Milliarddyr motortrafikvej mangler vigtig tilkørsel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Milliarddyr motortrafikvej mangler vigtig tilkørsel

Når transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) fredag den 29. november klipper snoren til den længe ventede motortrafikvej mellem Tuse og Vig i Odsherred, er de kommunale tilkørselsveje, der hænger sammen med Rute 21 fra København til Sjællands Odde, også klar. Alle sammen undtagen én.

Til glæde for den hurtigtkørende færgetrafik til og fra Sjællands Odde og ikke mindst de småbysamfund på vejen, der hidtil er blevet gennemskåret af støjende færgetrafik, leder den 1,4 milliarder kroner dyre 2+1-vej nu trafikken uden om disse byer. Alle sammen undtagen én.

»Åbningen af den nye vejstrækning flytter jo trafikken fra den gamle rute 21, hvor trafikken med ét slag ryger ned fra 10.000 årsdøgnstrafikanter til 2-300. Det er et mægtigt spring. Den kommer virkelig til at aflaste de små bysamfund,« erklærer Vejdirektoratets projektleder Steen Ogstrup.

Han har gennem næsten tre år har styret vejanlægget, dets 3 tilslutningsanlæg, 6 dalbroer over vandløb og kanaler, 2 faunapassager og 11 broer, der fører kommuneveje og Odsherredbanen over eller under motortrafikvejen.

Bortset fra tre måneders forsinkelse på grund af en ekstra lang vinter i fjor, er alt gået efter planen, selv om tiden har været presset, så veje og broer er blevet anlagt samtidig.

Pengemangel udskyder vigtig omfartsvej

Men én ting har Vejdirektoratets projektfolk ikke kunnet gøre noget ved - manglen på likvider i Odsherred Kommune, der fik projekt Hønsinge Omfartsvej i arv fra Vestsjællands Amt, men ingen penge til at udføre det for.

Eftersom den fattige kommune ikke kunne tage de nødvendige knap 30 millioner kroner ud af sit i forvejen hårdt pressede budget til at anlægge den 2,5 kilometer lange omfartsvej, er konsekvensen, at Sejrøbugtens mange sommerhusgæster til og fra rute 21 via omkørsel ad en smal og bugtet landevej bliver ført ind igennem Vig frem til åbningen af Hønsinge Omfartsvej om tre år.

Pengerodet har betydet, at Hønsinge Omfartsvej, der oprindelig hørte sammen med motortrafikvejsanlægget, først er kommet i VVM-høring nu.

»Nu har staten bevilget pengene, så alle de nødvendige midler er der nu. Nu skal VVM’en godkendes, så vi ved, hvordan projektet skal forløbe, og så skal det projekteres. Derefter bliver der planlagt og eksproprieret det kommende år, og så kan anlægsarbejdet gå i gang i løbet af 2015 og være færdigt et års tid senere,« vurderer Steen Ogstrup.

Ifølge Odsherreds borgmester Thomas Adelskov, S, hænger forsinkelsen af Hønsinge Omfartsvej imidlertid ikke sammen med kommunens økonomiske situation:

»Det er Vejdirektoratet, og ikke Odsherred Kommune, der skal bygge Hønsinge omfartsvej. At den er forsinket, skyldes forsinkelse i VVM-processen,« fastslår han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Omfartsvejen er et godt symbol for hele projektet.

I sig selv er det selvfølgelig godt med en aflastende ny hovedvej udenom de små landsbyer, og med moderne tilslutningsanlæg med videre. Ingen tvivl om det.

Men 1,4 milliarder kroner for en vej hvor der ikke er overhalingsmulighed på over halvdelen af strækningen? Det er for dyrt. En almindelig motorvej koster kun cirka 20% mere end en 2+1-vej, men kapaciteten, sikkerheden og kørekomforten er markant bedre. De 20% sparet, er derfor dyrtkøbt, og jeg håber det bliver den sidste 2+1-vej vi beslutter i Danmark.

  • 7
  • 7

Nu kender jeg ikke de nævnte landsbyer, men man skal også huske at der er fordele og ulemper. For ca. 15 år siden lavede man en vej uden om den lille landsby jeg bor i. Eller rent faktisk går vejen stadig igennem byen, men det er en omfartsvej, så trafikken ikke længere går gennem hovedgaden. I denne måned lukker den sidste butik der er tilbage. Eneste erhverv der blomstrer er autohandlen, der ved et tilfælde ligger ved den nye vej.

Jeg tænker at f.eks. Ny Nørup, der før havde al trafikken mellem Vejle og Billund igennem sig kommer til at opleve det samme. Deres Brugs og tank kan vel næppe overleve.

Men jo - det bliver da mere roligt og fredeligt ude på landet, når togene ikke længere stopper og bilerne kører langt uden om....og butikkerne og skolerne lukker og husene står tomme tilbage.

Jeg siger ikke at man ikke skal lave omfartsveje, for selvfølgelig skal man da det, men man skal lige tænke det hele igennem, hvis man vil sikre de små byers overlevelse (de fleste nye storkommuner er dog fløjtende ligeglade). Hos os kunne man have rykket købmanden 100m dengang. Så havde den ligget med byen på den ene side og vejen på den anden.

  • 5
  • 0

Helt uenig!

En almindelig motorvej koster kun cirka 20% mere end en 2+1-vej,


...det lyder af meget lidt, og jeg kan ikke finde nogen referencer på google. Men grundlæggende har jeg rigtigt gode erfaringer med 2+1 veje - især fra Sverige. Det fungerer fint med de jævnlige strækninger hvor lastbiler mm. kan passeres.
Samtidig fylder de ikke så meget i landskabet - så en yderst rimelig løsning hvor trafikken ikke kræver mere.

Eneste grund til en rigtig motorvej til Odden ville jo være en beslutning om en Kattegat bro den vej....

I øvrigt: projekt Hønsinge omfartsvej leder ikke trafikken uden om Vig - det gør 'Vig Parkvej' til gengæld. Mon ikke det er der problemet ligger?
Se: http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojek... øst for Vig

  • 10
  • 2

@ Frank J. Andersen

Citat: " Helt uenig! En almindelig motorvej koster kun cirka 20% mere end en 2+1-vej...det lyder af meget lidt, og jeg kan ikke finde nogen referencer på google. Men grundlæggende har jeg rigtigt gode erfaringer med 2+1 veje - især fra Sverige. Det fungerer fint med de jævnlige strækninger hvor lastbiler mm. kan passeres"

Jamen så må jeg da hjælpe dig:

Holbæk-Vig, 2+1-vej, indviet 2013
25 km. (5 km. ved Holbæk er dog motorvej og de resterende 20 km. er 2+1-vej)
1.368.200.000 kroner
54,7 mio. kr. pr. kilometer

Sønderborgmotorvejen, 4-sporet motorvej, indviet 2012
26 km.
1,5 mia. kr.
57,7 mio. kr. pr. kilometer

Prisforskel: 5,5% (faktisk langt mindre end de 20% jeg nævner, som er en tommelfingerregel).

Der er ingen som påstår 2+1-veje ikke virker udenmærket, omvendt er der heller ingen som siger motorveje ikke fungerer udenmærket. Men jeg argumenterer for 2+1-vejenes kapacitet begrænses af de enkeltsporede strækninger, komforten og hastigheden er mindre, vejen er ikke fremtidssikret og vil blive meget dyr at udbygge senere (cirka 50% dyrere, faktisk) og alt det for at spare 5-6% på anlægssummen. Det synes jeg er til grin.

Mellem Malmö-Helsingborg-Stockholm er der minimum 4-sporet motorvej hele vejen. Lige med undtagelse af en 32 kilometer lang strækning ved Ljungby. Denne korte strækning sætter en kapacitetsgrænse for hele strækningen, og det er indlysende klart, at hvis trafikken fortsætter med at stige, så vil det være her flaskehalsen opstår. Og det på en temmelig ny vej.
Det fungerer fint i dag, ja, selvom komforten så sandeligt kunne være bedre.

  • 4
  • 3

Prisforskel: 5,5% (faktisk langt mindre end de 20% jeg nævner, som er en tommelfingerregel).


det er muligt du har ret. Lige at sammenligne disse 2 projekter er nu nok ikke helt uproblematisk da Vig vejen jo er lavet hen over lavtliggende drænet fjordbund - måske også på jorder der er væsentligt dyrere at ekspropriere.

...så jeg mangler stadig noget kildemateriale baseret på helt sammenlignelige anlægs vilkår.

Og 2+1 virker også fint i DK - f.eks. Ringsted - Roskilde

  • 6
  • 2

Så er der altså heller ikke mere trafik på strækning. En alm. motorvej er overkill i den helt store størrelse. Allerede inden man kommer til Holbæk (fra København) er der tyndet gevaldigt ud i bilerne. Selvfølgelig er det trafik i myldretiden og efter et færgetræk, men så vidt jeg ved, har projektet mere handlet om at give højere fart på strækningen end om at give mere plads til trafikken. Når det er sagt har jeg da også undret mig over, hvorfor man ikke lavede en rigtig motorvej, nu man var i gang.

Ang. trafik byerne, så er det min opfattelse af Vig by lever højt på den eksisterende trafik der kommer lige forbi byens tre supermarkeder. Min frygt er, at trafikken, der nu ledes udenom byen kommer til at koste dyrt for supermarkederne, der ligger lige ved den gamle rute 21, men lagt fra den nye.

  • 4
  • 1

...med en vej/jernbane bro/dæmning/tunnel mellem Isøre(Odsherred) og Hundested (bane mellem Nykøbing Sjælland og Hundested)? Det ville tage sig af den del af færgetrækkene der er til/fra Nordsjælland/Nordkøbenhavn og skaffe pendlermuligheder sammesteds for udkants-Nord-Odsherred. Samtidig ville de to net Lokalbanen i Nordsjælland og Odsherredbanen/Høng-Tølløsebanen få en forbindelse som muliggør rationalisering mht. værksteder etc., men også gennemgående tog (Helsingør -) Hillerød - Frederiksværk - Hundested - Rørvig - Nykøbing Sj. - Holbæk.

  • 4
  • 1

Sikke noget vrøvl!
Artiklen fortæller at Odsherred Kommune ikke har bygget Hønsinge omfartsvej fordi kommunen mangler penge. Det er noget forkvaklet vrøvl. Det er Vejdirektoratet, og IKKE Odsherred Kommune der skal bygge Hønsinge omfartsvej. At den er forsinket skyldes forsinkelse i VVM-processen. Kommunen har bygget Vig Parkvej-Syd og den åbner i øvrigt på fredag. Det vil være klædeligt at Ingeniøren.dk fik styr på fakta!
Vh. Thomas Adelskov
Borgmester

  • 12
  • 1

@ Frank J. Andersen

Citat: "(vedrørende sammenligning af 2+1-vej og motorvej rent prismæssigt red.) ...det er muligt du har ret. Lige at sammenligne disse 2 projekter er nu nok ikke helt uproblematisk da Vig vejen jo er lavet hen over lavtliggende drænet fjordbund - måske også på jorder der er væsentligt dyrere at ekspropriere.
...så jeg mangler stadig noget kildemateriale baseret på helt sammenlignelige anlægs vilkår"

Jamen det skal jeg da straks finde til dig Frank. Er Næstvedmotorvejen sammenlignelig med Næstvedmotorvejen?

I Vejdirektoratets rapport på side 74 er en 2+1-vej anslået til 577,7 mio. kr. for Næstved-Rønnede-vejen i linieføring B, en motorvej på samme strækning til 777,2 mio. kr. Altså en forskel på
28,5%.
Linieføring E koster 499,6 mio. kr. som 2+1-vej og 638,5 mio. kr. som motorvej, altså en forskel på 27,8%.

Nuvel, det er ikke 20%, men tæt på. Der findes selvsagt ikke konkrete eksempler på strækninger hvor der både er anlagt en motorvej og en 2+1-vej, da det ville være tåbeligt og fysisk umuligt. Derfor er Vejdirektoratets bud det bedste og nærmeste vi kommer.

Husk på, at med en 2+1-vej er kapaciteten begrænset af de enkeltsporede strækninger, hvorimod der minimum er to spor på en motorvej. Altså er kapaciteten cirka den dobbelte men prisen er kun 27-28% højere i kroner og øre.

Det er blot kapaciteten, som der jo ikke alle steder er behov for. Prøv at bladre videre til side 77 i samme rapport. Så kommer vi til økonomien for samfundet;

Nettogevinsten pr. offentlig investeringskrone for en 2+1-vej er i linie B 40 øre. For en motorvej er den hele 110 øre.
Nettogevinsten pr. offentlig investeringskrone for en 2+1-vej er i linie E 50 øre. For en motorvej er den hele 100 øre.

Du kan også lægge mærke til at der er undersøgt 13 mulige løsninger. Kun 2 af dem har negatv samfundsøkonomi, og begge to er 2+1-veje. Vi er stadig på side 77.

Kilde: http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_...

  • 5
  • 1

Jamen det skal jeg da straks finde til dig Frank. Er Næstvedmotorvejen sammenlignelig med Næstvedmotorvejen?


MANGE tak - og - ja, super eksempel. Det er nu engang meget lettere med fakta ;-)

28% oveni kan stadig ikke synes af meget - men jeg ville nu stadig prioritere at få løftet 5-6 strækninger for prisen af 4 hvis det dækker et forudsigeligt behov.
Lynudbygningen af motortrafikvejen ved Vejle (Riis - Ølholm) viser jo også at en fornuftigt planlagt motortrafikvej relativt let kan udbygges HVIS behovet viser sig at være / blive større.
...vi bliver nok ikke enige Bent, men tak for info!

  • 3
  • 1

Kører dagligt på Hillerødmotorvejens forlængelse, som er en 2+1 motortrafikvej. Udenfor myldretiden går det rigtigt fint. I myldretiden rigtigt dårligt, da der opstår flaskehalse hver gang to vognbaner bliver til én, hvilket får trafikken til at blive meningsløst langsom. Under et vejarbejde for et par år siden, var vejen omdannet til 1+1 i et par uger. Uden for myldretiden blev alle lidt sinkede af langsomme køretøjer. I myldretiden kom alle til gengæld meget hurtigere frem end normalt. I Odsherred går det sikkert fint med 2+1. Så kan man jo håbe på, at vejanlægget er forberedt for en eventuel senere udbygning.

  • 4
  • 0

@ Jørgen Pagh Jensen

Citat: "2+1 virker fint i DK - når trafikken er begrænset. Kører dagligt på Hillerødmotorvejens forlængelse, som er en 2+1 motortrafikvej. Udenfor myldretiden går det rigtigt fint. I myldretiden rigtigt dårligt, da der opstår flaskehalse hver gang to vognbaner bliver til én, hvilket får trafikken til at blive meningsløst langsom"

Lige præcis. Den strækning du nævner er Vejdirektoratet i gang med at kigge på skal opgraderes til motorvej, og Trængselskommissionen anbefaler at den udbygges fra 2+1-vej til motorvej. Man er ikke gået igang med en VVM-undersøgelse endnu, men jeg satser gerne 100 kroner på den er på vej indenfor 5 år.

Problemet med en 2+1-vej som skal opgraderes til motorvej er, at geometrien slet ikke passer sammen.

Du kan anlægge en 2+1-vej med to-fagsbroer, hvor du lægger trafikken i den ene retning i det ene fag
og trafikken i den anden retning i det andet fag. Men så bliver vejen meget dyr at anlægge.

Du kan anlægge en 2+1-vej med et-fagsbroer. Så bliver vejen markant billigere at anlægge, men til gengæld meget dyr senere at opgradere. Det skyldes, at et-fagsbroen nu er overdementioneret til den ene side af en motorvej, som ikke skal bruge 3 spor og midterrabat, men blot 2 spor. Her er en to-sporet motortrafikvej faktisk nemmere at opgradere, da en to-sporet motortrafikvej er en halv motorvej.

Motortrafikvejen ved Guldborgsund var meget billig at udvide til motorvej, fordi Guldborgsundtunnelen var delvist forberedt til det, og fordi den 2-sporede motortrafikvej var bygget som en halv motorvej. 2+1-vejen nord for Aarhus (mod Grenå) og 2+1-vejen i forlængelse af Hillerødmotorvejen bliver derimod markant dyrere at opgradere.

Der er noget fundamentalt galt med 2+1-veje: Kapaciteten begrænses af de et-sporede strækninger, og når der så bliver to spor, er det vildt overdementioneret i forhold til den trafikmængde der er på vejen. Det er det som gør at de ofte har en elendig samfundsøkonomi (se mit indlæg om undersøgelse af "motorvej til Næstved" ovenfor).

Den problemstilling minder meget om problemet ved Vejle Fjord og ved Lillebælt/Vestfyn.
Man har nu udvidet motorvejen fra Skærup (syd for Vejle) til Vejle Nord-afkørslen fra 4 spor til 6 spor. Alligevel vil vejens kapacitet med 6 spor snart være opbrugt, vi taler om mindre end 20 år. Men det kan ikke svare sig at opgradere til 8 spor nord og syd for Vejle, når kapaciteten begrænses af broen som kun var forberedt til 6 spor.
Nøjagtig samme problem på Vestfyn. Der er behov for en motorvej med 8 spor, men Nye Lillebæltsbro har kun 6 spor, så kapaciteten på en 8-sporet motorvej på Vestfyn kan alligevel ikke udnyttes.
På nøjagtig samme måde kan en 2+1-vej ikke udnytte kapaciteten på de to-sporede strækninger, når kapaciteten begrænses af de enkeltsporede strækninger.

  • 2
  • 0

og 2+1-vejen i forlængelse af Hillerødmotorvejen bliver derimod markant dyrere at opgradere.

Motortrafikvejen mellem Vassingerød og Herredsvejen (2+1) er jo netop bygget som ½ motorvej. Alle viadukterne er lavet i dobbelt bredde, og den nuværende vej vil blive den fremtidige sydgående halvdel af en motorvej. Der er muligvis et par steder hvor de tværgående veje er ført under forlængelsen, som skal laves bredere...

http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_...

http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_...

Kan du i øvrigt poste et link til planer om udvidelse, for jeg har ikke kunnet finde det nogen steder?

/Rasmus

  • 1
  • 0

Mellem Malmö-Helsingborg-Stockholm er der minimum 4-sporet motorvej hele vejen. Lige med undtagelse af en 32 kilometer lang strækning ved Ljungby. Denne korte strækning sætter en kapacitetsgrænse for hele strækningen, og det er indlysende klart, at hvis trafikken fortsætter med at stige, så vil det være her flaskehalsen opstår.

Der er jo allerede en flaskehals, nemlig færgerne for enden af vejen. Jeg kan dog godt forestille mig at færgetrækket giver en særlig slags trafik med risiko for farlige overhalinger på 2+1-vejen. Men det er et stort fremskridt fra en tosporet vej.

Med hensyn til Sønderborgmotorvejen, så ligger den i et tyndere befolket landskab, så ekspropriationerne må i hvert fald være noget billigere.

At bygge en 4-sporet motorvej alene til færgetræk og sommerhustrafik lyder noget overdrevet. Kattegatsfærgerne er ikke en evighedsforretning, de kan stoppe enten af økonomiske grunde (brændstofpriser?) eller fordi man beslutter en Kattegatsbro, som vil blive bygget ved Røsnæs. Så står man med en meget tom motorvej til Sjællands Odde.

En motortrafikvej virker som en meget passende størrelse vej. Samme gælder mange steder i Jylland hvor man nu kræver motorvej. Hovedvej 11 som motorvej virker absurd, og Hirtshalsmotorvejen samt Herning-Holstebro og Herning-Vejle burde også bare være gennemført som motortrafikvej. Til gengæld kunne man have bygget dem mange år tidligere. Hovedvej 13 trænger også til en opgradering.

Det kunne være værd at overveje om ikke man kunne opnå en god sikkerhed alene ved at udvide eksisterende hovedveje 1-2 m i bredden, lave en bred rumleflade i midten, og trafiksanere de "sorte pletter", samt opsætte kameraer ved særlig farlige steder. (Kamaeraer bør ikke bare bruges til at skabe bøder ind, men de steder hvor de kan gøre en forskel).

Jeg forstår ikke at man forventer en fortsat enorm vækst i biltrafik, samtidig med at CO2-begrænsning er blevet officiel politik, og olie er en usikker ressouce. Det hænger ikke helt sammen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten