med færgerne imellem Gedser og Rostock og den eksisterende motorvej igennem Berlin samt det eksisterende motorvejsnet mod både syd, øst og vest i Tyskland. Det skal ikke glemmes at fremtiden byder på nye politiske indgreb for at begrænse forureningen, det vil begrænse den meget forurenende trafik over længere afstande.

Kort sagt, er det tvivlsomt om en fast Femern forbindelse vil være rentabel, det er sund fornuft at revurdere beslutningen om at investere i en fast forbindelse over Østersøen.
  • 0
  • 0

»Dertil kommer de meget positive erfaringer fra forbindelserne over Storebælt og Øresund. Trafikken er på de to forbindelser steget med henholdsvis 130 procent og 60 procent umiddelbart efter åbningen og er siden blevet ved med at stige,« begrunder transportministeren videre.

Endnu en minister der ikke har læst den oprindelige rapport fra COWI. Man kan ikke sammenligne Storebæltsbroen (der forbinder Danmark sammen) og Øresundsbron (der binder to millionbyer sammen) med en bro der binder to rapsmarker sammen. Det står på en af de første sider i rapporten og burde således være noget man læser inden alle de kedelige figurer kommer.

  • 0
  • 0

... Det skal ikke glemmes at fremtiden byder på nye politiske indgreb for at begrænse forureningen, det vil begrænse den meget forurenende trafik over længere afstande...

Privatbilismen falder ikke - tvært imod - og løsningen bliver biodrivstof eller el - og det vil tage fart indenfor 10 år - dvs. før broen er færdig

Og - der bliver arbejdet kraftigt på - og vedtaget - udbygning af banenettet, og når det er sket (om 10-15 år), vil der kommet langt mere person og gods trafik med tog - hvilket jo også understøttes fint af en jernbanebro - ovenikøbet i forbindelse med en strækning som ikke er belastet voldsomt i forvejen, og som er korteste vej Sverige - Tyskland.

Endelig - den stærkt forbedrede infrastruktur vil give lokal udvikling i det sydøstlige Danmark..

...kort sagt: det er umuligt at spå om fremtiden - og mine bud er mindst lige så valide som alle mulige andre!

  • 0
  • 0

Der er for mig ingen tvivl om at en bro vil kunne betale sig

og at den vil gavne miljøet, når færgerne forsvinder.

Men at den skulle gavne en udvikling på Lolland og Fehmarn,er et argument der næppe holder vand. Man kan betragte Korsør og Nyborg der nærmest er blevet sovebyer efter at færgerne er stoppet.

Tyskernes modstand skal ses i lyset af, at de ikke har den samme interesse i, at komme nordover, som vi i Norden har for at komme sydover.

  • 0
  • 0

Jeg synes i øvrigt det er lidt morsomt at mange mener det er enormt fornuftigt at bygge endnu en bro over storebælt (via Samsø eller noget deroppe omkring og videre til Århus mere eller mindre), men at bygge en bro over Fehmarn hvor der ikke er en bro i forvejen skulle være det rene gallimatias :-)) "mellem to rapsmarker - min bare rø....som om er ikke ligger noget udover rapsmarkens horisont !

Hvor meget er det lige man får for pengene ved at bygge endnu en bro mellem øst og vest Danmark ?Altså lige botset fra at fastholde kompetencer indenfor brobygning i stor skala - hvilket nok også vil være resultatet af en bro over Fehmarn bælt.

  • 0
  • 0

.... som vi i Norden har for at komme sydover....

Hvis ruten går mod Frankrig og Spanien ja. Men hvis destinationen er i Central/ Syd / Østeuropa er den korteste rute da Gedser - Rostock. Allerede afstanden fra København til Rom via Gedser Rostock er ca. 150 km at spare, vel at mærke begge veje.

.... som om er ikke ligger noget udover rapsmarkens horisont !

Der ligger også væsentlig større potentiele vækstmarkeder i retningaf fra Gedser Rostock end mod Hamborg. Desuden er dette ikke nogen stor omvej at skulle til Hamborg via Gedser Rostock men det vil være en stor omvej at skulle til Berlin hvis man er taget over Rødby Puttgarden.

  • 0
  • 0

Ja vejen fra Rostock er kun 60 km kortere vej til Berlin, Polen,Tjekkiet og Østrig end fra Puttgarten, men hvad hjælper det når færgerne til Rostock stopper hvergang det blæser!

Min søn strandede i Rostock i går aftes(28-2-2008) på vej tilbage fra skiferie

  • 0
  • 0

Ja vejen fra Rostock er kun 60 km kortere vej til Berlin, Polen,Tjekkiet og Østrig end fra Puttgarten, men hvad hjælper det når færgerne til Rostock stopper hvergang det blæser!

Min søn strandede i Rostock i går aftes(28-2-2008) på vej tilbage fra skiferie

Mon ikke de lukker broen for busser, i samme omfang som de stopper færgerne??

  • 0
  • 0

.... vejen fra Rostock er kun 60 km kortere vej til Berlin, Polen,Tjekkiet og Østrig end fra Puttgarten.....

Jeg ved ikke lige hvor du får 60 km fra. På kraks europæiske ruteplan er der næsten 170 km at spare på turen til Berlin. Hver vej. Hvis det derimod går til München er der "kun" 145 km at spare. Men med dages benzin priser er det alligevel at tage med.. [qoute]... men hvad hjælper det når færgerne til Rostock stopper hvergang det blæser! [/quote] Det er som regel ikke vinden der forhindre dem i at sejle. Det er typisk mindre vand i færgelejet i Gedser der forhindre anløb. (Der er stort set ikke nogen vanddybde mellem Gedser og Rostock bortset fra Kadetrenden.) Dermed ikke sagt at færgerne kan sejle i alt slags vejr. Men bro ville nok også være lukket hvis færgerne ikke kan sejle pga for kraftig blæst.

  • 0
  • 0

Jeg må have set forkert på et eller andet sted, ved at bruge Google Earth´s "ruler"

Jeg må så sige at krak regner de 18 km fra Rødby til Puttgarten og de 48 km fra Gedser til Rostock med til distancen!

  • 0
  • 0

Tja, man kan undre sig at de ikke kan se at en bro mod Berlin er en bedre option end mod Hamburg.

Hvorfor dog fastholde en dårlig beslutning, som bunder i dengang tyskland var delt?

Hmmmmm.... Måske vil de bare gerne have deres navn på navnepladen på broen.... En navneplade til 18-20 mia af skatteborgernes penge....

/TH

  • 0
  • 0

i utroligt mange år endnu.

Det er ikke Tyskerne,Franskmændene, Spanierne, Italienerne, Hollænderne, Belgiene, der skal køre helt ti Rostock for at komme til norden og omvendt

  • 0
  • 0

Bjarke Mønnike,

og at den vil gavne miljøet, når færgerne forsvinder.

Det er jeg ikke sikker på. Kan du henvise til en kilde der dokumenterer dette? Jeg synes der er lovligt mange variable, som folk i forvejen er uenige om, til at man kan sige noget sikkert om miljøkonsekvenserne.

Men at den skulle gavne en udvikling på Lolland og Fehmarn,er et argument der næppe holder vand. Man kan betragte Korsør og Nyborg der nærmest er blevet sovebyer efter at færgerne er stoppet.

Jeg er sjældent i Nyborg, men de 3-4 gange om året hvor jeg ikke "bare" kommer igennem med tog eller på motorvej, er jeg imponeret over hvor meget nybyggeri der er gang i. Jovist, en del af det er øjensynligt luksusboliger til udflyttere fra København, men Nyborgs økonomi er langt fra gået i stå, som mange sort-seere ellers vurderede inden broen stod færdig.

Jeg er dog ikke sikker på, at vi vil se den samme vækst i lokalområderne ved en Fehmern-forbindelse.

Tyskernes modstand skal ses i lyset af, at de ikke har den samme interesse i, at komme nordover, som vi i Norden har for at komme sydover.

Dette ville give mening, hvis modstanden mod broen primært kom fra den tyske top. Men øjensynligt kommer modstanden hovedsageligt fra de lokale tyske politikere - hvilket er svært at forstå da det er et fattigt område og man skulle tro de ville være glade for det boost alene byggeprojektet ville give.

  • 0
  • 0

Staten garanterer kun for lånene, som tilbagebetales af brugerne.

Det har vist sig at være en god forretning på Storebælt og Øresund.

Der forbruges ingen skattepenge på den slags investeringer.

Broen fra Rødby til Fehmaren vil kun være omkring halvt så lang, som enhver bro der kunnes tænkes bygget fra Gedser.

  • 0
  • 0

Broen fra Rødby til Fehmaren vil kun være omkring halvt så lang, som enhver bro der kunnes tænkes bygget fra Gedser.

Det er for så vidt ganske rigtigt. Når man kun kigger på et google kort. Men og der et stort men ved dette. Bundforholdene er ganske anderledes. Mellem Rødby og Puttgarden er der meget blød bund, samtidig med, at der er meget dybt. 25-30 meter vand på det dybeste. Dette forholder sig ganske anderledes mellem Gedser og Rostock. Her findes Gedser rev, der strækker sig halvdelen af vejen mod Tyskland. Det er en meget fast kalk bund på kun 6 meter vand. Så kommer Kadetrenden på 15 meter vand på omkring 1500m. (Det er dette "hul", der afgør, hvor store skibe, der kan komme ind i Østersøen, Øresund har endnu mindre vanddybde). Og på den tyske side er der igen fast bund dog lidt dybere end Gedserrev. Men slet ikke i samme omfang som Rødby Puttgarden. Derfor vil det højst sandsynligt være den samme pris og måske endda billigere at bygge en bro her, da der ikke skal forstærkes omkring bropiller og lign. Selvom afstanden er er dobbelt så langt som du nævner. Der skal ikke kun kigges på afstande, men også på bundforhold samt havdybderne.

Det har vist sig at være en god forretning på Storebælt og Øresund.

Der forbruges ingen skattepenge på den slags investeringer.

Og endnu en gang skal det siges at man ikke kan sammenligne de to andre projekter med det her. Storebæltsbroen forbandt Danmark, og Øresundsbron forbandt to millionbyer. Broen vil jo kun blive betalt af brugerne såfremt der er nogle brugere. Ellers hænger staten (alle os andre der ikke bruger broen) på renterne. Efter at have læst rapporterne fra COWI savner jeg det scenarie der hedder at færgerne stadig sejler efter broen er færdig. Men til en lavere pris. Det er kendt i dag at det er en ren pengemaskine med relativt høje billetpriser. Afskrivningen af en fremtidig bro er lavet med udgangspunkt i dagens billetpriser. Men der findes ikke et scenarie hvor færgerne er 25% eller mere billigere end en bro.

  • 0
  • 0

Jens Chr, du har muligvis ret.. i det hele.

Og ...25% billigere færgebilletpriser er sikket også en mulighed, men hvis jeg var den der skulle sætte bropriserne på en forretningsminded måde, ville jeg nok placere priserne for brobilletterne , så lavt, at færgerne fandt andre steder at sejle.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten