Minister afviser at lade sig interviewe om Danmarks største jernbaneprojekt

Minister afviser at lade sig interviewe om Danmarks største jernbaneprojekt

Foto: Niels Hougaard

Transportminister Ole Birk Olesen vil trods to ugers gentagne henvendelser ikke stille op til interview om signalprogrammet.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) stiller ikke op til interview om problemerne i signalprogrammet. Det til trods for, at Rigsrevisionen nu har leveret den mest gennemgribende kritik af det problemplagede program til dato.

Rigsrevisionens beretning landede for to uger siden, og Ingeniøren bad samme dag om at tale med Ole Birk Olesen om sagen. Men på trods af flere skriftlige og telefoniske rykkere har det end ikke været muligt at få ministeriets presseafdeling til at forholde sig til spørgsmålet om et interview med ministeren.

Pilen peger på ministeriet

Transportministeren har det øverste ansvar for, at det historisk dyre jernbaneprojekt bliver gennemført på en forsvarlig måde, hvilket ifølge Rigsrevisionens beretning ikke har været tilfældet i flere år. Som konsekvens er signaludskiftningen ramt af en forsinkelse på op til tre år og en ekstraregning på 4,4 milliarder kroner.

Læs også: Statsrevisorerne revser Transportministeriet for at lade Signalprogrammet løbe løbsk

Banedanmarks kontrol med programmet har i flere år været baseret på misvisende oplysninger. Men Rigsrevisionen peger også specifikt på, at Transportministeriets departement ikke har varetaget sit ansvar tilfredsstillende. Ministeriet har ifølge Rigsrevisionen ikke forholdt sig tilstrækkeligt kritisk til, om tidsplanen for programmet kunne overholdes.

Stadig overhængende risiko

Transportministeriet vurderer selv, at der fortsat er 'væsentlige risici forbundet med de nye tidsplaner i forhold til både tid og økonomi'. Og det vel at mærke, selvom Banedanmark og Ole Birk Olesen har lovet bedring. Programmet har ingen økonomisk eller tidsmæssig buffer tilbage, så de næste syv år skal forløbe fuldstændig fejlfrit, hvilket eksempelvis professor i økonomistyring Per Nikolaj Bukh over for Ingeniøren har betegnet som ganske usandsynligt.

Læs også: Nye problemer hænger over signalprogrammet

I stedet for et interview henviser Transportministeriet til en pressemeddelelse, hvori ministeren godt nok kræver, at Banedanmark fremover orienterer Folketingets forligskreds bag projektet om situationen hver måned. Deri ligger dog ingen garanti for bedring, eftersom det ifølge Rigsrevisionen ikke er manglen på informationer, der hidtil har hindret Transportministeriet i rettidig omhu i kontrollen med signalprogrammet.

Tværtimod dokumenterer Rigsrevisionen, at ministeriet siden 2014 har kendt til alvorlige problemer med signalprogrammet uden at reagere tilstrækkeligt på problemerne.

Ingeniøren har spurgt pressechef Jan Thane om årsagen til, at ministeren ikke stiller op til interview om signalprogrammet. Det har han ikke ønsket at svare på.

Kommentarer (10)

Ministeren skal lige finde en DJØF'er som kan "ofres" og han selv kan vaske sine tjæresorte hænder i minister håndvasken.
Intet nyt i metoderne. Så gammelt, at det daterer til afslutningen af enevældet.

  • 13
  • 10