Metroudbygning for milliarder er et spørgsmål om 'god kemi'
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Metroudbygning for milliarder er et spørgsmål om 'god kemi'

En 38 milliarder kroner dyr metroudbygning i København er kun mulig på grund af en symbiose mellem overborgmester Frank Jensen og transportminister Henrik Dam Kristensen, fastslår trafikforsker.

Beslutningen om metroens Nordhavnsgren sidste sommer udløste en helt ny samklang mellem Transportministeriet og Københavns Kommune. En gensidig forståelse uden hvilken resten af en 38 mia. kr. dyr metroplan for hovedstaden ikke er mulig.

»Det var sådan et gennembrud. I min tid som overborgmester har jeg oplevet samarbejdet med staten som op ad bakke,« siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S).

Han peger på, at samarbejdet med ministeriet er afgørende, når løsningerne for trængslen i en hastigt voksende hovedstad skal findes:

»Inden længe får vi kapacitetsproblemer hen over havnen, hvor vi jo i dag kun har én metrolinje, som allerede er presset i myldretiden.«

Lige nu arbejder både Naturstyrelsen, Transportministeriet og Trængselskommissionen på løsninger for København. Men det er den gode kemi mellem overborgmesteren og transportminister Henrik Dam Kristensen (S), der først og fremmest booster metroudbygningen, fastslår trafikforsker Per Homann Jespersen, lektor ved Roskilde Universitet.

Han har fulgt udviklingen i årevis, og her har kemien mellem minister og borgmester altid været afgørende. At de to lige nu er partifæller, er imidlertid ikke afgørende:

»Den eksisterende metro blev sat i gang af en borgerlig regering og en socialdemokratisk overborgmester.«

Ifølge Per Homann Jespersen var den mentale model i 1980’erne sådan, at vækst var forbeholdt Vestjylland, og det gik rigtig dårligt for København. Men da Henning Dyremose (K) og Jens Kramer Mikkelsen (S) i 1990 fandt sammen, blev resultatet en fast øresundsforbindelse, metroen og Ørestaden.

Personlige sympatier er vigtige

»De personlige sympatier er vigtige for, hvordan det går. Som vi har set med metroen og Ring 3-letbanen, kræver investeringer nu om dage tit kreative løsninger med finansiering fra forskellige kilder. At kunne lave dem kræver, at der ikke er for meget mistænksomhed imellem parterne,« siger Per Homann Jespersen.

Det var der for tre år siden, da Frank Jensen blev presset til at skrotte flere års arbejde på Nordhavnsvej-projektet, fordi daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) ikke ville finde penge til at medfinansiere forbindelsen til havnetunnelen.

»Det var svært at komme i dialog med den siddende regering, der mest fokuserede på ‘Udkantsdanmark’ og foretog vestjyske motorvejsinvesteringer,« siger Frank Jensen.

Transportminister Henrik Dam Kristensen er enig i, at det nuværende tillidsfulde klima er afgørende:

»Det er særlig vigtigt, når investeringerne er så store, at det er svært for den ene part at løfte alene. Metroen er en fantastisk måde at flytte folk i tætbefolkede områder på, men også dyr. Vi taler årtiers investeringer til den metro, der bør indgå centralt i Københavns planlægning. Derfor føler jeg mig forpligtet til at tænke langsigtet,« siger ministeren, der er ‘meget indstillet’ på at arbejde seriøst med en sydhavnsmetro.

Kommentarer (14)

Lad os så få lidt kemi hældt ud over Jylland ligeså, bare i samme størrelse 38 milliarder, så tror jeg man kunne komme langt.

Alt vækst foregår stort set kun i København, nu må tiden snart komme for en seriøs handlings/vækst/investeringsplan for andre dele af Danmark.

F.eks. er det nu, man skal investere i infrastruktur langs med den jyske vestkyst, for hvis man ikke gør det, og laver muligheder for vækst, virksomheders placeringer og nemmere adgang til gode færdselsåre, så vil både befolkning og erhverv være rykket mod øst indenfor ganske få år.

Ideen som med metroen, hvor man binder bydele og lande sammen kan også overføres til resten af landet, lad os da binde nogle af de større øer (Langeland, Lolland, Als, Fyn ) sammen med hinanden og resten af landet, og hermed skabe helt nye synergier, arbejdsmarkeder og muligheder, man kunne måske passende have en overskrift der hed, fra udkant til midtpunkt.

Det er på tide politikerne med flere, begynder, at tænke større visioner for resten af landet også, og ikke kun for København/Øresundsområdet, og også gerne store visioner, som kan bidrage til Danmarks sammehængskraft og et ligevægtigt Danmark.

  • 4
  • 3