Microsoft blæser til modangreb efter anklager om massive fejl på Surface-computere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Microsoft blæser til modangreb efter anklager om massive fejl på Surface-computere

Nej, det her er ikke et fortroligt foto fra et marketings-møde hos Microsoft, om hvordan de negative historie om Surface-modellernes skrøbelige design skal modgås. Men et PR-foto hvor Microsoft fremhæver, at deres maskiner er med til at forløse vores kreative potentiale. Illustration: Microsoft

Væn dig til at blive bombarderet med lovprisninger for Microsofts surface-computer i den kommende tid.

Reklamefremstødet kommer ellers på et tidspunkt, hvor butikkerne – hvis vi tager Microsofts ord for gode varer – langer de karakteristiske Surface modeller over disken som aldrig før.

Topmodellen Surface Book, tablet’en Surface Pro og den bærbare Surface Laptop - salget af dem alle går bedre end nogensinde. Læg dertil rosende anmeldelser i diverse it-medier.

Alligevel vælger Microsoft altså at punge ud for et kampagnefremstød, skriver ITWire.

Årsagen er, at det ansete, amerikanske forbrugermagasin Consumer Report har trukket deres anbefaling af en række produkter i Microsofts Surface-serie tilbage.

En Consumer Reports spørgeskema-undersøgelse blandt flere end 90.000 personer, som har købt Microsofts maskiner mellem 2014 og de første måneder af 2017, indikerer, at de pågældende maskiners holdbarhed er for dårlig. Ca. hver fjerde bruger af disse computere har oplevet, at noget er gået i stykker på den indenfor to år.

Det tilbagetræk har resulteret i omtale i alverdens brede medier.

Consumer Reports har været i kontakt med Microsoft, der erklærer sig uenige i magasinets konklusioner.

Microsoft anfægter blandt andet Consumer Reports’ metoder og mener ikke, der er taget højde for de forbedringer i holdbarheden, der er sket for hver ny kollektion af Surface-modeller.

Fremhæver egne gode data

Panos Panay, der er corporate vice president i Microsoft Devices og som styrer produktudviklingen af Surface-serien hos Microsoft, skriver i et blogindlæg på Microsofts hjemmeside, at selskabets egne prognoser viser en langt lavere fejlrate.

Antallet af Surface-enheder, der kommer retur eller til reparation er »væsentligt lavere« end 25 procent.

iFixit fraråder også køb af Surface-modeller, fordi deres teardown i denne video konkluderer, at maskinerne er noget nær umulige at reparere eller opgradere.

Derudover henviser Panos Panay, der anses som stamfaderen bag Surface-serien, til Cnet's forbrugertests. De viser, at Surface-maskinerne hverken er bedre eller værre end andre computere, og at Cnet kritiserer Consumer Reports' Surface-udmelding.

Her er det dog værd at indvende, at Cnet er en direkte konkurrent til Consumer Reports i forbindelse med forbrugertests. Dette forhold gør Cnet selv opmærksom på.

Imidlertid er Microsoft-kommentatoren Paul Thurrott kommet i besiddelse af et internt dokument fra Microsoft, der i sin ordlyd antyder, at rapporten fra Consumer Reports rammer et ømt punkt.

Læs også: Til kamp mod elektronikskrot: En reparationsrevolte er på vej

'Feedback som det her gør ondt, men tvinger os også til at følge vores kunder endnu mere tæt.' skriver Panos Panay blandt andet til kollegerne.

Han betoner også, at Microsoft efter tidligere kritik af konkrete Surface-produkter har arbejdet hårdt for at forbedre nye produkter.

Anden test indikerer et problem

Parallelt med Consumer Reports offentliggørelse af deres advarsel mod Surface-modellerne, arbejdede Ingeniøren tilfældigvis også på en artikel, der berørte skrøbelighed og reparationskvaler med nye elektronikprodukter.

I artiklen publiceret 11.august fremhævede vi Microsofts-maskiner, fordi de efter meget at dømme eksemplificerede, at nogle elektronikprodukter tilsyneladende har fået kortere vej fra nyt til skrot – og ikke mindst er besværlige eller deciderede umulige at reparere.

Vores fokus på Surface skete ud fra en gennemgang af tests foretaget af iFixit.org, som er verdens største fiks det selv-firma. IFixit splitter produkter ad og giver dem karakter baseret på, hvor lette eller rettere svære produkterne er at reparere eller opgradere. Altså nogenlunde som det mærkat, Europa-Parlamentet vil indføre for at komme den voksende bunke af elektronikskrot til livs.

En gennemgang af iFixits tests i årenes løb tyder på, at det bliver sværere og sværere at foretage reparationer, uanset hvor ferm og fingernem man så ellers måtte være.

Læs også: Opgør på vej med elektronik, der er designet til at bryde sammen

Særligt Samsung og Apple har stået for skud, men den nyeste bundkarakter er tildelt Microsofts to nye Surface-computere. De er ifølge iFixit konstrueret med henblik på en begrænset levetid og på ikke at kunne repareres. Grundelementerne er limet sammen, og vil du have adgang til indmaden, som i øvrigt er fastloddet, skal du skære stofbeklædningen ved tastaturet i stykker.

Derfor sendte vi den 7.august en række spørgsmål og interviewanmodning til Microsoft Danmark om Surface-modellerne.

Selskabet har dog desværre ikke reageret på vores henvendelse. Måske fordi Microsoft har haft travlt med at forberede et modsvar og kampagne som reaktion på offentliggørelsen af Consumer Reports Surface-advarsel tre dage senere.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En gennemgang af iFixits tests i årenes løb ..... men den nyeste bundkarakter er tildelt Microsofts to nye Surface-computere. De er ifølge iFixit konstrueret med henblik på en begrænset levetid og på ikke at kunne repareres.

Microsofts kendte stil gennem flere årtier.

Sælg kun delvis færdige produkter og i stedet for at lave arbejdet færdigt (Rep./Opdatering) så bruges kræfterne på markedsføring og levering af "en ny model" - hurtigst muligt. Et lige så ufærdigt produkt - suk.

MS seneste nyheder er dog opløftende for en shopaholic, da du måske / måske ikke er udvalgt til at bliver den heldige, der skal købe nyt hvert ~2 år.. ;)

"Verdict: The Surface Laptop is not a laptop. It’s a glue-filled monstrosity. There is nothing about it that is upgradable or long-lasting, and it literally can’t be opened without destroying it." ..https://www.ifixit.com/Teardown/Microsoft+...

  • 4
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten