MH370-teori: Eftersøgningsskib leder efter vrag med guldskatte

Ocean Infinity har installeret Kraken-sonarteknologi inde i skroget på de otte Hugin-undervandsdroner fra norske Kongsberg. Illustration: Skærmprint fra YouTube-video fra Ocean Infinity

I begyndelsen af januar blev myndighederne i Malaysia enige med firmaet Ocean Infinity fra Texas i USA om at lede efter det forsvundne passagerfly MH370 i et 25.000 km2 stort havområde.

Firmaet har leaset det norske havundersøgelsesskib Seabed Constructor, og aftalen er en ’no find – no fee’, som betyder, at hvis Ocean Infinity ikke finder noget, får firmaet ingen penge af Malaysia. Hvis det derimod lykkes, vil gevinsten være på mellem 20 og 70 millioner dollars afhængigt af, hvor lang tid der er brugt på eftersøgningen.

Alt imens bruger firmaet mellem 70.000 og 100.000 dollars i døgnet på at lede, anslår en ekspert i en artikel i South China Morning Post.

Men måske finder firmaet noget andet undervejs – f.eks. skibsvrag med værdifulde skatte om bord, mener eksperterne, som nyhedsmediet har talt med.

Firmaet fik i første omgang tre måneder til eftersøgningen, men i starten af marts fortalte Malaysia, at man havde udvidet perioden til midt i juni, fordi dårligt vejr og justering af udstyr havde forsinket eftersøgningen. Det var på det tidspunkt fire år siden flyet forsvandt med 239 mennesker om bord.

I en opdatering på Ocean Infinity's hjemmeside den 13. marts skriver firmaet selv, at det går som planlagt, og at man har nået at undersøge 24.000 km2 af de oprindeligt aftalte 25.000 km2. Opdateringen slutter som de tidligere opdateringer med ordene: No significant contacts identified to date – altså at man endnu ikke har fundet MH370.

Slukker for transponderen

I efteråret var skibet med til at bjærge en stor guldskat fra et gammelt, tysk fragtskib, som nazisterne selv havde sænket ud for Island i begyndelsen af Anden Verdenskrig for at undgå, at den britiske flåde fik fat i guldskatten.

Læs også: GRAFIK: Eftersøgningen af MH370 genoptages

Og undervejs i eftersøgningen af MH370 har skibet flere gange haft slukket for transponderen, der fortæller, hvor skibet befinder sig, blandt andet i begyndelsen af februar hvor man ikke kunne følge dets sejlads i flere dage.

Det er en kendt sag, at skattejægere gør det, når de ligger over skibsvrag, og netop positionen i februar var tæt på to kendte skibsvrag, funderer kilder.

Der findes samtidig et meget detaljeret australsk kort over havbunden, der udpeger mulige steder for fund af skibsvrag med værdifuld last.

Læs også: MH370: Skanderborg-software skal behandle eftersøgningsdata

»Der er en masse til fælles mellem at søge efter skat og flyvrag. Det ville give fuld mening at gøre begge ting på samme tid,« siger den tidligere minerydningsdykker Paul-Henri Nargeolet til South China Morning Post.

Han har også har arbejdet på mange operationer med bjærgning af skibsvrag.

Højteknologisk udstyr til eftersøgning

Og en kombineret skattejagt og flyeftersøgning giver også god mening, for det lyder jo som noget af en økonomisk risiko at sætte sig for på bare tre måneder at finde resterne af flyet. Så under dække af eftersøgningen af MH370 undersøger Ocean Infinity måske også havbunden for indbringende skibsvrag, lyder spekulationerne.

Læs også: Super-avanceret sensorteknologi skal finde MH370

Faktum er, som Ingeniøren også har beskrevet i flere artikler, at Seabed Constructor blandt andet er udrustet med otte højteknologiske vidundere; undervandsdroner med verdens bedste sonarsensor-teknologi, der kan lave billeder i høj opløsning (3 cm) og kortlægge havbunden både under dronen og cirka 300 meter ud til begge sider afhængig af farten.

Det har man ikke set før i sådan en skala, og den høje billedkvalitet gør, at man får en klar fornemmelse af de mange effekter, som man hele tiden finder på havbunden, og ud fra det kan se om det er noget, som man vil undersøge nærmere. Det vil samtidig være meget anvendeligt til lokalisering af gamle skibsvrag.

Oveni, skriver South China Morning Post, er hovedinvestoren i Ocean Infinity kendt for tidligere at have investeret 17 millioner pund i firmaer, der har specialeret sig skattejagt på havbunden.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad er det for "kilder", som funderer???

AIS'en på et skib, er VHF baseret og har derfor relativ kort rækkevidde. Og lige præcis der hvor de leder, er der ikke gjort noget for at lave "satellite AIS" dækning. Så jeg vil mene det er langt mere sandsynligt, at de bare ha været uden for dækning.....

https://www.marinetraffic.com/en/p/satelli...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten