Metroselskab: Nej til natteboringer bliver Cityringens død
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metroselskab: Nej til natteboringer bliver Cityringens død

Udsigt til nattelukning på grund af en klage fra beboere ved Nørrebroparken truer hele metrobyggeriet.

Hvis tunnelboremaskinerne skal stå stille om natten, kommer byggeriet til at koste ni milliarder kroner mere end de 22 mia. kr., der i forvejen er afsat til projektet.

En sådan ekstra udgift vil betyde, at selskabet ikke kan afdrage på gælden og må lukke. Det siger bestyrelsesformanden i Metroselskabet, Henning Christophersen, til DR Nyheder.

Ifølge Henning Christophersen er problemet, at projektets maskiner ikke er bygget til at stå stille om natten, og derfor vil man være nødsaget til at finde en anden maskinel løsning. Det bliver så dyrt, at der ikke er penge til at betale gælden tilbage.

Naboklagen er på nuværende tidspunkt til behandling i Natur- og Miljøstyrelsen. Får klageren medhold, bliver det ifølge Henning Christophersen Cityringens dødsstød.

Køb de mest støjudsatte lejligheder og lad dem stå tomme under byggeriet.

Det lyder hårdt men på den anden side kan samfundet ikke betale en ekstraregning på 9 milliarder kroner. Per berørt borger bliver det jo et uhyrligt beløb, hvor det langt bedre kan betale sig at betale borgeren for at leve med generne eller at flytte.

  • 10
  • 2

Ifølge Henning Christophersen er problemet, at projektets maskiner ikke er bygget til at stå stille om natten, og derfor vil man være nødsaget til at finde en anden maskinel løsning

  • hvilket man så åbenbart ikke vidste, da man søgte miljøgodkendelse!??
  • 15
  • 3

Måske noget af et paradoks, at maskiner dybt nede under jorden larmer, er mig lidt af en gåde.?
Jeg er p.t. selv plaget af støj og larm, men det skyldes en omfattende boligrenovering, denne må jeg bare accepterer eller flytte, det er det valg jeg har fået.
Så dette beviser blot, at Københavnerne egentligt ikke ønsker en Metro.

  • 4
  • 8