Minister bestiller kulegravning af Danmarks nye togsignaler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister bestiller kulegravning af Danmarks nye togsignaler

Foto: Folketinget

Eksterne konsulenter skal, for Transportministeriet, kulegrave Banedanmarks projekt med at levere signaler til samtlige Danmarks tog.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har nemlig sat gang i et udbud af, hvad der officielt har betegnelsen et 'review af Signalprogrammet'.

'Signalprogrammet er komplekst, og man må også erkende, at der fortsat er væsentlige risici, som giver anledning til bekymring,' lyder det i en skriftlig kommentar fra ministeren til Ingeniøren.

Det er ikke lykkedes at få et interview om de nye signaler, efter at Banedanmark i sidste uge advarede om, at der kan komme yderligere forsinkelser.

Foto: Banedanmark

I forvejen har Banedanmark spist hele det 20 milliarder kroner dyre signalprograms reserve på næsten fire milliarder kr. Det kom frem, efter at styrelsen sidste år selv gennemgik Signalprogrammet, der også viste sig at være forsinket.

Læs også: Bombe fra Banedanmark: Forsinkelser og ekstra milliardregning for nye signaler

Nu skal projektet holde både tidsplan og budget i de næste syv år, indtil signalerne langs skinnerne er pillet ned i hele landet og erstattet med skærme hos lokoføreren.

I sidste uge advarede Banedanmark om, at det kan knibe med at få de nye signaler klar til den helt nye jernbane mellem København og Ringsted, der efter planen åbner i slutningen af 2018.

Læs også: Nye problemer i Danmarks største jernbaneprojekt: Forsinkelser, lappeløsninger og en ekstraregning

Det kan betyde, at den nye bane midlertidigt skal forsynes med gamle signaler. Desuden ligger Banedanmark på flere punkter i strid med sine leverandører.

'Jeg finder det derfor relevant og nødvendigt, at den undersøgelse, som jeg har lagt op til, gennemføres,' lyder det fra Ole Birk Olesen.

Han kalder det også for 'en ekstern kvalitetssikring af tidsplaner og økonomi i den gennemførte replanlægning af Signalprogrammet'.

Rigsrevisionen rettede i januar en sønderlemmende kritik mod ikke blot Banedanmarks styring af signalprojektet, men også Transportministeriets kontrol med Banedanmark.

Læs også: Statsrevisorerne revser Transportministeriet for at lade Signalprogrammet løbe løbsk

I sidste uge advarede blandt andre Poul Frøsig, tidligere projektchef for udviklingen af systemet hos den internationale jernbaneorganisation UIC, om risikoen for yderligere forsinkelser og kæmperegninger.

Læs også: Banedanmark skjulte risiko for Folketinget: Ny kæmperegning truer signalprojekt

Desuden kunne Ingeniøren berette, at Transportministeriet har modtaget løbende advarsler om projektet siden 2011.

Læs også: Transportministeriet advaret om milliardrisiko ved nye signaler siden 2011

Transportministeriet oplyser ikke, hvornår den eksterne gennemgang af signalprojektet skal være færdig.

Ole Birk Olesen har tidligere fortalt Folketinget, at de nye togsignalers børnesygdommene er kommet bag på alle, inklusive ham selv.

Læs også: Minister: Signalprogrammets børnesygdomme har overrasket alle

Det skete i forlængelse af, at Ingeniøren havde afdækket, at S-togene blev forsinket i vintervejret, fordi en ny sensor ikke kan tåle is.

Læs også: Minister: Signalprogrammets børnesygdomme har overrasket alle

Hurra, vi får udsigt til endnu en "ekstern kvalitetssikring". Efter "Atkins-rapporten" og "Prose-rapporten" har opbrugt stort set alle varianter af gloserne "gennemprøvede komponenter /grundliggende sundt / ikke urealistiske tidsplaner", bliver det spændende at se, hvilke nye gloser, der kommer frem denne gang.

For andet end nye ord, kommer der næppe ud af det. Hvem skriver kommisoriet for arbejdet? De samme embedsmænd, som har kendt til risiciene og fortiet dem?

Alene det, at finde uvildige eksperter, der ved noget om det her? Hvis Banedanmark og Entreprenørerne ikke kan bruge dem i deres "First Mover" projekt, så er det umiddelbart ret naivt, at forestille sig, at der kommer realistiske anbefalinger ud af dette.

Rapporten bliver en syltekrukke indtil efter næste valg. Akkurat som det plejer.

Er der slet ingen på Borgen, der kan se, at dette mønster er en tro kopi af opskriften på IC4 - bare tre gange dyrere? Vågn op! Ekstern Kvalitetssikring er præcis hvad der skal til, for ikke at løse problemet.

  • 15
  • 0

Hvad er det Transportministeriet hver gang hiver op af hatte - ekstern kvalitetssikring!

Alle projekter over et vist beløb er igennem en del år blevet "eksternt kvalitetssikret" - således givet også Signalprogrammet.

Det er da pinligt at et ministerium, med en hoben af eksperter ud i alle fagområder, ikke stoler på nogen, inklusiv egen formåen.

Eneste formål er at "dække egen røv".

  • 15
  • 0