Minekøretøj afprøvet til drift 2.500 meter under havoverfladen
2.470 meter under havets overflade har mineselskabet The Metals Company (TMC) i samarbejde med entreprenøren Allseas testet et nyt minekøretøj, der skal indsamle knuder af sjældne metaller på havbunden. Det skriver TMC i en pressemeddelelse.
Testen fandt sted i Atlanterhavet i sidste uge som forberedelse til yderligere tests i NORI-D minefeltet ud for stillehavsøen Nauru. Det har FN's havbundsautoritet, International Seabed Authority (ISA), givet tilladelse til, at mineselskaber kan undersøge.
En række kritiske mobilitetsfunktioner blev afprøvet under testen, der flyttede køretøjet 1.018 meter rundt på havbunden. Det er dermed første gang, at køretøjet er blevet udsat for tryk og de temperaturer, der ligner dem, den skal arbejde under i sidste ende.
Ifølge teknologi-mediet Cleantechnica er planen, at køretøjet skal operere 4.000 meter under havets overflade, hvor det skal finde knuder af sjældne metaller i fem centimeters dybde i havbunden.
Ifølge Gerrard Barron, der er administrerende direktør for TMC, så er der flere grunde til, at fremtidig minedrift skal foregå på havets bund, fortæller han til Cleantechnica. TMC vil primært lede efter sjældne metaller på havbunden - særligt nikkel, der i dag bruges til elbilsbatterier
»Bilbatterier indeholder en masse nikkel i katoderne. Man har afviklet det meste kobolt, men det er ikke lige så let med nikkel, fordi energidensiteten er så høj,« siger Gerrard Barron til Cleantechnica og fortsætter.
»Hvis vi måler på liv i form af biomasse, så er der omkring 13 gram biomasse per kvadratmeter, hvoraf det meste er bakterier i havbunden. Sammenlignet med Indonesien, hvor det meste af vores nikkel kommer fra i dag, så er der mere end 20.000 gram biomasse per kvadratmeter,« siger han til Cleantechnica.
