Miljøminister: Næste skridt er at teste biler på vejen

Der skal fokus på kontrol af dieselbilers emissionsværdier, efter at de er taget i brug. Det mener miljøminister Eva Kjer Hansen, som vil rejse sagen i EU.

Den danske miljøminister, Eva Kjer Hansen (V), var i dag, torsdag, kaldt i samråd for at svare på spørgsmål om de kommende testkrav for dieselbiler, som hun selv var med til at vedtage i EU tilbage i oktober måned sidste år.

Læs også: Kompromis: EU’s dieselbiler må udlede dobbelt så meget NOx de næste fem år

Særligt skulle hun tage stilling til relevansen af en ekstra, uvildig test, som tester biler, efter at de er kommet igennem typegodkendelsestesten og kører rundt på de europæiske veje. Ministeren medgav, at det er et område, der kræver fokus.

»Ligesom nye biler skal testes ved virkelighedskørsel, så bør det også ske for biler, der er taget i brug. Det bør være en betingelse for typegodkendelserne, at bilfabrikanterne skal kunne dokumentere, at kravene også overholdes ved virkelig kørsel,« sagde Eva Kjer Hansen.

Hun anerkendte dermed en af manglerne i EU-medlemslandenes beslutning fra oktober og lagde ikke skjul på, at hun dengang havde sat næsen op efter strammere krav. Men især de EU-medlemslande, der har en stor bilproduktion, stod dengang i vejen for en strammere lovgivning, fortalte miljøministeren.

Læs også: Minister om lempede NOx-krav: Det er trist at se på

Europæisk løsning søges først

Eva Kjer Hansen fortalte, at hun agter at bringe forespørgslen om kontrol af bilerne, efter de er taget i brug, op i EU. Men Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, foreslog, at man i stedet tager initiativ herhjemme og opretter en national testinstans - eventuelt under ledelse af Teknologisk Institut.

»Det ville give god mening, at et land som Danmark, der ikke har økonomiske interesser i bilindustrien, kunne gå ind og lave sine egne kontroller, måske sammen med andre lande, som ikke producerer biler, og på den måde også kunne indtage en position som dem, der holder øje med de lande, der har sammenfaldende interesser,« sagde han under samrådet.

Læs også: Ngo: Disse fem krav kan gøre EU's NOx-test mere virkelighedstro

Eva Kjer Hansen var ikke decideret afvisende over for ideen, men vil først søge en fælles europæisk løsning. Kan det ikke lade sig gøre, må man kigge på nationale interesser.

»Jeg tror, det er mere virkningsfuldt at presse på i EU-systemet. Hvis det så viser sig ikke at være en farbar vej, vil jeg vende tilbage og se, hvad vi kan gøre nationalt. Men det bedste ville være at stille krav og presse på over for de andre medlemslande - og mon ikke, de vil være lydhøre set i lyset af dieselskandalen?« sagde miljøministeren.

Kommentarer (1)

Det var da en glimrende ide ministeren fik, men lad dog køretøjerne selv måle og udlæse de skadelige gaser. Den moderne elektronik giver jo så rige muligheder også for industrien in form af noget ekstra indtjening. Det ville være dejligt, hvis vi kunne slippe for at høre mere om alle de forfærdelige ting VW har rodet sig ud i og hvem bliver den næste?

  • 0
  • 1