Metrotunnel når Hovedbanegården
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metrotunnel når Hovedbanegården

Tunnelboremaskinen Eva var den første til at gennembryde den nystøbte betonvæg på det, der bliver metrostationen på Københavns Hovedbanegård. Illustration: Metroselskabet

De sidste to måneder har tunnelboremaskinerne Eva og Minerva brugt på at grave sig de ca 500 m fra metrobyggepladsen på Sønder boulevard til Københavns Hovedbanegård. Her har maskinerne nu brudt væggen til det, der skal blive Hovedbanegårdens metrostation.

»Mens metroforbindelsen til lufthavnen gjorde det nemmere for folk at komme ud i verden, vil forbindelsen til Hovedbanegården gøre det langt nemmere at komme videre fra hovedstaden og rundt i hele Danmark. Og det tror vi, at passagererne vil sætte stor pris på,« siger Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.

Læs også: Video: Mød tunnelboremaskinen Eva

De to tunnelboremaskiner har arbejdet i etaper af 1,4 m. Hver gang en tunnelboremaskine har boret så langt placerer den en betonring, som den sætter fra på og skubber sig videre frem gennem den københavnske undergrund. De to 100 m lange maskiner flyttes nu til metrobyggepladsen i Nørrebroparken, hvor de skal bore sig frem til Øster Søgade.

På Hovedbanegården skal en gangtunnel under Rentlowsgade forbinde den nye metrostation til den nuværende gangtunnel mellem S-tog- og regionaltogsperronnerne. Metrostationens egen hovedindgang bliver op til Halmtorvet.

Hovedbanegården bliver en af Metrocityringens 17 stationer, som skal åbne i sommeren 2019. Metroselskabet forventer, at omkring 90.000 mennesker hver dag vil benytte metrostationen på Københavns Hovedbanegård.

Illustration: Metroselskabet
Illustration: Metroselskabet
Illustration: Metroselskabet
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den eksisterende gangtunnel mellem S-tog og fjerntog på hovedbanen er ikke ret bred - jeg håber de er gået i gang med at udvidde denne, ellers kommer der da en ret naturlig flaskehals her (den er vel ca. lige så bred som trappen (ikke rulletrappen) fra S-tog til metro på Nørreport).

De kunne også med fordel lave metroplatformen bredere, såfremt de forventer et knudepunkt a la Nørreport. Det kræver ikke meget mere end 3 min. forsinkelse i myldretiden før perronen på Nørreport bogstaveligt talt er fyldt med mennesker.

  • 4
  • 0

Jeg håber ikke man fortsætter med at underdimensionere antallet af elevatorer pr station, samt antal infolinjer på tavlen i gadeplan. Synes det er til grin at man i gadeplan ikke kan få info om tog i begge retninger når infotavlen bruger den ene infolinje til at fortælle at en elevator et eller andet sted er ude af drift. Kan ikke huske hvor mange gange jeg har været gået forgæves ned i metroen før jeg kan se at der er driftsforstyrrelser og så må op igen og tage bussen. Det er også helt hen i vejret at have én lille elevator pr. Station, nu har man endelig indset det på Nørreport, men noget billigere at projektere det fra starten.

  • 0
  • 0

Mit gæt er at størrelsen af Nørreport metrostation er lavet efter, hvor hurtigt den kan evakueres. Med de små flugtveje er det nok hensigtsmæssigt at den ikke bliver for stor -- og så er det altså bare ærgerligt hvis folk ikke kan komme ind på den.

Det havde naturligvis været ideelt med en trappe i den anden ende også, men den slags er langt fra gratis.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten