Minicomputer fra Nvidia er klar til 100 procent selvkørende biler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minicomputer fra Nvidia er klar til 100 procent selvkørende biler

Nvidias nye computer kaldet Drive PX Pegasus er i stand til at udføre 320 Teraflops. Dermed er den 10 gange hurtige end forrige version. Foto: Nvidia

Det er svært at pege på en teknologi, som er mere hypet lige nu, end selvkørende biler. Og nu har den amerikanske chip-producent Nvidia hældt endnu mere benzin på bålet med præsentationen af sin nyeste computer kaldet Drive PX Pegasus.

Nvidia påstår, at Pegasus-computeren er i stand til at udføre 320 teraFlops eller cirka 10 gange så meget som den forrige generation, der hedder PX 2. Det svarer cirka til, hvad 170 PS4-spillekonsoller kan præstere, og Pegasus gør det vel at mærke på et areal på størrelse med en amerikansk nummerplade.

Læs også: Vi er slet ikke klar til førerløse biler

Planen er, at Pegasus-computeren vil kunne gøre biler i stand til at køre fuldstændig førerløst på niveau 5. Det vil sige under alle forhold og i al slags vejr. Der er der rigtig mange bilproducenter og udviklingsvirksomheder, der er interesseret i. Nvidia samarbejder med 225 partnere, hvoraf de 25 helt konkret er ved at udvikle selvkørende biler.

Enorme mængder af data

Men før det sker, skal der virkelig arbejdes på udvikling. For computeren skal være i stand til at håndtere enorme mængder data fra bilens sensorer. Det handler om kameraer, lidar og radar, som kan afgøre, præcis hvor bilen befinder sig i den fysiske verden, og hvor alle de andre befinder sig - bilister, fodgængere, cyklister, løsgående hunde, skilte og vejstriber.

Personligt ville jeg gerne se, hvordan sådan et system ville klare en mandag morgen i regnvejr midt i myldretiden på Borups Allé, hvor der netop er blevet lagt ny asfalt og derfor ingen striber er.

Læs også: Så gik der hul på den selvkørende byld

Nvidia tror da heller ikke selv på, at de selvkørende biler bestykket med Pegasus-computeren i første omgang vil blive sluppet løs på alverdens veje. I forbindelse med præsentationen kunne ledelsen oplyse, at selvkørende biler på niveau 5 i første omgang sandsynligvis kommer til at køre på begrænsede områder som for eksempel lufthavne og universiteter. Her skal de bevise deres værd.

Markedet deler sig

Nvidia er ikke alene om at udvikle den her type computere. I foråret overtog chip-giganten Intel det israelsk-baserede Mobileye for ikke mindre end 105 mia. kroner. Et selskab, der på det tidspunkt havde 663 ansatte og omsatte for 2,4 mia. kroner.

Dermed er markedet for den type computere også ved at dele sig op med Nvidia som leverandør til producenter som Toyota, Audi, Tesla, Volvo og kinesiske Baidu plus en lang række mindre producenter. Mobileye har et tæt samarbejde med producenter som GM, BMW, Opel, Nissan/Renault og Fiat/Chrysler.

Læs også: Myndigheder efter Tesla-ulykke: Stram op på autopilot-sikkerheden

For nylig har Ingeniøren prøvekørt både Tesla og Volvo med nyeste opdaterede selvkørende teknologi. Begge biler benytter Nvidia PX-computere, og de selvkørende funktioner var overbevisende. Begge biler kan køre på niveau 2, hvilket vil sige, at hænderne altid skal være på rattet og chaufføren have fuldt overblik over trafiksituationen. Eneste bilproducent, som er gået skridtet videre, er Audi, som har installeret en niveau 3-funktion til kø-kørsel.

Selvkørende kan blive forsinket

Desværre for Audi er det ikke tilladt at benytte funktionen nogen steder i dag, da en international konvention (Wienerkonventionen om vejtrafik fra 1968) kræver, at chaufføren altid skal have fuld kontrol med køretøjet.

Læs også: Analyse: Derfor bliver selvkørende biler fremtidens slagmark for it-giganterne

Der er altså noget, som tyder på, at den teknologiske udvikling er langt foran forbrugerne og samfundet. Det kunne en ny rapport fra PA Consultning også bekræfte. 75 nordiske eksperter er blevet spurgt om udviklingen, og de forventer først, at selvkørende biler er klar til vejene om seks år - først i 2037 vil selvkørende biler være almindelige i trafikken.

Nvidia regner med levere de første Drive PX Pegasus til producenterne i anden halvdel af 2018.

"Begge biler kan køre på niveau 2, hvilket vil sige, at hænderne altid skal være på rattet og chaufføren have fuldt overblik over trafiksituationen. Eneste bilproducent som er gået skridtet videre er Audi, som har installeret en niveau 3-funktion til kø-kørsel." Tesla kører i køkørsel uden at forlange hænderne på rattet, her kan den køre i timevis.

  • 1
  • 1

Hvor har I fundet dette tal henne? Så vidt jeg ved er det 320 DL TOPS (Deep Learning Tera Operations) her bruges der integer værdier til måle ydeevnen. Det er en lidt anden måde at måle ydeevne på i forhold til teraFlops som bruger floating point værdier til at måle ydeevne. Hvis man prøvede at måle, hvor mange teraFlops den kan yde vil det med stor sikkerhed være mindre end 320 teraFlops.

  • 2
  • 0