Miljøpunkt Nørrebro vil melde bybusser til Arbejdstilsynet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Miljøpunkt Nørrebro vil melde bybusser til Arbejdstilsynet

»Jeg har netop kontaktet chaufførernes fagforening i 3F og spurgt dem, om de vil støtte op om en anmeldelse af de københavnske bybusser til arbejdstilsynet,« fortæller centerleder hos Miljøpunkt Nørrebro Anders Jørn Jensen.

Årsagen til Anders Jørn Jensen henvendelse er, at Miljøpunkt Nørrebro sammen med Miljøpunkt Indre By har foretaget en række målinger af forureningen med ultrafine partikler (UFP) fra Movias busser i København.

Målingerne viser, at udledningen af de ekstremt sundhedsskadelige ultrafine partikler fra bussernes dieselmotorer i flere tilfælde er så høje, at de overskrider den maksimale måleværdi, som det anvendte P-TRAK-udstyr er designet til at måle.

Udstyr, som både seniorforsker hos DTU Miljø Teis Nørgaard Mikkelsen og professor hos Københavns Universitet Ole John Nielsen mener, er det rigtige til måling af de ultrafine partikler.

»P-TRAK-metoden er den bedste metode. Vi har selv erfaringer med den og har stor tillid til den. Det er den rigtige måde at måle på, for når vi taler om trafik, er det netop de ultrafine partikler, der forekommer,« fastslår Teis Nørgaard Mikkelsen i en tidligere kommentar til Metroxpress.

3F klar til at se på problemet

Hverken Movia, Miljøstyrelsen eller Københavns Kommune tager ifølge Anders Jørn Jensen målingerne fra Miljøpunkt Indre by og Miljøpunkt Nørrebro alvorligt. Tværtimod tillader de den over ti år gamle miljønorm, Euro 4, ved udbud af helt nye buslinjer som eksempelvis rute 8A.

I dag er der ellers eftermonterede filtre på netop linje 8A, betalt af regeringens rentluftpakke. De penge er imidlertid brugt, og derfor bliver der tale om en markant forringelse af miljøet og flere sundhedsskadelige partikler efter det nye udbud.

Det har fået Miljøpunkt Nørrebro til at tage kontakt til 3F med henblik på at anlægge en fælles sag om brud på arbejdsmiljøet ved Arbejdstilsynet.

»Jeg mener, det er betænkeligt, at Movia undlader at investere i filter og lader deres chauffører sidde i partikelforureningen hele dagen,« siger Anders Jørn Jensen.

Og hos 3F er miljøkonsulent Kjeld H. Jensen klar til at tage henvendelsen alvorligt. Hvis det er korrekt, at busserne forurener så meget, som målingerne fra Miljøpunkt Indre By antyder, er 3F ifølge Kjeld H. Jensen klar til at løfte sagen både politisk og fagligt.

»Alt efter hvad informationerne fra Miljøpunkt Nørrebro indeholder, så er jeg parat til at stille Arbejdstilsynet nogle spørgsmål,« siger Kjeld H. Jensen og tilføjer:

»Vi er parate til at bære sagen igennem både direkte over for myndighederne, politisk eller via vores fagblad. Det ene udelukker ikke det andet.«

Men for Kjeld H. Jensen handler det ikke kun om chaufførerne. Er forureningen så omfattende, som målingerne antyder, mener han, at det også vedrører passagererne og de borgere, der bor i byen.

»Jeg mener, vi bør se det som en helhed. Forurening kender jo ikke forskel på Hans og Peter,« konkluder han.

Helt galt på linje 5A

Partikler fra dieselmotorer er ifølge professor Steffen Loft, der leder Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet, de farligste, som forskerne kender til. Samme opfattelse har man hos statens sektorforskningsinstitut og i en række andre studier, der alle peger på, at de ultrafine partikler er de mest sundhedsskadelige fra trafikken.

På buslinje 5A, som er Europas travleste buslinje, kører Movia med en ældre bustype, der er produceret under Euro 4-normen. Her målte Miljøpunkt Indre By værdier på 500.000 partikler pr. cm3, som er det maksimale, P-TRAK-udstyr er i stand til at måle.

Til sammenligning viste målinger af linje 6A, der kører på naturgas, en udledning på 8.400 partikler pr. cm3.

Da både Euro 4- og Euro 5-dieselmotorerne afgiver den største forurening med ultrafine partikler, når omdrejningerne er lave, bliver både chauffører og passagerer udsat for kraftig forurening, når bussen bremser og åbner dørene, mener Anders Jørn Jensen.

»Når dørene åbnes, kommer der en luftstrøm bag fra bussen grundet standsningen, og så bliver chauffører og passagerer udsat for en kraftig, koncentreret forurening,« fastslår han.

Nye miljønormer for dyre

Den gældende miljønorm i Europa for dieselmotorer hedder i dag Euro 6 og omfatter fabriksmonterede UFP-filtre, der fjerner over 99 pct. af de ultrafine partikler fra udstødningen. Men selv om Euro 6 normen er fra 2013, mener teknik- og miljøudvalget og økonomiudvalget i Københavns Kommune ikke, at markedet er modent til at indføre krav om Euro 6 i forbindelse med kommunens udbud af nye buslinjer.

Ved en beslutning i Borgerrepræsentationen i december sidste år, pegede økonomiudvalget således på, at et sådant krav vil medføre en betydelig merudgift i forbindelse med kommunens udbud af nye buslinjer på nuværende tidspunkt. Et råd, som politikerne på rådhuset har valgte at følge.

Københavns Miljøzone kræver i dag, at der er monteret filter på alle Euro 3-busser og nedefter. Men kommunen stiller altså ikke noget krav om filtre på Euro 4- og 5-busser, selvom undersøgelser viser, at de udleder op til 1.000 gange flere ultrafine partikler end busser med filter og stort set lige så mange partikler som ældre busser.

Politiet skal se på sagen

Miljøpunkt Nørrebro og Anders Jørn Jensen har også anmeldt problemet til politiets tungvognsdivision, som er den instans, der har til opgave at kontrollere bybusser, men som ifølge Anders Jørn Jensen ikke løfter opgaven.

»Jeg har også kontaktet politiets tungvognsdivision, som skal måle på busserne, men ikke gør det. De har dog lovet, at de vil kontakte os i løbet af året,« fortæller Anders Jørn Jensen.

I et svar til Anders Jørn Jensen og Miljøpunkt Nørrebro skriver Johnny Klindt Jacobsen fra Midt- og Vestsjællands Politi.

‘Jeg har bemærket, at nogle af busserne i København er af ældre dato og derfor skal have eftermonteret et partikelfilter for at overholde udledningskravet. Jeg forestiller mig, at de kunne være et snarligt kontrolobjekt, men vil ikke sætte nogen tidshorisont.’

Movia har senest bebudet, at de forurenende 5A-busser vil blive udskiftet med gasdrevne busser til april, hvorefter ruten vil skifte navn til 5C.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er slemt nok at chauførerne udsættes for dette dieselsvineri. Men hvad med vores børn? De tager ofte bussen til skole og fritidsaktiviteter. De udsættes for dieselpartikler og NOX'er når de går på fortovet. Det er ikke mærkeligt, at en undersøgelse engang viste, at op mod 25% af alle børn i København har symptomer på astma!
Andre tal har vist, at i København er der 8 gange så mange børn der dør at astmatilfælde (status astmaticus) som i de andre nordiske hovedstæder.
Forbyd diesel i store køretøjer inden for søerne i København. Det vil tvinge varedistribution og offentlig transport over på el. Giv dernæst en frist for udskiftning af alle personbiler på f eks 3 til 4 år, så beboere kan skifte til andet fremdriftsmiddel.

  • 19
  • 4

Når man ser på måletabellen ovenfor, var det måske knallerter og motorcycler man skulle gå efter. Busser transporterer dog et væsentligt større antal personer ad gangen,

  • 4
  • 1

Hvornår kørte du senest med sporvogn?

Sporvognene her i Göteborg er langsomme og ubekvemme. Bevares, de kører på el.
Men om jeg har valget mellem at køre bus eller sporvogn, så vælger jeg oftest bussen. Det går helt enkelt hurtigere.

  • 2
  • 2

Jeg læste i lokalsprøjten (Nørrebro-Nordvest Bladet), at 8A kun bliver udbudt i 1½ år, da der kommer ændret busbehov, når metrocityringen åbner. Ifølge Movia skulle det være den primære årsag til at miljøkravene er så dårlige for lige præcis dette udbud, da de normalt udbyder for en 10-årig periode.

  • 2
  • 1

Så er det problem løst. Fjern derefter alle de uansvarlige forældre der er flyttet til Nørrebro med deres børn....de skulle skamme sig :)

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten