Miljøvenligt raketbrændstof mindre giftigt end koffein

Forskere fra det amerikanske luftvåbens forskningslaboratorium, Air Force Office of Scientific Research, har fundet en erstatning for det giftige hydrazin, som benyttes i både raketter og satellitter.

Hydrazin har været benyttet inden for rumfart siden 1970’erne, specielt til styreraketter i rummet. Det er meget brandfarligt og afgiver en enorm mængde varme.

Samtidigt er det imidlertid yderst giftigt både ved inhalering og kontakt med huden. Dette gør det meget vanskeligt at håndtere.

Læs også: Svensker finder raketbrændstof der muliggør tre gange så stor last

Den nye erstatning er både mere effektiv og mere miljøvenlig. Der er tale om en energirig ionisk væske, EIL (Energetic Ionic Liquid). Ioniske væsker er salt i en flydende form, hvis molekyler enten er positivt eller negativt ladet, som de er tættere bundet sammen, hvilket gør væsken mere stabil.

Dermed er de ioniske væsker mere sikre og nemmere at håndtere. Indtil dato har ioniske væsker ikke være særlig energirige, hvorfor man ikke har overvejet dem som brændstof.

Nu har en hel karrieres forskning i sådanne energirige ioniske væsker givet resultat for Tom Hawkins fra Air Forces Rocket Propulsion Division. Hans arbejde startede i 1980 på Lehigh University.

Læs også: Nyt raketbrændstof: Tandpasta-lignende blanding af aluminium og is

Det nye brændstof har det tekniske navn AF-M315E og har alle de karakteristiske egenskaber for en ionisk væske; det er flydende, har et lavt fordampningstryk, er stabilt og meget mindre brandfarligt end hydrazin. AF-M315E oplyser til space.com, at AF-M315E er mindre giftigt for mennesker end koffein.

Samtidig er AF-M315E miljøvenligt, da det ved forbrænding kun skaber naturlige sammensætninger som vanddamp, brint og kuldioxid.

Hovedingrediensen i brændstoffet er hydroxyl-ammoniumnitrat. Ammoniumnitrat benyttes også som gødning og har været benyttet til bomber, som f.eks. Timothy McVeighs bombe i Oklahoma City i 1995.

Læs også: Pensioneret raketbrændstof kan erstatte brint i biler

Ved at tilføje Hydroxyl til ammoniumnitrat sænkes dets smeltepunkt med mere end 100 grader celsius, hvorved det bliver til en ionisk væske. Dette betyder også, at det nye brændstof er svært at antænde, hvilket er en fordel, da det dermed er mere sikkert at håndtere på Jorden.

Når det bliver antændt, brænder det med en større varme end andre brændstoffer. For at kunne benytte det nye brændstof skal der dog udvikles nye raketmotorer, som kan klare de højere temperaturer.

Luftvåbnet har nu givet en kontrakt til Ball Aerospace på at udvikle en motor til det nye brændstof. Den første flyvning med den nye motor forventes i 2015. Lykkes projektet, kan det være fremtidens brændstof.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For at kunne benyttes det nye brændstof skal der dog udvikles nye raketmotorer, som kan klare de højere temperaturer.

Her ville det være rart at vide, hvor høje temperaturer hhv. den gamle og ny type raketmotorer skal kunne klare.

Det eneste der nævnes om temperaturer i både Ingeniørens oversættelse og i den originale Space.com artikel er følgende:

ved at tilføje Hydroxyl til ammoniumnitrat sænkes dets smeltepunkt med mere end 100 grader celsius, hvorved det bliver til en ionisk væske.

  • 2
  • 0

Umiddelbart tror jeg nu de fleste stadig vil foretrække at drikke koffeinholdig kaffe eller cola frem for AF-M315E. Jeg har tror dog aldrig smagt AF-M315E, bør det serveres varmt som kaffe eller koldt som cola? Er det en reel erstatning for koffeinholdige drikke, hvad er literprisen, og hvornår kan man forvente at finde det i supermarkedernes drikkevare-sektion?

  • 1
  • 2

Det kommer ikke til at erstatte kerosene LOX eller LH LOX.

Desuden vil ingen raketteknologi have en fremtid, kun det 'antityngdekraft' som de besøgende rumskibe bruger er godt nok til reel rejse i rummet. Raket vil altid være markant for dyrt til andet end Nasas ynkelige missioner.

  • 0
  • 8

Samtidig er AF-M315E miljøvenligt, da det ved forbrænding kun skaber naturlige sammensætninger som vanddamp, brint og kuldioxid. << Det er jo en nitrogenforbindelse, så der mangler vel nogle nitrøse gasser her? Men disse er naturligvis også "naturlige"...

Et mindre giftigt alternativ til hydrazin har været på ønskelisten længe, og efter sigende skal "NOFBX" afprøves på ISS i år. Flere detaljer: http://www.firestar-engineering.com/index....

  • 1
  • 0

grønt storable drivmiddel, der som hydrazin kan køre både som monopropellant - og som bi propellant med højere ISP - så er jeg en stor fan af H202. Med de praktiske erfaringer fra andre storable kombinationer er det klart den mindst modbydelige forbindelse jeg har oplevet.

Men det er bare min praktiske erfaring.

Peter Madsen

  • 5
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten