Miljøministeren vil have elbil-ladere på landets tankstationer

Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard (R) ser gerne, at olieselskaberne inden for få år opstiller ladestandere til elbiler og faciliteter til at tanke gasdrevne biler og lastbiler ved 23 servicestationer langs de danske motorveje.

Ministeren understreger, at ideen er stadig er på et tidligt stadie.

»Men det er et ligesom hønen og ægget: Hvis ikke vi får udbredt en infrastruktur med ladestandere, er der ingen, der tør købe elbiler, og så får vi ikke skabt et kundegrundlag til infrastrukturen,« siger ministeren.

Hos brancheorganisationen Energi- og olieforum er man dog ikke vild med ideen om at skulle rulle en hel ny infrastruktur ud på egen hånd, forklarer direktør Peter Stigsgaard.

»Men man skal huske, at tankstationer er virksomheder, som har brug for at forrente deres investeringer. Det kræver, at der findes et kundegrundlag og garanti for et salg. Det gør der ikke i dag,« siger Peter Stigsgaard.

Læs mere på Berlingske.dk

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Overskriften omhandler elbiler. Artiklen omhandler gasdrevne biler.

Jeg har prøvet at maile dette til journalisten, men jeg får en fejl email tilbage.

  • 0
  • 0

Den handler vist om begge dele.

"inden for få år opstiller ladestandere og faciliteter til at tanke gasdrevne biler og lastbiler"

Men overskriften er lidt ensidig.

  • 0
  • 0

Ministeren understreger, at ideen er stadig er på et tidligt stadie.

Det er vist en fiks idé ministeren har fået. Ikke det praktiske, men at lade andre betale for hans "dumheder". El-drevne biler har ikke brug for en stander, men blot en lader et sted hvor bilen kan stå en rum tid. Alternativt ombyttes batteriet, hvilket ikke behøver en tankstation.

Tankning af gas er en anden sag, hvis der er et kundegrundlag. Det er en dyr investering der skal kunne forrentes. Her kunne der være en idé med incitament for at deltage i en forsøgsordning. Både gasdrevne køretøjer og tankstationer, men kun i enkelte udvalgte områder. Så får vi nogle erfaringer med et forsøg. Ligesom forsøg med placering af ladestandere.

Det ville være ekstremt dyrt (og dumt) at placere ladestandere hvor de ikke bliver brugt. Desuden ville det også være dyrt (og dumt) at opbygge gasdepoter for en uafprøvet teknologi(efter danske forhold).

Derfor bør der startes med en forsøgsordning, f.eks.start med en ladestander tæt på ministeriet. Udvælg en repræsentativ region for at afprøve gasdrevne køretøjer og gastankestationer, med tilskud som incitament. Andre teknologier kan så sideløbende afprøves, uden at der tabes penge på et "fejlskud".

  • 0
  • 0

Det er jo klart at tankstationerne ikke frivilligt vil skære den gren over, som de sidder på... Men man kan være helt sikker på at når der kommer gang i salget af elbiler og der er et marked, så skal de nok være der til at leverer energien...

Lad os bare nøjes med at have ladestandere ved supermarkederne og andre steder hvor folk bruger en time+ (biograf, sportshal m.m.) når så folk er vennet til ikke at køre til en servicestation for at tanke, så kan vi høre dem pive når der er 5-10 % benzinbiler tilbage og der kun er tankstationer i København og Århus...

  • 0
  • 0

Det kan godt være at Minister Lidegaard's politik er grøn, men miljøminister er han altså ikke, - det er Ida Auken. Der er vist nogen der har været for tidligt oppe idag. Det gælder både på Ingeniøren og på Berlingske. Vågn dog op inden I sender jeres nyheder ud til os stakkels læsere!

  • 0
  • 0

Det kan godt være at Minister Lidegaard's politik er grøn, men miljøminister er han altså ikke, - det er Ida Auken.

Alternativt er der en ministerrokade vi ikke kender til. :-)

  • 0
  • 0

En elbilladestander koster ikke det store, og de har jo el lagt ind på alle tankstationer. Måske vil de ikke blive brugt meget de første 3 år, men så vil det komme henad vejen.

En anden ting er, at tankstationerne jo ikke tjener deres penge på brændstoffet. De tjener på is, blade, sodavand, slik, kaffe, kager osv. Derfor burde de være åbne for at se denne mulighed for at få kunder ind, som skal vente 20 min. på en 80% opladning, svarende til vaskekunder, som jo også lægger flere penge end benzinkunden på alt det, tankstationerne tjener på. Kom nu, kære benzin-branche.... vågn op og favn jeres fremtidige levebrød i stedet for at lege sure på den fremtid, der uværgeligt kommer til jer.

Gassen er en anden sag. Her bør man over en lidt længere horisont omstille de tunge køretøjer til gas, omdanne det grønne affald og gyllen til biogas, pumpe det ind i naturgasnettet og på den måde gradvist fortrænge naturgassen med biogas og flytte brugen af denne gas fra opvarming (som skal over på fjernvarme og jordvarme) over til denne tunge transport. Så vil der være behov for, at tankstationerne får en stikledning fra nettet ind og kan sælge til køretøjerne.

  • 0
  • 0

Desuden ville det også være dyrt (og dumt) at opbygge gasdepoter for en uafprøvet teknologi(efter danske forhold).

Både Tyskland og Italien har naturgasdrevne biler og tilhørende ladestationer, så det findes og bilerne kan købes og bliver købt, endda i væsentlig større antal end elbiler. Jeg tænker at en sådan station blot kræver en kompressor og en gasmåler. Fra USA har jeg hørt om private der anskaffer sig sådan en kompressor.

  • 0
  • 0

Jeg syntes det kunne være fint med hurtigladere på tankstationer men det er måske lidt naivt at søge hjælp i fjendens hovedkvarter : ) Og det er ikke oplagt da selv hurtigladning tager 10-20minutter og blokerer en del plads på en tankstation.

Desuden er det slet ikke nødvendigt. Der er ganske mange parkeringspladser rundt i landet, hvorfor ikke bruge dem? Specielt kunne man rulle et hav at de billige ladere ud som i virkeligheden blot er et 230V stik hvilket bør være ganske billigt hvis man tager lidt initiativ. Og der hvor det er mest oplagt med hurtigladere er på restepladser langs motorvejene for det er primært længere ture hvor man har brug for at lade op, ellers lader man jo netop derhjemme. Restepladser er det første sted hr Lidegaard burde sikre ladestationer. Det er yderst uimponerende at dette ikke er sket for mange år siden. Så lidt som 20 ladestandere kan danne en rygrad i danmark så man kan køre fra Aalborg til KBH i en elbil omend det er lidt omstændigt den sjældne gang man gør det. Fordi hr Lidegaard er så nytteløs (ligesom dem før ham) så er det blevet overladt til private tilfældigheder. Nu har Clever i praksis lavet en minimum rygrad i Danmark ved at placere Siemens hurtigladere på Føtex parkeringspladser fra Aalborg til KBH. De løfter en opgave som den danske stat burde have klaret og jeg gætter på det er med betydeligt underskud. Det svarer til at selvopofrende private bygger veje fordi staten er hovedløs.

Kompetent statslige initiativer og projekter er en meget fjern tanke i moderne politik. Det er så let at løse de her problemer hvis blot der var lidt kompetence blandt bureaukraterne. Der er en SOSU stemning, som om tekniske problemer løses ved at holde et række møder hver dag og snakke om følelser og drikke te hvorimellem man fortrækker til sine kontorer og forsøger at lære Word.

Hvor er a few good men. En Feinman, en Einstein med et mandat ala Manhattan projektet. De store problemer skal håndteres af de bedste såsom mig, ikke af mandlige kontordamer.

  • 0
  • 0

Nemlig; prøv bare at se over til Malmö kommune / Skåne Region, - de kan godt finde ud af det. Her kører alle busser på N-gas, og lastbilerne er godt på vej: http://biogassys.se/

Fra linken ligner det nu mere de sædvanlige glittede brochurer med mange fine ord og meget lidt realitet.

  • 0
  • 0

Tankning af gas er en anden sag, hvis der er et kundegrundlag. Det er en dyr investering der skal kunne forrentes. Her kunne der være en idé med incitament for at deltage i en forsøgsordning. Både gasdrevne køretøjer og tankstationer, men kun i enkelte udvalgte områder.

Oliebranchen skal tage imod Martin lidegård´s udstrakte hånd, og fint at starte med tankstationer på de lukrative placeringer ved motorvejene, der tales kun om at pålægge det for de 23 motorvejs servicestationer.

Hvis der er selskaber der ikke vil være med må de bare lade stationen overtage af et af de andre mere fremsynede selskaber.

Teknologierne er så modne og velafprøvede at forsøg ikke giver den store mening, der er oprettet tusinder CNG tankanlæg i Tyskland, Italien og Sverige, hvor er de afgørende forskelle på på den teknologi der skal installeres, sikkert endda af de samme folk med de samme komponenter, som dem der installerer i Tyskland, og hvor er de afgørende forskelle på Danske chauffører, og de Tyske og Svenske Chauffører, hvoraf Transit trafikken tilmed er en fællesmængde?

Strømmen kan jo fint sælges fra en række selvbetjenings pladser med skråparkering, det tager ikke ret meget mere plads end dem der holder for at strække benene, det vil ikke blokere pladserne ved pumperne foran butikken, og dem der skal tanke CNG vil også få deres egne standere lidt ude bagved, der skal jo være plads til at de største lastbiler kan tanke, det kan sagtens laves så de 2 nye kundegrupper ikke kommer i vejen for de traditionelle olie og benzin brugere.

Til strømkunderne kan man jo fint nøjes med at reservere 20 pladser, og montere måske 2 ladere, bare man sikrer sig at der er forberedt til flere ladere og større kapacitet.

Til CNG kunderne er det signalværdien til transitkunderne, nye CNG lastbiler har en aktionsradius på 7-900km, så for transit trafikken er det kun sikkerheden ved at vi får et stort sammenhængende område med CNG tankstationer, en sikkerhed der vil øge andelen af vognmænd der vælger CNG udgaven af lastbilen, altså en hurtig og selvforstærkende effekt.

Indenlands forventes vi i 2020 at have: 530.000 varebiler som kører 18.700km om året, her skiftes 6,3% af flåden hvert år. 71.000 lastbiler,sættevogne, sættevognstrækkere som kører henholdsvis 40.000km og 80.000km om året, her skiftes 14,6% af flåden hvert år.

Det er tydeligt at hvis der er CNG tankstationer, og hvis driften af CNG sættevognstrækkere er billigere, så kommer der hurtigt stor efterspørgsel, at det er olieselskabernes egne kunder der kapres til de nye CNG anlæg er bare ærgerligt. (pænt farvel til dieselkunderne)

  • 0
  • 0

http://www.thegwpf.org/fiats-natural-gas-a...

For strapped consumers, the advantages are compelling. Tanking up with 10 euros worth of fuel will take a gasoline- powered Fiat Punto about 96 kilometers (60 miles) versus 183 kilometers with propane and 283 kilometers with compressed natural gas, according to the Turin-based carmaker.

Det er måske overdrevet og sammenblandet med skatter og afgifter, men det ser da mere lovende ud end elbiler.

  • 0
  • 0

Det er måske overdrevet og sammenblandet med skatter og afgifter, men det ser da mere lovende ud end elbiler.

Det kommer jo helt an på behovet, den almindelige pendler der kan klare sig med 160-200 km skal overbevises om at elbilen er bedst.

Vognmanden der har x antal sættevognstrækkere, og de store lagerhuse med udbringning til detailhandelen skal vide at de kan skære brændstofudgiften ned til en tredjedel, på den lange bane bliver det måske kun 50% besparelse, og biler på CNG teknik er stadig lidt dyrere i indkøb, men det kan sikkert stadig svare sig for dem der kører 40-80.000km om året.

Hvis der åbner CNG stationer i 2013, så har vi med den gennemsnitlige udskiftningstakt på 14,6% om året, potentiale for at skifte hele flåden af storforbrugere inden år 2020.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten