Metroselskab: Vi kan bygge sydhavns-metro om tre et halvt år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metroselskab: Vi kan bygge sydhavns-metro om tre et halvt år

En metrolinje, der forbinder Sydhavnen og de nye kvarterer ved Sluseholmen med Cityringen, kan åbne allerede i 2022, hvis entreprenørmaskinerne vel at mærke går i gang om mindre end fire år, det vil sige i begyndelsen af 2017.

Det fremgår af den splinternye udredning, som Metroselskabet har udarbejdet for staten, Frederiksberg og Københavns kommuner.

Metroselskabet forudser, at sydhavns-metroen, der skal grene af ved Hovedbanegården, vil komme til at koste mellem 6,6 og 10,2 milliarder kroner, afhængigt af linjeføring og antallet af stationer på strækningen.

Heraf vil behovet for et indskud fra Metroselskabets ejere, ifølge Metroselskabet, udgøre mellem 4,7 og 7,0 milliarder kroner inklusive 30 procent i reserve.

Boret og i terræn

Afgreningen skal hovedsageligt anlægges som boret tunnel, men politikerne kan vælge at spare penge ved at anlægge en del af strækningen i terræn.

Ligesom med prisen er der udsving i prognoserne for linjens popularitet. Linjen forventes brugt af mellem seks og ni millioner passagerer årligt.

Henning Christophersen, der er formand for Metroselskabet, hæfter sig i lighed med Københavns planlæggere og overborgmester Frank Jensen (S) ved, at metrolinjen vil styrke byudviklingen.

»København udvikler sig, og byen vokser med 10.000 indbyggere om året. Med en afgrening fra Cityringen til Sydhavnen sikrer vi en moderne infrastruktur til dette område af hovedstaden og de nye kvarterer ved Sluseholmen. Metroen vil sætte yderligere skub i byudviklingen, som vi også har set det i Ørestad, og vil samtidig give hele Sydhavnen et kolossalt løft. Med afgreningen til Sydhavnen vil der være metrolinjer i hovedstaden fra øst til vest og fra nord til syd,« siger Henning Christophersen.

Ligesom afgreningskammeret for metrogrenen til Nordhavnen for længst er påbegyndt (selv om lovgrundlaget først lige er gået i orden), forudsætter tidsplanen for sydhavns-grenen også, at afgreningskammeret skal anlægges, to år inden det egentlige anlægsarbejde begynder, dvs. i 2015. Ellers vil arbejdet gribe for meget ind i driften af Cityringen.

Det er også en forudsætning for tidsplanen, at der træffes politisk beslutning om afgreningen allerede inden nytår, skriver Metroselskabet i udredningen.

Fra metro og til Tyskland

Ud over at afgreningen til Sydhavnen og Ny Ellebjerg kommer til at fungere som en forlængelse af pendullinjen fra Nordhavnen til Københavns Hovedbanegård, er en af gevinsterne ved en sydhavns-metro, set med trafikminister Henrik Dam Kristensens (S) øjne, at den vil understøtte Ny Ellebjerg som et af hovedstadsområdets store trafikale knudepunkter med forbindelse til byens centrum samt S-tog, regionaltog og de nationale trafiksystemer og videre ned under Femern Bælt til Tyskland.

På Cityringen skal der køre tog for hver 150 sekunder. Pendullinjen får tog for hver 200 sekunder i myldretiden. Med tog gennemsnitligt hvert femte minut døgnet rundt bliver det nemt at rejse mellem Sydhavn og Nordhavn og resten af byen.

At ordentlig kollektiv transport kan ændre vores trafikvaner, er medarbejdere hos Rambøll et eksempel på. Før virksomheden flyttede fra Virum til Ørestad og tæt på metro og regionaltog, kørte 17 procent af de ansatte kollektivt. Efter flytningen voksede andelen til 45 procent.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og line 5A kører stadig i stang trafik.
Med den nuværende allergi mod hybrid og elbusser, og ingen metro til at afløse, ja så oser 5 A gladelig videre, og det i de kritiske områder.

  • 4
  • 2

I en tidligere artikel her fra Ingeniøren, blev der tegnet en skitse som reelt landede mere eller mindre endte direkte i Hvidovre Hospital.
Hvis man vælger den løsning hvor den går i terræn kørsel, fraskriver man sig vel også denne option - Altså at linjen kan forsætte til Hvidovre Hospital - for der er ikke plads til at lade den kører i terrænet videre.
Eller Havde de tænkt sig at lave en opstigning ved Ny Ellebjerg, og derefter igen kører under jorden videre? Dette lyder meget lidt, som en god løsning.

  • 0
  • 0

I rapporten er der under fremtidige muligheder skitseret at en forlængelse til Hvidovre Hospital kræver underjordisk station ved Ny Ellebjerg og det derfor er bedst at ligge stationen under jorden fra start af.
Rapporten viser også at der kun er to fordele ved en station over jorden - anlægsøkonomien er lidt bedre og hvis det besluttes at ændre ringbanen til metro i stedet for S-tog, kan det nemmere ske fra en station i niveau frem for under jorden (og det undersøger Staten iflg rapporten).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten