Militærforskere: F-35 er ikke katten i sækken, men det bliver muligvis en grim kat
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Militærforskere: F-35 er ikke katten i sækken, men det bliver muligvis en grim kat

F-35 jsf lockheed martin
Lockheed Martin bygger tre versioner af F-35: En A-version til konventionel take-off og landing (som er i spil i Danmark), en B-version til vertikal landing og en C-version til hangarskibe. Foto: Lockheed Martin.

De mange fejl på F-35-kampflyet vil formentlig ikke afføde fordyrelser for Danmark, hvis man herhjemme vælger det problemplagede fly som afløser for F-16.

Det siger militærforskere til Ingeniøren, efter at det amerikanske forsvarsministerium har offentliggjort en rapport om Lockheed Martins F-35 med harsk kritik af det højteknologiske kampfly, som stadig er under udvikling i samarbejde med det amerikanske forsvar.

Rapporten fra det amerikanske forsvarsministeriums analyseafdeling DOT&E belyser en række alvorlige problemer, så som høj brandrisiko, ukontrollerede handlinger ved høje hastigheder, falske alarmer i diagnosesystemet, upålidelige data i pilothjelmens visir-display, softwarefejl i tusindvis og en række 'uacceptable nødløsninger'. Samtidig har det amerikanske forsvars programkontor bag udviklingen af kampflyet, Joint Program Office (JPO), ifølge den nye rapport sminket fejlstatistikken.

Læs også: Det amerikanske forsvar sminker tallene for F-35-kampflyet

F-35, også kendt som Joint Strike Fighter eller JSF, er ligesom Boeings F/A-18 Super Hornet og Eurofighter Typhoon finalist i konkurrencen om at blive Danmarks næste kampfly.

Men flere af problemerne i rapporten har stået på i flere år, og det er ikke givet, at problemerne er udbedret, når Danmark i løbet af 2015 skal vælge nyt kampfly.

Skal møde kravspecifikationerne

Ikke desto mindre er det ikke sikkert, at viften af problemer med F-35 vil ramme Danmark økonomisk, såfremt de danske politikere vælger at købe det kontroversielle fly, siger major ved Forsvarsakademiet Jacob Barfoed.

»Jeg kan sige med rimelig sikkerhed, at hvis der er problemer af denne karakter, bliver man normalt ikke ramt af prisforhøjelser; man bliver ramt af forsinkelser,« siger Jacob Barfoed. Han har frem til 2013 arbejdet med planlægning af luftoperationer i Flyvevåbnet og har tidligere som F-16-pilot fløjet internationale operationer.

Kampflyindkøbet kommer med al sandsynlighed til at foregå efter en såkaldt OTE-model (Operationel Test and Evaluation), hvorved Danmark først accepterer at modtage de nye kampfly, når det er dokumenteret, at flyene lever op til kravspecifikationerne.

»Indkøb efter OTE-processen består af en udviklingsfase, en testfase med dertil hørende fejlrettelser, og så en operativ testfase. Køberlandene deltager med piloter og tekniske eksperter. Og man accepterer først leverancen, når produktet er som specificeret. Sådan vil det højst sandsynligt også foregå, når vi køber et nyt kampfly,« siger Jacob Barfoed.

Læs også: Rapport afslører graverende fejl i det nye kampfly F-35

Han baserer blandt andet sin vurdering på forsvarets tidligere indkøb af opgraderingspakker til F-16-kampflyene gennem følgegruppen af F-16-lande, det såkaldte F-16 Multinational Fighter Programme. De er sket efter samme OTE-model og har blandt andet omfattet købet af kampflyets sigtesystem Helmet Mounted Cueing System, 3D-lydteknologi, GPS, radaropgraderinger og ikke mindst en række softwarepakker.

Konsekvensen, hvis Danmark køber F-35, bliver snarere, at indfasningen af de nye kampfly bliver forsinket. Det kan til gengæld også blive et alvorligt problem, eftersom forsvarets F-16-kampfly skal udfases i 2024 efter mere end 40 års tjeneste.

»Hvis vi vælger F-35, skal vi indfase flyet fra 2020. Det betyder alt andet lige, at der er en del år til at løse problemerne. Men hvis problemerne ikke er løst til den tid, så kan vi ikke indfase dem til operationer som planlagt. Det kan betyde, at vi skal forlænge levetiden for F-16 til bestemte typer opgaver. Det kan være en udfordring, fordi F-16 på det tidspunkt vil have nået enden af sin levetid,« siger Jacob Barfoed.

Den amerikanske regering er sælger

Heller ikke Henrik Ø. Breitenbauch, seniorforsker ved Center for Militære Studier, frygter fordyrelser i det tilfælde, at Danmark vælger at købe F-35. Et dansk indkøb af F-35 (eller af Boeings F/A-18) kommer til at foregå som en såkaldt government-to-government-handel, hvorved det formelt er den amerikanske regering, der er sælger af kampflyet. Og det amerikanske forsvar køber selv over 2.400 eksemplarer af kampflyet.

»Det helt store spørgsmål er jo, om vi tror på, at den amerikanske stat vil sørge for at, at flyet kan bruges. Vi er en lille kunde, så hvis der opstår problemer med flyet, efter at vi har købt det, bliver det ikke os, men Pentagon, der tager slagsmålene med Lockheed Martin. Og i det tilfælde vil jeg godt satse penge på, at Pentagon bliver vinderen,« siger Henrik Ø. Breitenbauch.

Han ser dog, lige som Forsvarsakademiets Jacob Barfoed, en risiko for forsinkelser. I den forbindelse er det en fordel, at Danmark i 2009 og igen i 2010 udskød valget af nyt kampfly. Dermed har Lockheed Martin endnu fem år til at udbedre kampflyets fejl, før de skaber problemer i en dansk kontekst.

»Fordi F-35 skal kunne så mange ting og erstatte så mange forskellige fly, bliver det jo med lidt tilbageholdt åndedræt, vi følger processen, hvis vi vælger F-35. Set i det lys er det positivt, at regeringen i sin tid udskød beslutningen. Det vil alt andet lige give en højere grad af sikkerhed i projektet,« siger Henrik Ø. Breitenbauch.

Katten i sækken?

Også lektor ved Forsvarsakademiet, Peter Viggo Jakobsen, frygter, at de mange problemer med F-35 vil afføde forsinkelser i implementeringsprocessen, hvis Danmark køber F-35. Han påpeger dog, lige som sine to kolleger, at det er den amerikanske regering, der formelt har ansvaret for udviklingen af kampflyet.

»Generelt må man sige, at processen med F-35 har været så fejlbehæftet, at man må regne med at købe katten i sækken: Man får ikke et fly, hvor det hele bare spiller fra dag ét. Man er derfor nødt til, hvis man køber F-35, at sætte sin lid til, at amerikanerne vil få løst problemerne, fordi de selv satser på det kampfly,« siger Peter Viggo Jakobsen.

Læs også: F-35-piloternes hjelm er hjemsøgt af falske alarmer og upålidelig data

Men netop fordi, JSF-udviklingsprogrammet bliver kontrolleret af det amerikanske forsvarsministeriums analyseafdeling DOT&E, som rådgiver den amerikanske forsvarsminister om tests og evalueringer af nye våbensystemer, er risikoen for uopdagede problemer med flyet mindre, siger Jacob Barfoed.

»Det er klart, at i forhold til de to færdigudviklede kandidater, er det et meget mere fejlplaget fly, hvilket er naturligt, fordi flyet endnu er i starten af sin udvikling. Men det er en fordel for os som potentielle kunder, at JSF-udviklingsprogrammet bliver underlagt kontrol af DOT&E. Det er et uafhængigt organ, som fastholder producenten på specifikationerne. Det giver på trods af alle de mange fejl en vis tryghed som kunde, fordi man netop ikke køber katten i sækken. Det kan så godt være, at man køber en grim kat. Men problemerne er velbelyst,« siger han.

Læs rapporten fra Defense Department’s Director of Operational Test and Evaluation her.

Kommentarer (68)

@Glen. Jeg synes du går klart over stregen og i al offentlighed beskylder manden for at være korrupt blandt meget andet.

Find et andet sted og hæng ud.

Og det er ikke fordi jeg nødvendigvis er enig med Barfoed - langt fra endda.

  • 21
  • 11

Det er nok at gå over stregen at kalde Jacob Barfoed korrupt, men jeg må alligevel sige mig enig med Glenn når han skriver at majoren bør hæft økonomisk for sine ord. Det er så trættende at se de offentlige instanser smide skattepenge efter den ene og den anden skandale og når der så er overskredet et budget med x antal millioner og produktet man præsenterer er elendigt (rejsekortet, IC4 diverse it systemer osv) så er der lige pludselig ingen der kan huske hvem som tog beslutningen eller hvor ansvaret skal placeres.

God weekend :)

  • 26
  • 1

Glenn syntes du er efterhånden nået til et punkt hvor du bør tage dine beskyldninger og teorier et sted hvor folk gider høre på dem, det er meningen man skal kunne føre en normal og anstændig diskusion i dette forum uden at skulle høre om beskyldninger om korruption af politikere osv.
Hvis der er så meget hold i de ting du kommer med så gå til politiet. Eller behold dem for dig selv.

  • 18
  • 7