Microsoft: Var alle markeder blot som Danmark

»Hvis vi var lige så fremgangsrige i hele verden, som vi er i Danmark, så ville vi være ti gange større.«

Sådan flød ordene ifølge den britiske onlinetjeneste The Register fra Microsoft-topchef Steve Ballmers læber, da han åbnede en igangværende international Microsoft-konference i Toronto, Canada.

Baggrunden for Steve Ballmers begejstrede syn på Danmark er virksomhedens ønske om at tjene store penge på mindre virksomheders anvendelse af forretningssoftware. En strategisk beslutning, som var baggrunden for Microsofts opkøb af danske Navision tilbage i 2002.

Potentialet er ifølge The Register til stede, for mindre end ti procent af mindre virksomheder har endnu investeret i CRM- og ERP-løsninger, som digitaliserer virksomhedens traditionelle arbejdsgange.

Ifølge Steve Ballmer vil Microsoft følge sin strategi op med investeringer i uddannelse og en online-bazar med supplerende, Microsoft-godkendt software fra andre leverandører.

The Registers udsendte reporter i Toronto vurderer dog tørt, at mindre firmaer er kendt for forsigtighed og manglende lyst til at kaste sig ud i nye software-investeringer.

»Fra Toronto føles det som om der meget lang vej til Danmark,« konstaterer han.