Metroselskabet: Uden døgnarbejde bliver vi seks år forsinket

Prisen for Københavns og Frederiksberg cityring-byggeri kan stige fra 21,3 mia. kroner til godt 30 mia. kr, hvis en støjplaget borger får held til at stoppe døgnarbejdet i Nørrebroparken. Det skriver Metroselskabets bestyrelse i et brev til de tre ejere: staten, Københavns og Frederiksberg kommuner.

»Såfremt klagen over døgnarbejdet ved tunnelarbejdspladsen imødekommes, vil Metroselskabet være nødt til at standse den netop påbegyndte boring af tunnelerne til Cityringen. Dette skyldes, at det ikke – på nuværende tidspunkt – vurderes at være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at fortsætte boringerne efter en hidtil ukendt metode, hvor tunnelboringen kun kan foretages mellem kl. 7‐18,« står der i brevet.

Byggepladsen i Nørrebroparken er knudepunkt for en stor del af boringerne. Der begynder to af projektets fire tunnelboremaskiner deres rejse rundt under hovedstaden. Først skal der bores mod Frederiksberg Allé, hvor tunnelboremaskinerne tages op og transporteres tilbage til parken, hvorfra de så skal bore ruten mod Sortedamssøen.

Alt jorden fra boringerne bliver samlet på byggepladsen ved Fredensgade, og bliver transporteret ud til Nordhavnen på lastbiler. Lastbilerne må kun køre mellem 7 og 18, men arbejdet kommer til at fortsætte helt frem til 2017.

Ifølge Metroselskabet består det sikkerhedsmæssigt uforsvarlige i at boremaskinerne skal startes og stoppes hver dag.

»Hvis ikke boreprocessen udføres i en kontinuert proces, vil det medføre en væsentlig forøget risiko for sætningsskader, der både kan resultere i alvorlige grundvandsproblemer og i bygningsskader. Det skyldes, at der er forøget risiko for sætninger af jordoverfladen under hvert stop og ved hver igangsætning af tunnelboremaskinen. Den forøgede mængde stop og igangsættelser, som vil følge af at indskrænkelse af den daglige arbejdstid til mindre end døgndrift, vil således samlet set øge de miljømæssige risici, som følger af byggeprocessen,« skriver Metroselskabet i en mail til Ingeniøren.

Ud over sætningsskader er der også risiko for, at borehovedet synker, hvis maskinen stoppes i et område med bløde jordbundsforhold. Det kan gøre det svært at styre boretunnelens linjeføring.

Ved daglige stop skal der desuden laves tidskrævende vedligeholdelsesarbejde som rensning af alle de rør, der fremfører cementmørtel fra tunnelbyggepladsen på jordoverfladen til boremaskinen. Under normale døgndriftsoperation skal det kun gøres en gang om ugen, men ved daglige stop er det nødvendigt at rense rørene dagligt, hvis de ikke skal stoppe til.

Argumenterne fra Metroselskabet er fornuftige, vurderer underdirektør Per Semmling fra entreprenøren Pihl, der var med til at bore Citytunneln i Malmø, men som ikke er involveret i byggeriet i København.

»Det er meget svært at vedligeholde det tryk, der skal være foran borehovedet, hvis maskinen ikke er i fremdrift. Jeg har aldrig hørt om projekter, hvor man ikke kørte i døgndrift. Det er så dyrt, at det er ensbetydende med at sætte hele projektet i stå,« siger han.

Foreløbigt har Københavns Kommune ikke vurderet, at borgerens klage skal have opsættende virkning. Men hvis Natur- og Miljøklagenævnet ender med at give klageren ret, vil det forsinke byggeriet med 5-6 år. Metroselskabet har tidligere vurderet, at et års forsinkelse koster 1,2-1,5 mia. kr., så i værste tilfælde vil klagen altså kunne koste ni milliarder kr.

Emner : Tunneller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Prisen for Københavns og Frederiksberg Cityring-byggeri kan stige fra 12,3 mia. kroner til godt 30 mia. kr

Der må vist skulle stå 22,3 mia. kroner, ellers er det noget af et spring.

  • 3
  • 0

Hvis der er hold i det må de jo tage konsekvensen og tvangsekspropriere en stor mængde lejligheder midlertidigt eller permanent. Jeg er sikker på at flere af lejerne heller end gerne vil flytte hvis de bliver kompenseret på rimelige vilkår.

Det giver jo ingen mening det her....

  • 5
  • 1

Hej Morten

Prisen er 21,3 mia. kr. - ikke 12,3 mia. kr. som der oprindeligt stod i artiklen. Det er nu ændret.

VH

Ulrik Andersen Journalist Ingeniøren

  • 5
  • 0

Hej Kurt

Døgnarbejde har været en del af planen for de tre tunnelarbejdspladser i hele planlægningsfasen inkl. VVM-redegørelsen fra 2008. Det var ifølge Metroselskabet også en del af kontraktgrundlaget.

VH

Ulrik Andersen Journalist Ingeniøren

  • 5
  • 0

Hvorfor har dette spørgsmål ikke været behandlet og afklaret, før der er indgået kontrakt?

Det er som om, nogle mennesker er så vilde med en løsning, at de helt bortser fra det sure slid med af tage alle skovens træer i ed, før den første pil afskydes. Dette tilfælde er ikke en misteltenen, der ikke blev opdaget og ikke taget i ed. Det er egetræer til mere end en hel engelsk 1800 tals flåde, der ikke blev spurgt.

Hovne holdninger af typen 'det må de sgu leve med' - burde give lange - ja drakoniske - straffe til beslutningstagerene - sådan a'la straffe for tung bestikkelse for egen vindings skyld.

Det havde vel fx været muligt med en anden byggeplan at laste jord på biler på en anden lokation eller opbevare jorden lokalt til næste morgen. Man kunne vel også stort set eliminer problemerne med selve boremaskinen, ved at køre med fx 15-20% fremdrift om natten - men dog fremdrift. Dyrt, javel - men så udtænk noget bedre.

Lars :)

  • 8
  • 7

Jeg vil æde min gamle hat på, at de maskiner nok skal komme til at køre i døgndrift.

Staten skal hverken ekspropriere eller lignende, da der ikke er tale om at inddrage folks private ejendom. Blot om at bore mange meter under deres bolig.

Husk på, at demokratiet er almægtigt. Folket har sammensat et folketing, og deres love og regler er lov. Sådan er det - som Vestager ville have sagt det. Folketinget kan lave en hvilken som helst lov om, og fratage naboerne deres ret til at få deres klage afprøvet ved domstol eller andetsteds. Rettigheder er givet af folketinget, og med undtagelse af dem i grundloven kan folketinget lave loven om i morgen, og tro mig, det vil de gøre hvis det er nødvendigt.

For metroselskabet ER staten. Metroselskabet er ikke et privat selskab man bare kan lade sejle sin egen sø eller gå konkurs. Metroselskabet er ejet af Staten, Københavns kommune og Frederiksberg kommune.

Så man finder på nogle fix-faxerier eller i værste fald laver folketinget en lovændring. Men tro mig: De maskiner skal nok komme til at bore i døgndrift. Det er besluttet i folketinget, vores øverste myndighed, og sådan bliver det. I dette tilfælde er det heldigt, i andre situationer betænkeligt.

Den enkeltes rettigheder er hverken 1,2 milliarder eller for den sags skyld 9 milliarder kroner værd. Hensynet til almenvældet er større.

  • 8
  • 2

Vil det ikke være teknisk muligt at lyddæmpe hele byggeområdet ved at bygge det inde i en form for kuppel/dome/bygning med en lyddæmper sluse.

Arbejderne skulle så udstyres med høreværn mv.

Dette burde kunne købes for penge - det er sikkert ikke billigt, men det burde kunne gøres for mindre end 9 mia.

  • 1
  • 4

Kom nu videre - det er da et i-lands problem det her. Der er bare ting man må acceptere, når man bor i byen. Det kan ikke passe det komme som en overraskelse for folk, at inde i byen larmer det.

Jeg bor ikke selv inde i en storby, men mere ude på landet. Der acceptere jeg, at der lugter af gylle - er flere fluer og naturen er af en anden støbning.

Hvis jeg boede i omkring polarcirklen måtte jeg acceptere, at vilde dyr går frit rundt udenfor min dør og måske vil æde mig. Yderligere er der andre ting jeg må acceptere, såsom langt til sygehus, uddannelse, politi osv.

Det samme må gøre sig gældende for dem der bor i byerne - I MÅ vide der larmer mere - der svines, der findes mere kriminalitet og ja - det kan være der bygges en skyskraber ved siden af mit hus eller en metrobane.

Der er visse ting man giver afkald på ved at bo i byen såsom at bo på landet. Der er også andre ting man får som goder. Lad os nu bare komme videre for dælen da!

  • 11
  • 7

Det er rigtigt at de burde have forudset det, men jeg er ikke enig i at de bare kan omrokere for at håndtere disse problemer. Faktum er at man ikke kan lave så stort et projekt uden at genere nogen, men spørgsmålet er om nogle af byggepladserne ligger så tæt op af beboerne at de burde have overvejet at flytte beboerne før starten.

Naturligvis kan man ikke undgå gener ved så stort et projekt. Men det er ingen god grudn til urimelig og især urimelig langvarig støj. Min holdning er imidlertid, at alle sådanne problemer skal være helt og endeligt afklaret forud for enhver aftale. At en udsættelse med projektet før start, stort set kun koster tålmod hos overivrige politiker og entreprenører, men ikke mange penge.

Hvis vi har regler om klage adgang, så må man jo om nødvendigt selv klage over projektet før start og evt. anke til en domstol, så man kan få en endelig afgørelse. Det er kun et spørgsmål om disciplin hos de involverede. Alle firmaerne kan jo fx godt finde ud af at aflevere deres tilbud til tiden.

Det er muligt at beboerne bliver generet i en periode, hvor boremaskinerne arbejder lige under dem, men det er kun en kortere tid - måske nogle få uger. Men de store centrale arbejdpladser, hvor fx jord skal borkøres, kan da meget let placeres - før projektstart - hvor der er færrest eller ingen, der bliver generet over lang tid. Man skal alligevel til Nordhavn med jorden og Metroen, så kunne man jo fx have startet med at bore derfra og siden køre jorden på 'små-tippetog' i tunnelrørene derud og tunnelelementer retur.

Dyrt - måske, men så udtænk noget bedre.

Man har været interesseret i en metro, men man skulle have indset, at en metro er skide ligegyldig i forhold til de nuværende borgere, som skulle have haft første prioritet eller været blevet eksproprieret.

Lars :)

  • 4
  • 3

Naturligvis kan man ikke undgå gener ved så stort et projekt. Men det er ingen god grudn til urimelig og især urimelig langvarig støj.

100% enig, jeg vidste ikke at det var det du mente tidligere.

Problemet med boremaskinerne er i øvrigt ikke når de arbejder under jorden men etableringen af dem, hvilket de skal to gange; først borer de mod frederiksberg dernæst hives de op, transporteres tilbage og borer mod østerbro.

  • 3
  • 0

Det skal jo nok passe

I sidste uge var det 6 måneder og ca 750 mil.

Hvad bliver det næste uge ?

  • 5
  • 0

Et internt notat hos MS JAN 2013 siger "Projektet er ved at være så forsinket, at det ikke kan ignoreres." http://politiken.dk/oekonomi/erhverv940px/... Hvem har dette ansvar udover MS selv?

APR 2013, MS melder ud at de vil blive forsinket op til et år med mindre udvidet arbejdstid accepteres: http://politiken.dk/indland/ECE1956582/met... Fair nok, de har erkendt at de er forsinkede og vil kompensere for det.

MAJ 2013: MS får af kommunen bevilget døgnarbejde: http://politiken.dk/indland/ECE1985296/met... MS er glade, beboerne ikke.

AUG 2013: MS hyler nu op om at byggeriet bliver forsinket og fordyret pga borgerklager: http://ing.dk/artikel/metro-stop-doegnarbe... Det er som om MS nu skovler ansvaret over på borgerne?

Og nu lidt senere i AUG 2013 vil det pludselig forsinke byggeriet i 6 (SEKS!) år? Må jeg foreslå at MS spoler tiden tilbage til april og lader projektet kun blive et år forsinket. Alternativt at fylde jord i hullerne igen og indstille projektet i erkendelsen af at de ikke er deres opgaven voksen.

  • 7
  • 1

Metroselskabet har opereret med alt for lave erstatninger og har ikke offensivt søgt at imødekomme borgerne.

Enkle ting som støjisolerede vinduer og kontanter kunne forlods have været på bordet og kunne have skabt langt mere goodwill.

Eldrevne trucks til opmagasinering af jord om natten skulle der også være planlagt med.

Alt sammen muligt at få for småpenge.

Sadl om og betal.

  • 4
  • 1

Der må være nogen der har et gevaldigt forklaringsproblem. Det har jo tilsyneladende hele tiden været meningen at der skal arbejdes døgnet rundt, så hvorfor har man ikke sørget for alle godkendelser inden det gik i gang, hvorfor har man ikke fået afklaret udfordringen med støj inden byggeriet gik i gang, hvorfor har man ikke lavet en aftale med økonomisk kompensation til naboerne inden man gik i gang.

Det er simpelthen tyndt at man nu prøver at lægge pres på naboerne, ved at komme med dommedagsprofetier om metroen, og nærmest få det til at se ud som om det er deres skyld. Det kan kun være de ansvarlige (der troede de kunne få tilladelser smuttet igennem på bagkant) der har skylden for det her.

  • 4
  • 0

Hvis de forkælede københavnere er så trætte af deres projekter, kunne pengene sagtens bruges andre steder. Der er nogle, som ønsker dobbeltspor fra Vordingborg til Rødby, Gedser og Nakskov, ligesom der gerne skal bygges mindst én togstation på linjen over Lolland-Falster i forbindelse med etableringen af Femern Belt tunnelen.

Der mangler også opgradering af nogle jernbanestrækninger på Fyn og i Jylland ikke at forglemme.

21 millarder er immervæk en pæn sjat penge, som måske vil være bedre anvendt over jorden de nævnte steder.

  • 1
  • 7

Kan ikke lade være at tænke på hvor meget hurtigere og billigere man andre steder i verden er i stand til at gennemføre store infrastrukturprojekter fordi de har en meget mindre omfattende offentlig høringsproces og ikke bekymrer sig så meget om forklaringsproblemer. Vi bør vist være meget godt tilfredse med at bo i et land hvor befolkningen bliver hørt så meget som tilfældet trods alt er.

  • 2
  • 2

hele den Metro Bande - uden pension - de er jo en skændsel for standen.

Selv ikke på Sicilien er man så uærlige !!

  • 5
  • 1

Om et par måneder kan en eneste klage forsinke Cityringen i op til 70 år og koste op mod 800 milliarder kroner.

Hvor meget genhusning kan man få for blot halvdelen af de 9 mia. kroner, det angiveligt koster i denne uge? (for et par uger siden var meromkostningen kun ca. 750 mio.)

Hvor meget kommer samfundet til at betale for skaderne på de berørte mennesker?

  • 4
  • 0

6 år mere med byggerod 6 år mere med støj i dagtimerne Lækkert...Den løsning vælger vi... :-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten