Militær-kilder: Sensor i JSF-kampfly er allerede håbløst forældet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Militær-kilder: Sensor i JSF-kampfly er allerede håbløst forældet

Kampflyet ‘Joint Strike Fighter’ nærmer sig langt om længe en leveringsdato, men når det længe ventede fly endelig kan gå i tjeneste, vil flyet på visse parametre blive et teknologisk tilbageskridt. Det skriver The Daily Beast.

Mediet har talt med en repræsentant fra det amerikanske flyvevåben med relation til projektet, som hævder, at F-35, som flyet også benævnes, vil være ringere udstyret end tilsvarende kampfly var allerede i midten af forrige årti. Det drejer sig om flyets måludpegningssystem.

Flyets primære værktøj til udpegning af mål på jorden, det såkaldte Electro-Optical Targeting System (EOTS), er nemlig blevet overhalet indenom med flere generationer af sensorudstyr, siden det blev designet i slutningen af 1990’erne. Ironisk nok sidder der i dag bedre sensorudstyr på flere F-16-fly, som er mellem dem, F-35 skal erstatte i det amerikanske flyvevåben.

Læs også: Ekspert om motorbøvl med JSF-fly: 'En ustoppelig saga af problemer'

EOTS består af et kamera, der optager både i det infrarøde og optiske spektrum og bruges til at få visuel bekræftelse af mål på jorden. Det er angiveligt så integreret i det oprindelige design, at det ikke umiddelbart er lige til at opgradere systemet eller skifte til et nyt.

Systemet, der er monteret i næsen, mangler blandt andet muligheden for at markere mål på jorden med infrarøde laser-markører, hvilket er helt afgørende, hvis flyet skal arbejde tæt sammen med personel på jorden.

Ifølge flere militærpiloter, som Daily Beast har talt med, er manglen på mulighed for at markere mål med en infrarød markør et stort problem, da det i udpræget grad bruges som bindeleddet mellem piloter og landtropper, der kan verificere målets legitimitet.

Læs også: Se første F-35C-landing på et hangarskib

Problemet bliver ikke mindre af, at piloterne fremover vil skulle vænne sig til at orientere sig efter det forældede EOTS-kameras lave opløsning.

Derudover har systemet ikke mulighed for at sende sine optagelser i realtid til tropper på jorden, der ellers kunne have taktisk gavn af livestreamede billeder fra luften. Ifølge Daily Beast foreligger der endnu ingen planer om at tilføje denne kapacitet til flyet.

Problemet kan løses - men det bliver dyrt

Én af Daily Beast’s anonyme kilder fra det amerikanske flyvevåben hævder, at problemet kan løses, hvis bare der bliver afsat tid og penge til det, og spekulerer samtidig i, at den forældede teknologi kan have været et helt bevidst valg fra producenten Lockheed Martins side.

»Om fem år, når USAF (US Air Force, red.) kommer til Lockheed Martin og siger: ‘Vi mangler simpelthen en opgraderet udgave af EOTS med en infrarød laser-markør og video-streaming i realtid’, så siger Lockheed Martin: ‘Okay, intet problem - det bliver fem millioner dollars pr. fly’,« siger den anonyme repræsentant til Daily Beast.

Læs også: Lockheed Martin efter motorbrand: Vi må være forberedt på flere motorproblemer

F-35 er blandt de varmeste kandidater i feltet til at blive Danmarks nye kamplfy, når den endelige beslutning efter alt at dømme bliver truffet til foråret. Danmark er med i det multinationale udviklingsprojekt omkring flyet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor bliver man ved med at prygle den døde ko? Det sker stort set hele tiden. Vi har it systemer, rejsekort og IC4, etc. USA har deres JSF og deres ineffektive sundhedsvæsen. I Frankrig er det landbruget. Osv osv. Hvorfor? Er der ikke en voksen tilstede?

  • 13
  • 2

Arh, godt nok kan jeg ikke fordrage F-35, men ret skal være ret. Sensor-pakken har meget lidt at gøre med selve flyet. Man kunne hænge samme sensor-pakke på Gripen, Rafale, Typhoone osv. og få samme middelmådige resultat. Man får hvad man betaler for.

F-35 kan prygles ihjel for dets egne mangler. Den behøver ikke aktiv dødshjælp fra en dateret sensor-pakke.

  • 4
  • 2

Morten, det kommer stærkt an på hvad du hvad du forstår ved modulært. Hvis du tænker plug'n'play indstikskort til en PC er svaret nej. Så nemt er det ikke. Hvis du tænker at man kan gribe en loddekolbe og få ny elektronik i et eksisterende fly er svaret ja.

Du nævner F-16 som en modulær platform. Det er en sandhed med modifikationer. Vore danske belgisk byggede F-16 med stærkt aldrende PW motorer har meget lidt at gøre med nyere amerikansk byggede F-16.

Det forhindre nu ikke at hægte en topmoderne sensor-pakke på vore F-16. Det er kun et spørgsmål om penge. Eneste problem er at flyene er nedslidte.

  • 4
  • 3

Det forhindre nu ikke at hægte en topmoderne sensor-pakke på vore F-16. Det er kun et spørgsmål om penge. Eneste problem er at flyene er nedslidte.

Michael, mit spørgsmål var nu ikke møntet på om vores F-16'ere kan forlænges med et par års levetid. Hvis vi vil bevare en militær magt, bør nedslidt materiel naturligvis udskiftes.

Hvad jeg sigtede efter, var mere om man har designet F-35 så kompliceret, at det ikke kan lade sig gøre at udskifte basale sensore. Min forestilling er, at man med samlingen af forskellige våbensystemer i et fælles system (i hjælm-displayet), har gået på kompromis med modularitet. Altså, at man har gjort det nærmest umuligt at opgradere skidtet, uden at lave en stor software/firmware update.

Jeg forstår (nogenlunde) at et F-35 våbensystem nedsætter faren for 'helmet-fire'. Men er evnen til at opgradere modulært et kompromis man begår for det?

  • 2
  • 1

Citat:

“At no point is F-35 fragged to have VDL [video down-link] unless it carries a targeting pod and the F-35 EOTS does not have and will not get an IR [infrared] marker,” the first F-35 official said. “It won’t fit in the space available.”

Så der er åbenbart ingen planer om at tilføje et sådan system, men en af F16s fadere Pierre Sprey har jo også allerede udtalt at F35 er håbløs til støtte af landtropper, da den er for "fed" til at "hænge" over en slagmark længe nok.

Så er vi forhåbentlig skånet for at skulle deltage i nogen af disse missioner, som INTET har med dansk sikkerhed eller uafhængighed at gøre.

Håber at når nu det er åbenlyst vi køber disse IC4 en gang mere, at vi måske kunne genoverveje om vi gider have et "Flyvevåben"

  • 2
  • 1

Er F-35 ikke svær at 'hægte' noget på, hvis man vil bevare dens lave radar profil?

Ikke nødvendigvis. En ny sensor-pakke vil erstatte den eksisterende og kan have nøjagtig samme formfaktor, men bare være mere effektiv takket være generel teknologisk udvikling.

På samme måde mht. helmet mount i dit forrige indlæg. Gripen E og Typhoon vil have samme problem, men hjælmen er bare et interface der uden videre kan erstattes med dagens standard.

Man får et godt indtryk af hvad man kan med opgraderinger hvis man kigger på hvad israelerne kunne gøre ved en Mirage III i firserne. De fik et ikke særligt fremragende fly fra 60'erne til at blive ret truende.

  • 3
  • 2

Kampflyet ‘Joint Strike Fighter’ nærmer sig langt om længe en leveringsdato, men når det længe ventede fly endelig kan gå i tjeneste, vil flyet...

  • det virker (mlldt sagt) 'mindre overbevisende, når en artikel indledes med så fejlbehæftede oplysninger! Her citat fra en artikel, dateret 13. dec 2013:

The first 100 F-35s include 44 F-35A conventional takeoff and landing (CTOL) variants, 42 F-35B short takeoff/vertical landing (STOVL) variants, and 14 F-35C carrier (CV) variants. The U.S. Department of Defense will receive 95 of the first 100 jets from the F-35 assembly line here. The remaining five jets were delivered to two of the program’s partner countries. The United Kingdom received three F-35B aircraft and two F-35As have been delivered to the Netherlands...

Kilde:

http://www.lockheedmartin.com/us/news/pres...

Her en samling mere kurante oplysninger vedr. F-35 leverancer:

https://www.f35.com/news/category/deliveries

  • 4
  • 0

"Systemet, der er monteret i næsen, mangler blandt andet muligheden for at markere mål på jorden med infrarøde laser-markører, hvilket er helt afgørende, hvis flyet skal arbejde tæt sammen med personel på jorden."

Er der nogen, som kan bekræfte, at det ikke er teknisk muligt at opdatere EOTS med IR marker og video downlink?

F-35 mafiaen påstår, det kommer med en software opdatering (Block 4)

Efter 100 fly er de nået til, mener jeg, Block 2b.

Det er vist et forsøg fra journalistens side på at være diplomatisk at kalde disse første 100 fly for ikke-leveringsklare.

  • 6
  • 0

Bedste kommentar til artiklen fra Daily Beast:

"I remember before Desert Storm that journalists said the gas turbine engine on the M-1 tank would overheat in the desert, the Apache helicopter would be grounded by the fine desert sand, the Bradley APC was a death trap and the AWACS was too complicated to ever work. When the shooting started they all worked pretty well. As a result I became very skeptical of articles by journalists who do not have the engineering knowledge to understand these complicated and cutting edge weapons systems. "

F-35 er et cutting edge udviklingsprojekt som ovenstående. Og med mindst lige så stor strategisk vigtighed.

  • 4
  • 3

Det er en kommentar der passer til rigtig mange tekniske artikler - ikke kun når de handler om F-35'eren.

Man skal altid tage den slags artikler med et gran salt, og huske at tænke over hvor troværdig man syntes deres kilde er.

  • 5
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten