MH370: Efterforskere finder 'mest lovende spor hidtil'

Meget tyder på, at de signaler, som en række eftersøgningsfartøjer hen over weekenden har opfanget, er pinger afsendt fra MH370’s sorte bokse. Senest rapporterer internationale medier her til morgen, mandag, om endnu et signal, som skulle matche de signaler, der typisk bliver afsendt fra sorte bokse.

Eftersøgerne kalder det »det mest lovende spor hidtil,« skriver CNN.

En af lederne af efterforskningen, den australske flymarshal Angus Houston, maner dog til besindighed og fastslår, at der vil gå nogle dage, før det kan siges, hvor signalerne stammer fra.

Signalmodtagelserne kan dog tolkes som positive tegn, efter at australske og kinesiske efterforskere hen over weekenden ad tre omgange også har sporet elektroniske signaler på åbent hav i Det Indiske Ocean ud for den australske by Perth.

Selvom nogle af de australske efterforskere har travlt med at holde forhåbningerne nede, lyder det fra producenten af de sorte bokse, at signalerne meget vel kan stamme fra MH370.

Det kinesiske patruljeskib Haixun 01 modtog et pulssignal med en frekvens på 37.5 kHz, hvilket svarer til den type signaler, fly typisk vil udsende.

»37,5 kHz er den specifikke frekvens som lokations-pingerne opererer på. Det er en meget unik frekvens, som typisk ikke vil findes i baggrundsstøj fra havet så som hvaler eller andre marine pattedyr,« sagde Anish Patel, adm. direktør for virksomheden Dukane Seacom, der har produceret de sorte bokse, til CBC i weekenden.

Ifølge de australske efterforskere, som her til morgen melder, at signalerne med stor sandsynlighed kommer fra MH370, passer de senest modtagne signaler også med dem, som det kinesiske patruljeskib modtog tidligere i weekenden.

Samtidig skulle der være fundet flere hvide objekter i vandet kun 90 kilometer fra, hvor signalerne er blevet afgivet, melder de australske myndigheder.

»Vi må være påpasselige med gruppetænkning, men lige nu peger sporene på det kinesiske fartøjslocation,« siger Alan Diehl, tidligere efterforsker for U.S. Air Force, til CNN.

Chefefterforskeren Angus Houston understreger dog, at folk ikke må skrue forhåbningerne for højt op.

»I de her dage, uger og muligvis måneder, der ligger forude, kan der komme spor som det her på månedlig basis. Jeg forsikrer jer om, at vi nøje vil følge op på hvert et spor, vi finder,« siger han ifølge CNN på et nyligt afholdt pressemøde.

Kilde CNN
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De sidste dages informationer om, hvordan flyet er vendt fra kurs 020 til kurs 200, omtaler ikke, at MH370 samtidig foretog en voldsom formindskelse af flyvehøjden ( fra 42000 til 5000 fod ). Dette harmonerer enten med at flyet ønskede, at forsvinde fra radarskærme, eller hvad der er mere sandsynligt forsøgte en nødlanding. Enhver pilot har altid alternative lufthavne på sin rute liggende i baghovedet. En sådan ligger netop tilbage på ruten ind over Malaccahalvøen. Den nærmeste lufthavn er Sultan Ismael Petra Airport i Kota Baru, der imidlertid ikke er stor nok til et fly som Boeing 777. Penang International Airport på øen GeorgeTown er derimod særdeles velegnet, idet den kan anflyves under VFR (visual fligth rules ) ude fra vandet i retningen 040. Ifølge en trafikpilot i mit bekendtskab er alle piloters største bekymring pludselig opstået ild som, såfremt det er alvorligt, kun kan klares ved en forceret nødlanding. Man kan let forestille sig, en pludselig opstået ild, som har medført at piloten er vendt om og har søgt nødlanding på Penang. Forinden er først passagerer siden besætning og til sidst piloterne blevet overmandet af voldsom røg, hvorved indflyvningen til Penang ikke kunne indledes og ikke finde sted. Piloten har heltemodigt som det sidste stillet flyet på autopilot ud over havet, for at undgå at flyet skulle styrte ned over beboet område. Med bevidstløse piloter i cockpittet og med allerede døde passagerer i kabinen er flyet fortsat på autopilot ud over det indiske ocean og i en blødt venstresving fløjet videre indtil brændstoffet er sluppet op. Sad story, men ikke usandsynlig.

  • 0
  • 0

Hvis nogen har slået transponder og ACARS fra med vilje, har de sikkert også slået Cockpit Voice Recorder og Flight Data Recorder (de sorte bokse) fra. Det gjorde kaptajnen på SilkAir Flight 185 i 1997, for at begå selvmord. En flykaprer på FedEx Flight 705 (fragtfly) i 1994 gjorde det samme.

Så spørgsmålet er om de sorte bokse vil afsløre andet, end at de blev slået fra.

Da det polske "Air Force One" (Tupolev 154M) styrtede ned i 2010, stolede polakkerne ikke på russerne, så de aflæste også nogle andre 'sorte bokse' bl.a. Quick Access Recorder. QAR er ikke designet til at modstå et flystyrt, men har i mange tilfælde overlevet.

Ligesom fabrikanter af luksusbiler har gemt stelnumre hemmelige steder, kan det tænkes at Boeing har overvejet at flykaprere kan slå FDR og CVR fra.

  • 0
  • 0

Andre eksempler på, at piloten formentlig begik både mord og selvmord: http://en.wikipedia.org/wiki/LAM_Mozambiqu... http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Mar... http://en.wikipedia.org/wiki/EgyptAir_Flig...

Naturligvis må det indgå i hypoteserne, at piloten på MH 370 har villet lave verdens største forsvindingsnummer. Han ville samtidig vise sine kolleger, hvor dygtig han var.

Kunne han ikke ene mand have fjernet den sorte boks under den flere timers lange flyvning i retning mod Sydpolen og i halvanden kilometers højde have kastet boksen ud af bageste vindue?

Således at efterforskningen nok vil føre til fund af den sorte boks, mens flyet, som landede og i ét stykke gik til bunds i Det Indiske Ocean langt længere mod syd, aldrig vil blive fundet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten