Mini-rumfærge skal til ISS i 2020
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mini-rumfærge skal til ISS i 2020

Efter en succesfuld prøvelanding i november 2017 er SNC nu klar til at fremstille den version af mini-rumfærgen Dream Chaser, som skal flyve i rummet. Illustration: SNC

Colorado Springs

Det var en stolt vicedirektør i Sierra Nevada Corporation (SNC), Mark Sirangelo, der i sidste uge på rumfartens største konference, Space Symposium i Colorado Springs, USA, kunne fremvise prototypen på mini-rumfærgen Dream Chaser, som virksomheden har arbejdet på siden 2009.

Prototypen gennemførte i november 2017 den sidste af en række prøvelandinger, og dermed er SNC klar til at producere den flyveklare model.

»Da vi havde gennemført prøvelandingen, tænkte vi, at det ville være en sjov idé at tage den med på Space Symposium og vise den frem her,« sagde Mark Sirangelo til et pressemøde på rum-konferencen onsdag.

Sådan forestiller SNC sig, at det kommer til at se ud, når Dream Chaser for første gang kobler sig til Den Internationale Rumstation. Virksomheden håber, at det kan lykkes i fjerde kvartal af 2020. Illustration: SNC

Han fortalte samtidig, at pressemødet var den første af en række briefinger frem mod Dream Chasers første flyvning, som er planlagt til at finde sted i fjerde kvartal af 2020.

Allerede på sin første flyvning i rummet vil mini-rumfærgen fragte gods op til Den Internationale Rumstation.

En 'raket-agnostisk' rumfærge

Det er United Launch Alliances (ULA) veteran-raket, Atlas V, som skal sende Dream Chaser i kredsløb i 2020 og igen i 2021. Men ulig andre rumskibe, såsom Dragon-kapslen fra SpaceX, er Dream Chaser ikke bundet til én bestemt raket, forklarede Mark Sirangelo.

»Dream Chaser er raket-agnostisk. Det er en ret interessant æra i raketindustrien, for de store leverandører er ved at udvikle nye raketter, og vi holder øje med dem alle sammen«, sagde Mark Sirangelo.

En pressetalsmand fra SNC uddyber over for Ingeniøren, at Dream Chaser også kan benytte den europæiske raket Ariane 5 og efterfølgeren Ariane 6 samt den japanske raket H-IIB.

En anden unik egenskab er, at den i teorien kan lande i enhver international lufthavn, når den kommer tilbage fra rummet. Den egenskab skal gøre det nemmere og hurtigere at fragte delikate eksperimenter fra rumstationen ned til de relevante forskningsinstitutioner.

Allerede nu arbejder virksomheden sammen med Huntsville International Airport for at se, hvordan det kan lade sig gøre i praksis.

USA's vicepræsident Mike Pence (i midten) fik en personlig fremvisning af SNC's grundlæggere Fatih og Eren Ozmen på dette års Space Symposium i Colorado Springs, USA. Illustration: Thomas Schumann

Ingen astronauter i første omgang

Dream Chaser er fuldt autonom og flyver uden piloter/astronauter om bord. Prototypen, som blandt andre USA's vicepræsident, Mike Pence, tog sig tid til at se på konferencen, er dog udstyret med et cockpit til astronauter. Det er imidlertid ikke lykkedes SNC at vinde en kontrakt med Nasa om at sende astronauter til Den Internationale Rumstation, og den færdige model vil derfor ikke have et cockpit, men blot et tryksat og et ikke-tryksat fragtrum med plads til 5.500 kilo gods.

SNC's pressetalsmand forklarer imidlertid, at det er SNC's ambition at udvikle en version af rumfærgen, som kan bringe syv astronauter i kredsløb om Jorden.

Samtidig er Dream Chaser designet til at være genbrugelig. SNC regner med at kunne genbruge den lille rumfærge 15 gange.

Ikke nyt med genbrug i rumfarten

Tanken med at genbruge rumskibe er, at det vil reducere omkostningerne ved at sende ting ud i rummet. Det var den samme drøm, som fik Nasa til at udvikle den oprindelige og nu pensionerede rumfærge. Men på grund af omkostningerne forbundet med eftersyn og udskiftning af materiel mellem hver flyvning, blev den gamle rumfærge aldrig billigere end konventionelle raketter.

Dream Chaser vil undgå at løbe ind i samme udfordring med et mere enkelt design. Bunden på den lille rumfærge er helt flad, hvilket gør det lettere at masseproducere og udskifte de varmeabsorberende fliser, som skal sikre at den ikke brænder op på vej tilbage til Jorden. Hver enkelt flise på Nasas rumfærge var unikt designet.

Katastrofe førte til private rumskibe

Derudover er Dream Chaser så lille, at den kan sidde for enden af en raket i stedet for at blive monteret på ydersiden af den primære brændstoftank, sådan som det var tilfældet med den gamle rumfærge.

I 2003 brændte rumfærgen Columbia op i atmosfæren, fordi et stykke isolering fra den primære brændstoftank havde løsrevet sig under opsendelsen og ødelagt de varmeabsorberende fliser.

Det var blandt andet den ulykke, som fik Nasa til at starte deres kommercielle udviklingsprogrammer, som skal sikre forsyninger og transport af astronauter til Den Internationale Rumstation. SpaceX og Boeing har vundet kontrakten på at fragte astronauter, mens SpaceX, Orbital-ATK og SNC har vundet kontrakter på at fragte forsyninger.

Se SNC's video af Dream Chasers prøvelanding sidste år:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først