Microsoft-stifter lancerer radikalt nyt rumraketsystem

Syv år efter de sammen vandt Ansari X-prisen på 60 millioner kroner med verdens første private genbrugelige rumfly, Spaceship One, er den legendariske flydesigner Burt Rutan og software-milliardæren Paul Allen gået sammen on et nyt rumprojekt.

Denne gang har de en af rumfartens mest dynamiske private rumfirmaer med, nemlig SpaceX med Elon Musk. De tre vil sammen udvikle verdens største fly, der skal benyttes til at sende raketter, med tiden udrustet med bemandede kapsler, ud i rummet fra højt oppe i stratosfæren.

På et pressemøde i går i Seattle annoncerede Paul G. Allen, medgrundlæggeren af Microsoft, at han igen var gået sammen med Burt Rutan for at udvikle en ny generation af fartøjer til rejser ud i rummet.
Deres første projekt, SpaceShip One, var det første private rumfly, der fløj uden for Jordens atmosfære. Nu tager de skridtet videre fra suborbitale ture i rummet til at sende fartøjer ud i kredsløb om Jorden.

På størrelse med to jumbojetter

Projektets nye moderfly, Stratolaunch, bliver på størrelse med to 747-jumbojetter tilsammen og får et vingefang på 117 meter. Flyet bliver dermed lidt større end verdens nuværende største fly, det russiske Antonov An-225.

Stratolaunch drives af seks flymotorer svarende til dem på jumbojetter. Den skal løfte en 36 meter lang raket med flydende brændstof, udviklet af SpaceX, op i ni til ti kilometers højde, hvorfra den frigives og flyver ud i kredsløb om Jorden.

Stratolaunchs samlede startvægt bliver på omkring 600 ton. Flyet kan starte fra f.eks. landingsbanen på Kennedy-rumcenteret i Florida. Dets aktionsradius ud til opsendelsespunktet for raketten er 2.400 kilometer fra startbanen.

Pointen med opsendelser fra stratosfæren er, at man ikke er begrænset til, hvilke kredsløb der kan opsendes til. Dette er man normalt med jordbaserede opsendelser, hvor man undgår at sende raketterne hen over beboede områder.

Raketten til projektet skal udvikles af SpaceX og vil kunne sende satellitter eller rumkapsler på seks ton ud i lav jordbane. Dette svarer til kapaciteten af de kommercielle Delta-2 raketter. Raketten vil være en forkortet udgave af Falcon-9 og måske få navnet Falcon-4 eller -5. Den kommer til at veje 218 ton.

Prøveflyvninger i 2015 eller 2016

Holdet bag Stratolaunch oplyste på pressemødet, at de første prøveflyvninger med det nye fly begynder i 2015 eller 2016, med den første opsendelse et stykke tid efter. De påpegede, at det er for tidligt at estimere antallet af årlige opsendelser med systemet, men de håber, at systemet med tiden bliver et konkurrencedygtigt alternativ til almindelige kommercielle opsendelser.

Flyet skal bygges i en ny 18.500 kvadratmeter stor samlehal i Mojave-ørkenen i Californien hos firmaet Scaled Composites, der nu er et datterselskab af Northrop Grumman.

Paul Allen sagde på pressekonferencen:

»Jeg har længe drømt om at tage det næste store skridt inden for privat rumflyvning efter succesen med Spaceship One. Jeg vil tilbyde et fleksibelt system, der kan sende raketter ud i rummet fra højt oppe i stratosfæren. Vi er tiltrukket af de drastiske ændringer, som sker inden for rumfarten. Stratolaunch Systems er et nyt banebrydende projekt, som vil komme til at revolutionere rumfarten.«

Poul Allen erkendte på pressekonferencen, at projektet ikke er billigt. Han forventer at skulle skyde ti gange flere penge i Stratolaunch Systems, end hvad han bruge på Spaceship One, det vil sige mellem 1,4 og 1,6 milliarder kroner.

Firmaets nye hovedkvarter bliver i Huntsville, Alabama, og over 100 mennesker arbejder allerede på projektet. En række ledende personer fra den amerikanske rumfartsindustri og Nasa er involveret i Stratolaunch Systems, heriblandt den tidligere Nasa-direktør Michael Griffin.

Se animeret video af Stratolaunch-projektet

Dokumentation

Stratolaunch Systems
NasaSpaceflight-artikel
Space.com-artikel

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For mig ser det mere ud som en videreudvikling af noget eksisterende grej - bevares, der er en opskalering af rang man skal lave, men air-launched systems findes der allerede fra f.eks. Pegasus.

Når man er højt nok oppe, kunne man så bruge nogle booster rockets på carrier flyet for at komme til Mach 2 inden raketen starter? Eller vil det give rigtig mange problemer for flyets design? Jeg kan huske at være i Deutsches Museum som dreng hvor der var et model af Sänger kombinationen - som stadig er lidt mere avanceret end denne koncept.

  • 0
  • 0

En beskrivelse af hvorfor det skal gøres på den måde kunne være dejlig.

  • 0
  • 0

Så vidt jeg ved, er fly billiger at få de første 10km op, end raketter. De er nemmer at styre, da en raket jo er lidt som at balancer en nål på fingerspidsen. man har med en flyve radius på 2400km mulighed for at "bo" langt flere steder, og ikke helt så strengt tæt på ækvator, hvor det er billigst at skyde med raketter fra. Det støjer sandsynligvis også minder "on the ground" hvorfor man kan tillade sig at have naboer :-)

Hvad der under mig lidt, er hvorfor man ikke vælger at skyde raketten bag ud, og der ved få større sikkerheds afstand til drop flyet.?

Men måske en af drengen fra "COPENHAGEN SUBORBITALS" kan give en beder beskrivelse af disse ting :-)

  • 0
  • 0

Hvad der under mig lidt, er hvorfor man ikke vælger at skyde raketten bag ud, og der ved få større sikkerheds afstand til drop flyet.?

Lidt smartere at udnytte den fremdrift, som flyet allerede har givet dig ;-)

  • 0
  • 0

Jeg tænkte mere om der er brændstof at spare og om nyttelasten kunne være større forholdsmæssig?

  • 0
  • 0

Crazy udvikling! En hel motor i hver side mere end Virgin! Og så har de billedet nedefra, hvor Virgin laver deres oppefra!

  • 0
  • 0

synes nu det minder meget om en opskalering af Spaceship One og Spaceship Two, og det er jo også de samme folk som stod bag udvikling af de 2 og den sammen som betaler for den som Spaceship One. godt nok er det en raket, men der bliver jo også brugt raket motor på de andre rumskibe.. så er mere bare en videre udvikling end et radikalt nyt rumraketsystem

  • 0
  • 0

Crazy udvikling! En hel motor i hver side mere end Virgin! Og så har de billedet nedefra, hvor Virgin laver deres oppefra!

Stærkt set i et land som døjer med at skalere fra Rivarossi modeltog til Ansaldo

  • 0
  • 0

Hvilken funktion har de to flykroppe? Er de bare tomme skaller der fungerer som simple afstandsstykker mellem vinge og hale, og mellem vinge og landingsstel, eller "kan" de noget?

  • 0
  • 0

Jeg ser lidt anderledes på det- og måske en anelse mere naivt.

Forudsætninger: 1. I videoen har Falcon 5 raketten en lille vinge på bagkroppen. Jeg antager at det skal bruges som bremsemekanisme ligesom SS1. 2. Hvis det nu var en version af SpaceX's "Grasshopper" system, der skal kunne lande vertikalt, behøves der ikke et tungt landingsstel. Den skulle kun gå vertikalt på de sidste meter ned. 3. Hvis man lader det lastede fly flyve et stykke ud før raketten sendes af sted, minimeres "downrange" problemerne man ellers har med en genbrugelig booster. Det bliver lettere at komme hjem igen 4. Kapslen kan genbruges som Dragon

Resultat: Et system hvor det eneste der ikke genbruges er rakettens andet trin. Det må da have noget at sige på prisen for en tur.

Forhåbentlig.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten