Mikro-løfteraketten "Spectrum" er den nye deltager i rumkapløbet

Grafisk fremstilling af Spectrum-raketten. Illustration: PR/ISAR Aerospace

Tyskland har sat navn på vinderen af første etape i rumkapløbet om at udvikle en kommerciel mikro-løfteraket. Isar Aerospace Technologies modtager 11 mio. Euro fra det tyske rumfartsagentur til den bundne opgave at udvikle en raket til en nyttelast på nogle hundrede kilo.

Isar Aerospace blev grundlagt i 2018 i den tyske "Space Valley" i Bayern. Stifteren og ildsjælen er rumfartsingeniør Daniel Metzler, hvis mål er at udvikle fremtidens "rum-varevogn" - en billig og fleksibel løsning til opsendelse af de mindre sattellitter, som udgør langt størsteparten af den kommercielle rumfragt. Med ombord i sit advisory board har Daniel Metzler bl.a. fået space-tech investor Bulent Altan, der tidligere har arbejdet i SpaceX.
Sidste år præsenterede Isar Aerospace sin raket, Spectrum, der kan løfte op til et ton samlet vægt op i lavt jordkredsløb og op til 700 kg til en solsynkron bane.

Som noget nyt for europæiske raketter skal Spectrum ikke sendes op fra Fransk Guyana i Sydamerika, men fra Norge. Isar Aerospace har indgået 20-årig kontrakt med "Andøya Space Center" som er 90 pct. ejet af den norske stat og 10 pct. af Kongsberg Defence & Aerospace.

Siden 1962 har ESA, NASA og flere nationale rumfartsagenturer opsendt forskningsraketter fra
Andøya Rakettskytefeltet, som er placeret på en af de yderste gråsprængte øer i Norskehavet.
Over de næste 20 år skal anlægget udbygges med bl.a. to nye affyringsramper, og ISAR Aerospace har fået eneretten til at bruge den ene. Den første opsendelse af en Spectrum-raket ventes at ske i starten af 2022.

Verden over er mere end 100 virksomheder med i kapløbet om at udvikle en mikro-raket, der kan bringe små satellitter i kredsløb for en langt lavere pris end de adskillige 100 mio. kr. det koster at få bragt rumfragt ud med den meget omtalte Falcon 9 fra SpaceX. Falcon 9 kan løfte op til 22 ton nyttelast, men de fleste kommercielle satellitter vejer langt mindre.

Kravet fra det tyske rumfartsagentur til den nye mikroløfteraket var derfor, at den skal kunne løfte nogle hundrede kilo. Det er et ufravigeligt krav til den nye raket, at virksomhederne skal præsentere en forretningsmodel, som gør det muligt for raketten at operere på rent kommerciel basis.

Det er nye toner fra både ESA og det tyske rumfartsagentur at støtte den kommercielle rumfart:
"Vi skal ikke bare have et spændende nyt patent, men et velfungerende foretagende, som kan stille en service til rådighed," sagde Walther Pelzer, leder af det tyske rumfartsagentur, DLR, da konkurrencen blev udskrevet.

Tre start-ups, HyImpulse, Isar Aerospace Technologies og Rocket Factory Augsburg, blev i første omgang udvalgt til at få hver 0,5 mio. Euro til at forberede sig til konkurrencen om i alt 25 mio. Euro, der stammer fra ESA-midler. I første omgang gjaldt det 11 mio. Euro, som skal finansiere udviklingen af raketten og betale for at få den opsendt to gange. Til næste år uddeles en tilsvarende portion.

Emner : Raketter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"I første omgang gjaldt det 11 mio. Euro, som skal finansiere udviklingen af raketten og betale for at få den opsendt to gange" står der. Vel det sige at det er en "genbrugs" raket alá SpaceX ?

  • 0
  • 0

Hvis de 11 mio euro er den eneste finansiering, så lyder det af meget lidt til både at udvikle og opsende den to gange. Jeg tror ikke budgettet også er til at lave genanvendelse. Mon ikke de to opsendelser er to testaffyringer?

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten