»Min MBA løser ikke bæredygtigheds-agendaen, men klæder mig på til at rulle den ud«

Vækststrategier viger i stigende grad for klimastrategier, bæredygtighedsagendaer og grønne tiltag, når virksomhederne udstikker retningen for de kommende år. Den tendens mærkes også blandt de studerende på AVT Business School, fortæller direktør Jesper Nytoft:

»Vi følger selvfølgelig med i de globale trends, for de påvirker erhvervslivet, som vi primært servicerer, og her er klima bestemt på top-3-listen sammen med digitalisering og kundefokus – uden at jeg vil rangordne de tre.«

En af de studerende hos AVT er John Milland Klein, Global Spare Parts Operations Director hos Grundfos, som er i gang med det tredje af i alt fire moduler på sit MBA-studium.

Siden hans arbejdsplads i år vedtog en ny Strategi 2025, har han brugt han meget af sin arbejdstid på at tænke og agere på den grønne dagsorden, fortæller han:

»Det fylder rigtig meget og er en voldsom del af mit arbejde. Hovedformålet med den nye strategi er bæredygtighed, og vi har valgt at sige, at vi vil hjælpe folk til at få rent vand, reducere energiniveauet og være grønnere.«

John Milland Klein er Global Spare Parts Operations Director hos Grundfos og i gang med en MBA. Den vil ruste ham til at føre en strategi ud i livet, men han anser den ikke for noget mirakelmiddel i forhold til den grønne omstilling. Illustration: AVT

Bæredygtighed trumfer

Som direktør for supply chain med både interne og eksterne leverandører er det en vigtig del af John Milland Kleins arbejdsbeskrivelse at fremme virksomhedens strategi:

»Helt konkret betyder det, at de initiativer, vi tager, skal være bæredygtige, så hvis eventuelle besparelser og effektiviseringer går ud over bæredygtigheden, dur det ikke.«

Grundfos’ nye strategi gør også op med vækststrategien, som har været fremherskende i mange år, forklarer han:

»Vi har sagt, at vi ikke skal tjene flere penge procentvis, end vi allerede gør. Vores strategi opererer ikke med en højere overskudsgrad, end den vi har i dag. Det er vigtigere at levere rent vand og reducere energiforbruget i verden. Der er en forventning i organisationen om, at vi udfører og lever med den strategi.«

John Milland Klein er uddannet produktionsingeniør i 2005 og tog en HD i organisation og ledelse tilbage i 2010. Når han nu har valgt at kaste sig over en MBA, skyldes det flere ting:

»Jeg vil gerne dygtiggøre mig inden for strategi, ledelse og digitale muligheder. Det er utroligt vigtigt, at jeg kan bruge de nyeste ledelsesværktøjer og har en indsigt i, hvordan man griber tingene an på strategisk niveau. Derudover er det superinteressant at holde sig opdateret, og endelig er der en forventning om, at jeg i min funktion bliver ved at fylde viden på.«

Den teoretiske viden om strategi og ledelse, som han tager med sig fra MBA-studiet, er afgørende, hvis han skal rulle Grundfos’ nye bæredygtige strategi ud i sin del af organisationen, vurderer han:

»Hele formålet med MBA’en er at blive i stand til at arbejde med strategi og ledelse, at sætte en retning og at sikre, at organisationen følger den retning. I Grundfos’ tilfælde er retningen grøn, men i princippet kunne jeg også bruge min teoretiske viden om strategisk ledelse til f.eks. at følge en strategi, der handlede om at øge overskuddet. Ledelsesværktøjet er det samme, men målet er forskelligt,« siger John Milland Klein.

Klædt på til strategien

Lige før sommerferien lancerede AVT Business School et nyt modul, Purpose, People & Performance, som har fokus på formålsdrevet ledelse og ansvarlighed.

Modulet skal klæde de studerende på til at være ledere i en tid, hvor der bliver kigget mere end almindeligt skævt til virksomheder, der opfører sig etisk forkert, og hvor klima- og etikdebatten har overtaget den politiske dagsorden, som det f.eks. udmønter sig i kravet om en 70 procents CO2-reduktion herhjemme i 2030.

Bæredygtighed fylder i dag så meget på den globale dagsorden, at virksomhederne er nødt til at tænke det ind i deres strategi, hvis de vil overleve på langt sigt, mener Jesper Nytoft, direktør i AVT:

»Lovgivning, hvor myndighederne går ind og regulerer, hvis virksomhederne ikke selv kan finde ud af det, er kun den ene side af sagen. Noget helt andet er, at det kan skade virksomhederne, hvis whistleblowere og folk på de sociale medier melder deres utilfredshed ud. Så dur forretningsmodellen ikke længere. Det er vigtigt at tænke en så stor global trend ind i organisationsstrategien. Jeg har svært ved at se, at nogen undslipper den debat internt.«

John Milland Klein har endnu ikke fulgt dette modul, men emnet er bestemt ikke ukendt for ham:

»Jeg kan genkende det fuldstændig. Vores strategi starter netop ud med et formål: at vi vil hjælpe verden med at reducere energiforbruget og levere rent vand til alle.«

Selvom MBA’en giver ham ny viden til at føre en strategi ud i livet, anser han den dog ikke for noget mirakelmiddel i forhold til den grønne omstilling:

»Det er vigtigt at understrege, at den ikke løser bæredygtighedsagendaen, men udelukkende klæder mig på til at rulle den ud.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er altid sjovt at læse artikler med citater fra rigtige levende DJØFere, så man kan holde sin bullshit-bingoplade opdateret.

Jeg vidst fx. ikke at “agendaer” nu om dage kan “rulles ud”. For mig er en agenda bare det samme som en dagsorden, og i modsætning til fx. en plan eller en procedure har jeg svært ved at se, hvordan en agenda kan udrulles.

Men det er nok en af de ting, man lærer, når man tager en MBA...

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten