Minister bekræfter: Femerns miljøgodkendelse forsinkes

Illustration: Femern A/S

Op til et halvt års yderligere forsinkelse. Så meget må den statslige danske bygherreorganisation Femern A/S nu lægge ind i sine planer. I dag fortalte den slesvig-holstenske transportminister Bernd Buchholz nemlig delstatens parlament, at den uafhængige myndighed, der håndterer miljøgodkendelsen af den 18 km lange tunnel mellem Danmark og Tyskland, først vil komme frem til sin endelige beslutning i andet halvår af 2018.

»Jeg regner med at beslutningen allersenest vil falde ved årets udgang,« sagde han ifølge en pressemeddelelse udsendt af delstatens transportministerium.

Læs også: Medie: Tysk godkendelse af Femern-forbindelsen udskudt endnu en gang

Bernd Buchholz nævner ikke direkte, hvad årsagen til forsinkelsen er, men udtalte, at Femern-forbindelsen for de tyske myndigheder var et af de mest komplekse og krævende projekter at få miljøgodkendt. Desuden havde den uafhængige godkendelsesmyndighed, Amt für Planfeststellung Verkehr, været igennem en organisationsomlægning undervejs i godkendelsesprocessen.

»Men nu kan jeg ikke øjne større forhindringer, og dermed er den sværeste del af projektet bag os,« sagde ministeren.

Forsinkelse koster millioner

Den opfattelse deles formentlig ikke nord for Femern Bælt.

De danske myndigheder, Femern A/S og de danske transportpolitikere havde nemlig forventet, at godkendelsen ville komme i hus her til sommer. Og forsinkelsen kan få betydning for, hvad det vil koste at bygge tunnelen.

Både de danske og tyske myndigheder forventer nemlig, at tyske miljøorganisationer vil klage over godkendelsen, og det vil kunne tage op mod to år, før Femern A/S får lov til at gå videre med byggeriet. Så hvis godkendelsen først kommer i slutningen af 2018, vil Femern A/S ikke kunne sætte entreprenørerne i arbejde, før slutningen af 2020.

De vindende entreprenørkonsortier er imidlertid kun forpligtede til at vedstå deres tilbud indtil udgangen af 2019. Hvis de skal stå klar til at gå i gang i yderligere et år, skal Femern A/S betale ekstra.

Desuden vil udgifterne til at drive bygherrens egen projektorganisation yderligere et halvt år komme oveni. Femern A/S har tidligere vurderet, at en udskydelse af kontraktstarten koster 500 mio. kr. per år udelukkende til at aflønne bygherrens egne ansatte og alle de konsulenter og rådgivere, der er tilknyttet projektet.

Emner : Tunneller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvem kan efterhånden have tillid til ledelsen af den faste Femern-forbindelse, Danmarks største anlægsprojekt nogensinde til 62,1 mia. kr.? De ansvarlige tumler rundt i fejlvurderinger, projektforsinkelser, prognosetricks, mærkværdige kontrakter, undervurdering af risici, utroværdige eksterne kvalitetssikringer og let gennemskuelige bortforklaringer. Men der er aldrig noget at komme efter, næ nej, alle beslutninger bygger på robuste vurderinger af både tidsplaner, anlægsudgifter, reserver og indtægtsgrundlag. Det er de uafhængige analytikere, der tager fejl. Senest har man i endnu et anfald af hybris fremskyndet anlægsarbejder for 1/2 mia. kr. med bl.a. den begrundelse, at man så kan få fingre i EU-tilskud, som ellers ville være tabt p.gr.a. forsinkelser. De ansvarlige beslutningstagere har tilsyneladende en systematisk svigtende dømmekraft. Projektet er gang på gang blevet fremmet på et faldefærdigt beslutningsgrundlag og det fortsætter åbenbart. Konturerne af endnu en gedigen skandale er ved at tegne sig med transportpolitikerne som de toneangivende aktører.

  • 8
  • 5

De ansatte på havnen og færgerne bliver da glade nu de får 2,5år yderligere ansættelse.

Gad vide hvor mange der er med i miljø organisationerne for at bevare jobbet længt muligt, hvor mange der kæmper forde de vil savne færgerne, og hvor mange der er bange for støj og møj når der opgraderes til motorvej, og ny jernbane hvor en af trafikvejene vil støje eller ændre udsigten, og hvor mange der hænger på efter den første forskrækkelse da man fra begyndelsen kun ville opgradere den gamle turist bane gennem små hyggelige landsbyer, og kun har bevaret interessen for at have et fællesskab, noget at gå op i.

Tyskerne har da nogle velsmurte organisationer med advokater der ved lige hvor der skal trykkes for at lamme sagsbehandlingen i længst mulig tid.

Ingen har vel reelt noget imod tunnelen, men mod konsekvenserne på land, også langt væk.

  • 0
  • 0

Jeg har da så sandelig noget imod tunnelen fordi jeg har ikke fået et eneste solidt funderet argument for at den er nødvendig for Danmark, den binder ikke Danmark sammen ( men giver hurtig adgang til billige dåse ø, uden pant, for Sjællænderne). Hvis den er så god for at få trafik fra Sverige til Tyskland så lad dem betale for den og for belastigen og brugen.

Jeg har alt imod et projekt hvor politikerne ikke lægger alt frem, alle data og analyser men fordrejer, skjuler, lyver om tingene for at få det til at se pænt ud. Havde de selvsamme politikere sagt " vi ved det er en stor udgift der ikke kan betale for sig selv og at trafik mængden ikke retfærdigør forbindelsen men vi VIL have den " så havde jeg sagt at det er fint og givet dem mit svar ved næste valg. Samme er sagen om en Kattegat forbindelse, sig at i vil have den og så betal prisen i stedet for at male et billede alle ved ikke holder.

  • 1
  • 0

De ansatte på havnen og færgerne bliver da glade nu de får 2,5år yderligere ansættelse.

@ Benny Olsen

Hvis man blev ansat i sit første arbejde hos Scandlines da forbindelsen blev besluttet, når man jo nærmest pensionsalderen inden den er bygget færdig.

"Bernd Buchholz nævner ikke direkte, hvad årsagen til forsinkelsen er, men udtalte, at Femern-forbindelsen for de tyske myndigheder var et af de mest komplekse og krævende projekter at få miljøgodkendt." Come on! Der skal graves et hul i sandet, sænkes nogle betonstykker ned og dækkes over igen. Hvor svært kan det være?

  • 0
  • 0

Tyskerne har da nogle velsmurte organisationer med advokater der ved lige hvor der skal trykkes for at lamme sagsbehandlingen i længst mulig tid. Ingen har vel reelt noget imod tunnelen, men mod konsekvenserne på land, også langt væk.

@ Benny Olsen

Meget rigtigt i det du skriver. Men det drejer sig om at skræmme tyske politikere fra nogensinde at begive sig ud i nye store anlægsprojekter.

Hvis man har fuldt debatten om Stuttgard21 kender man taktikken. Det er et jernbaneprojekt, alligevel har det møde enorm modstand, hvilket har sat økonomien under pres og projektet er meget forsinket. Et jernbaneprojekt (?)

Det handler ikke om motorveje, tunneler eller jernbaner - det handler om der simpelthen findes en magtfuld politisk venstrefløj som er imod alt. I Danmark kaldes de Enhedslisten.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten