Miljøstyrelsen tester NOx-laser ved grænsen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Miljøstyrelsen tester NOx-laser ved grænsen

Illustration: Kristoffer Jørgensen

Laser og ultraviolet lys skyder henover vejbanen nær den tyske grænse i Padborg. Stribevis af lastbiler kører gennem strålerne, der på niveau med udstødningen måler, om røggassen bliver renset for det sundhedsskadelige NOx eller om en lille ulovlig sort boks omgår køretøjets rensningssystem.

Forsøget er første af sin slags i Danmark og bliver foretaget af den danske virksomhed NEQ for Miljøstyrelsen. Formålet er både at teste problemets omfang og hvorvidt det såkaldte Remote Sensing Device (RSD) kan benyttes i Danmark.

Læs også: Politikontrol afslører: Hver fjerde lastbil snyder med forurening

»Der er uforholdsmæssigt mange, som har problemer med de systemer, der renser for NOx. Derfor vil vi gerne finde ud af mere om omfanget af snyd. Det kan vi måske med den her metode. Så det er det, vi er ved at afklare«, siger Katja Asmussen fra Miljøstyrelsen.

Razziaer i foråret

Vognmænd kan spare fristende store summer ved at lade være med at rense lastbilernes udstødning, da processen kræver både vedligeholdelse af SCR-katalysatoren og løbende genopfyldning af AdBlue-tanken.

Lastbilerne har indbyggede foranstaltninger, der skal sikre mod manglende efterbehandling, men de kan omgås ved hjælp af den sorte boks - en snydeanordning som kobles til bilen.

Læs også: Sådan afsløres lastbilers snyd med NOx-filtrerende teknologi

Problemet kom for alvor i fokus i foråret, da razziaer i Sønderjylland over påsken fandt sådanne bokse i hver fjerde lastbil. Da det var ud af en stikprøve på kun 35 er den egentlige udbredelse af snyderiet dog stadig uklar.

»Da udstyret måler kontinuerligt, mens lastbilerne kører forbi, så får vi et meget større udsnit af målinger end tidligere«, siger Katja Asmussen fra Miljøstyrelsen.

Bøden for at snyde systemet ligger i dag på 1.000 kroner. Et lovforslag fremsat fjerde oktober i år sigter dog på at gøre det en del dyrere.

Regn på vejen

De to usynlige lysstråler, der udsendes af en grå metalboks, reflekteres tilbage til kassen af et spejl på den anden side af vejen med information om udstødningens sammensætning. Konstant småregn og en våd vejbane sætter dog spejlet ud af spillet, da Miljøstyrelsen besøger forsøget på en grå onsdag.

På trods af besværet med regndråber bruges RDS allerede i andre europæiske lande, i USA og i Asien til både at overvåge køretøjernes generelle udledningsniveau samt straffe eller belønne individuelle bilister for mængden af gasser og partikler i bilens udstødning.

Læs også: EU holder hånden over bilindustriens laboratorietest

Med et kamera placeret lige efter måleudstyret, er det - udover blot at finde frem til snydebokse - også muligt at se hvilke typer køretøjer, der udleder den største mængde af for eksempel NOx eller partikler under brug.

Dette kan blive endnu mere relevant i fremtiden, hvor markedskontrol af den europæiske flåde af køretøjer ligger i kortene ved EU.

Hjemme i Danmark rykker forsøget i næste uge videre til et nyt sted i landet. Vi følger op med en video, der viser udstyret.

Emner : Forurening
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Teknologi som denne har eksisteret i årtier, og vi skal nu til at lave et forsøg?
Forsøget bliver dog generet af regn?

Stil sensor og reflektor op under en bro, det hjælper på vejrliget indflydelse.

Hvorfor er Danmark et teknisk u-land?

Vi var 20 år om at tage nummerpladeskanning ibrug.

Politiet kan ikke måle røg og støj, på stedet fra køretøjer, men skal kalde dem til syn.

Politiet bruger læger til at tage blodprøver, selv ikke hospitaler bruger læger til den opgave, så det må være et forsøg på at gøre det så besværligt og dyrt som muligt. Især når en blodprøve er overflødig.

Politiet har ikke et SW og computer system der virker.

Så når det kommer til mange kontrol opgaver i felten, er vi et u-land.

  • 7
  • 2

Vittighedstegneren fra Ekstrabladet Morten Ingemann tegner altid respektløst politi personer med mini gulerødder i øret og med dit forslag om, at de skulle have monteret udstyret under en bro bekræfter, at der nok er en rem af snakken, men nu er de ikke alene om opgaven. Firmaet NEQ
er jo dem som kører forsøget bør også skoses :)

  • 1
  • 3