Minicomputer fra Nvidia er klar til 100 procent selvkørende biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Minicomputer fra Nvidia er klar til 100 procent selvkørende biler

Nvidias nye computer kaldet Drive PX Pegasus er i stand til at udføre 320 Teraflops. Dermed er den 10 gange hurtige end forrige version. Illustration: Nvidia

Det er svært at pege på en teknologi, som er mere hypet lige nu, end selvkørende biler. Og nu har den amerikanske chip-producent Nvidia hældt endnu mere benzin på bålet med præsentationen af sin nyeste computer kaldet Drive PX Pegasus.

Nvidia påstår, at Pegasus-computeren er i stand til at udføre 320 teraFlops eller cirka 10 gange så meget som den forrige generation, der hedder PX 2. Det svarer cirka til, hvad 170 PS4-spillekonsoller kan præstere, og Pegasus gør det vel at mærke på et areal på størrelse med en amerikansk nummerplade.

Læs også: Vi er slet ikke klar til førerløse biler

Illustration: MI Grafik

Planen er, at Pegasus-computeren vil kunne gøre biler i stand til at køre fuldstændig førerløst på niveau 5. Det vil sige under alle forhold og i al slags vejr. Der er der rigtig mange bilproducenter og udviklingsvirksomheder, der er interesseret i. Nvidia samarbejder med 225 partnere, hvoraf de 25 helt konkret er ved at udvikle selvkørende biler.

Enorme mængder af data

Men før det sker, skal der virkelig arbejdes på udvikling. For computeren skal være i stand til at håndtere enorme mængder data fra bilens sensorer. Det handler om kameraer, lidar og radar, som kan afgøre, præcis hvor bilen befinder sig i den fysiske verden, og hvor alle de andre befinder sig - bilister, fodgængere, cyklister, løsgående hunde, skilte og vejstriber.

Personligt ville jeg gerne se, hvordan sådan et system ville klare en mandag morgen i regnvejr midt i myldretiden på Borups Allé, hvor der netop er blevet lagt ny asfalt og derfor ingen striber er.

Læs også: Så gik der hul på den selvkørende bil

Nvidia tror da heller ikke selv på, at de selvkørende biler bestykket med Pegasus-computeren i første omgang vil blive sluppet løs på alverdens veje. I forbindelse med præsentationen kunne ledelsen oplyse, at selvkørende biler på niveau 5 i første omgang sandsynligvis kommer til at køre på begrænsede områder som for eksempel lufthavne og universiteter. Her skal de bevise deres værd.

Markedet deler sig

Nvidia er ikke alene om at udvikle den her type computere. I foråret overtog chip-giganten Intel det israelsk-baserede Mobileye for ikke mindre end 105 mia. kroner. Et selskab, der på det tidspunkt havde 663 ansatte og omsatte for 2,4 mia. kroner.

Dermed er markedet for den type computere også ved at dele sig op med Nvidia som leverandør til producenter som Toyota, Audi, Tesla, Volvo og kinesiske Baidu plus en lang række mindre producenter. Mobileye har et tæt samarbejde med producenter som GM, BMW, Opel, Nissan/Renault og Fiat/Chrysler.

Læs også: Myndigheder efter Tesla-ulykke: Stram op på autopilot-sikkerheden

For nylig har Ingeniøren prøvekørt både Tesla og Volvo med nyeste opdaterede selvkørende teknologi. Begge biler benytter Nvidia PX-computere, og de selvkørende funktioner var overbevisende. Begge biler kan køre på niveau 2, hvilket vil sige, at hænderne altid skal være på rattet og chaufføren have fuldt overblik over trafiksituationen. Eneste bilproducent, som er gået skridtet videre, er Audi, som har installeret en niveau 3-funktion til kø-kørsel.

Selvkørende kan blive forsinket

Desværre for Audi er det ikke tilladt at benytte funktionen nogen steder i dag, da en international konvention (Wienerkonventionen om vejtrafik fra 1968) kræver, at chaufføren altid skal have fuld kontrol med køretøjet.

Læs også: Analyse: Derfor bliver selvkørende biler fremtidens slagmark for it-giganterne

Der er altså noget, som tyder på, at den teknologiske udvikling er langt foran forbrugerne og samfundet. Det kunne en ny rapport fra PA Consultning også bekræfte. 75 nordiske eksperter er blevet spurgt om udviklingen, og de forventer først, at selvkørende biler er klar til vejene om seks år - først i 2037 vil selvkørende biler være almindelige i trafikken.

Nvidia regner med levere de første Drive PX Pegasus til producenterne i anden halvdel af 2018.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Begge biler kan køre på niveau 2, hvilket vil sige, at hænderne altid skal være på rattet og chaufføren have fuldt overblik over trafiksituationen. Eneste bilproducent som er gået skridtet videre er Audi, som har installeret en niveau 3-funktion til kø-kørsel." Tesla kører i køkørsel uden at forlange hænderne på rattet, her kan den køre i timevis.

  • 1
  • 1

Hvor har I fundet dette tal henne? Så vidt jeg ved er det 320 DL TOPS (Deep Learning Tera Operations) her bruges der integer værdier til måle ydeevnen. Det er en lidt anden måde at måle ydeevne på i forhold til teraFlops som bruger floating point værdier til at måle ydeevne. Hvis man prøvede at måle, hvor mange teraFlops den kan yde vil det med stor sikkerhed være mindre end 320 teraFlops.

  • 2
  • 0

Det er som at sammenligne æbler og pærer. Computeren løser opgaven på en helt anden måde end det der foregår i vores hjerner. Computeren laver en fantastisk mængde beregninger mange gange i sekundet. Hjernen når frem til et resultat baseret på et kæmpe neuralt netværk, som kører en kontinær "beregning" uden pause.

Også på sanser er der stor forskel. Vi kører primært på input fra to øjne og en smule fra vores hørelse. Den selvkørende bil er klistret til med mange kameraer, sonar sensorer og lidar.

  • 2
  • 2

Så vidt jeg har forstået, går størstedelen af regnekraften faktisk på at simulere neurale netværk, så sammenligningen er måske alligevel ikke helt skør, også selvom et biologisk netværk jo er indrettet noget anderledes.

Jeg brugte lidt tid på Google, og et overslag er måske at NVIDIA-brættet her er et sted mellem en faktor 100-10000 fra at kunne simulere lige så mange neuroner og forbindelser som en menneskehjerne (målt i operationer per sekund - jeg aner ikke hvordan egentlig programmerer dimsen).

  • 2
  • 0

Så vidt jeg har forstået, går størstedelen af regnekraften faktisk på at simulere neurale netværk, så sammenligningen er måske alligevel ikke helt skør, også selvom et biologisk netværk jo er indrettet noget anderledes.


Jo, sammenligningen er komplet skør. Biologiske neurale netværk og kunstige neurale netværk har intet til fælles, ud over navnet. "AI" NN er baseret på en gammel og utroligt forsimplet forståelse af, hvordan biologiske NN fungerer.

Jeg brugte lidt tid på Google, og et overslag er måske at NVIDIA-brættet her er et sted mellem en faktor 100-10000 fra at kunne simulere lige så mange neuroner og forbindelser som en menneskehjerne


På Google vil du også kunne læse, at æbler og pærer begge er "frugter". Det gør dem ikke sammenlignelige.

  • 2
  • 2

Det bliver spændende at følge udviklingen af de mere og mere komplekse neurale netværk.
Umiddelbart har jeg en fornemmelse af at der er store udfordringer med neurale netværk til kontrol i en så højkritisk applikation som at køre bil.
De skal i hvert fald trænes så der kun er en ultra lille sandsynlighed for at de træffer forkerte valg,
Mon de ultrakomplekse dybe neurale netværk vil begynde at få samme skavanker som menneskehjernen, med at begå "menneskelige fejl" og at "miste koncentrationen" / "blive distraheret" ?

  • 0
  • 1

'Nvidia regner med levere de første Drive PX Pegasus til producenterne i anden halvdel af 2018.'

...altså om 1 helt år. Ja og de nye jagerfly vi har købt kan alt muligt...om 5 år. Ser en tydelig tendes med at virksomheder siger de kan ting...om kort tid...som så bliver længere og længere ud i fremtiden.

Ja de sælger skindet før bjørnen er skudt. :-(

  • 1
  • 1