Minister afviser at lade sig interviewe om Danmarks største jernbaneprojekt
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister afviser at lade sig interviewe om Danmarks største jernbaneprojekt

Illustration: Niels Hougaard

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) stiller ikke op til interview om problemerne i signalprogrammet. Det til trods for, at Rigsrevisionen nu har leveret den mest gennemgribende kritik af det problemplagede program til dato.

Rigsrevisionens beretning landede for to uger siden, og Ingeniøren bad samme dag om at tale med Ole Birk Olesen om sagen. Men på trods af flere skriftlige og telefoniske rykkere har det end ikke været muligt at få ministeriets presseafdeling til at forholde sig til spørgsmålet om et interview med ministeren.

Pilen peger på ministeriet

Transportministeren har det øverste ansvar for, at det historisk dyre jernbaneprojekt bliver gennemført på en forsvarlig måde, hvilket ifølge Rigsrevisionens beretning ikke har været tilfældet i flere år. Som konsekvens er signaludskiftningen ramt af en forsinkelse på op til tre år og en ekstraregning på 4,4 milliarder kroner.

Læs også: Statsrevisorerne revser Transportministeriet for at lade Signalprogrammet løbe løbsk

Banedanmarks kontrol med programmet har i flere år været baseret på misvisende oplysninger. Men Rigsrevisionen peger også specifikt på, at Transportministeriets departement ikke har varetaget sit ansvar tilfredsstillende. Ministeriet har ifølge Rigsrevisionen ikke forholdt sig tilstrækkeligt kritisk til, om tidsplanen for programmet kunne overholdes.

Stadig overhængende risiko

Transportministeriet vurderer selv, at der fortsat er 'væsentlige risici forbundet med de nye tidsplaner i forhold til både tid og økonomi'. Og det vel at mærke, selvom Banedanmark og Ole Birk Olesen har lovet bedring. Programmet har ingen økonomisk eller tidsmæssig buffer tilbage, så de næste syv år skal forløbe fuldstændig fejlfrit, hvilket eksempelvis professor i økonomistyring Per Nikolaj Bukh over for Ingeniøren har betegnet som ganske usandsynligt.

Læs også: Nye problemer hænger over signalprogrammet

I stedet for et interview henviser Transportministeriet til en pressemeddelelse, hvori ministeren godt nok kræver, at Banedanmark fremover orienterer Folketingets forligskreds bag projektet om situationen hver måned. Deri ligger dog ingen garanti for bedring, eftersom det ifølge Rigsrevisionen ikke er manglen på informationer, der hidtil har hindret Transportministeriet i rettidig omhu i kontrollen med signalprogrammet.

Tværtimod dokumenterer Rigsrevisionen, at ministeriet siden 2014 har kendt til alvorlige problemer med signalprogrammet uden at reagere tilstrækkeligt på problemerne.

Ingeniøren har spurgt pressechef Jan Thane om årsagen til, at ministeren ikke stiller op til interview om signalprogrammet. Det har han ikke ønsket at svare på.

Ministeren skal lige finde en DJØF'er som kan "ofres" og han selv kan vaske sine tjæresorte hænder i minister håndvasken.
Intet nyt i metoderne. Så gammelt, at det daterer til afslutningen af enevældet.

  • 13
  • 10

Erik Lilholt,

Det er nu ikke specielt klart, at København-Ringsted skulle blive ramt af forsinkelser. (Medmindre du ved noget, jeg ikke gør?) Ude i Europa har der ikke været de store problemer med ERTMS på helt nybyggede strækninger. De har tit forløbet nogenlunde efter planen. Det, som udenlandske eksperter var overraskede over, da Danmark annoncerede signalprogrammet, var det totale roll-out på gamle jernbanestrækninger og i overfyldte hovedbanegårde. I andre lande har man fornyet signalsystemerne på een delstrækning af gangen.

  • 4
  • 1

Sagen kan være så betændt, at ministeren ikke ved, hvor han skal gribe. Så er det klogest, at holde mund.
Er der måske nogen, der kan huske et dansk jernbaneprojekt, der er blevet færdig til tiden og ikke har overskredet budgettet?

  • 5
  • 2

Hans Christiansen
Nej, jeg ved ikke noget specielt (eller "hemmeligt"). På Banedanmarks hjemmeside om signalsystemet står at Early Deployment strækningerne (Roskilde-Køge-Næstved hhv. Frederikshavn-Lindholm-Hobro) forventes færdige ved årsskiftet 2018/19.

Hvis tidsplanen for København-Køge-Ringsted skal overholdes skal denne strækning altså have rullet det nye signalsystem ud og være i drift INDEN de udpegede teststrækninger er klar. Det lyder i mine ører underligt.

  • 0
  • 1