Metroselskab forlænger milliardlån til entreprenør: Stationsarbejde stadig stoppet
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metroselskab forlænger milliardlån til entreprenør: Stationsarbejde stadig stoppet

For få uger siden brød den sidste tunnelboremaskine igennem til stationen ved Hovedbanegården. Men slagsmålet om regningen for byggeriet fortsætter ufortrødent. Illustration: Metroselskabet/Marie Hald

Det er nu knap tre uger siden, at tunnelboremaskinerne på Cityringen lavede deres sidste stationsgennembrud applauderet af statsministeren og Københavns overborgmester. Men et lignende gennembrud har vist sig svært at opnå i forhandlingerne om regningen for byggeriet.

Entreprenørkonsortiet CMT kræver omkring syv mia. kroner i ekstrabetalinger. De første krav blev formelt rejst i december 2015, og de er vokset og vokset siden. Metroselskabet har afvist kravene som ‘meget lidt begrundede’ og ‘dårligt dokumenterede,’ men lillejuleaften satte CMT hårdt mod hårdt og krævede, Metroselskabet hjalp med en ‘løsning på CMT’s likviditetsproblemer.' Ellers ville entreprenøren forlade byggepladserne 1. januar.

Læs også: Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner

Truslen fik Metroselskabet til omgående at bevilge CMT 1,1 mia. kr. i form af en såkaldt anfordringsgaranti - et slags lån med en løbetid på én måned. Pengene skulle altså tilbagebetales senest 31. januar 2017, mens parterne havde ro til at forhandle i mellemtiden. Men kort før lånets udløb forlængede Metroselskabet det med endnu en måned.

Forlænger lån endnu en måned

»Vi er ikke helt i mål, og vi skal have en dialog med vores bestyrelse og ejere. Derfor har vi forlænget den midlertidige likviditetsbro til Copenhagen Metro Team for en kortere periode med nøjagtig de samme garantier for tilbagebetaling som før. Vi arbejder hårdt for at lande den bedste aftale for Metroselskabet og projekt Cityringen,« begrundede Metroselskabet dengang i en mail til Ingeniøren.

Læs også: Metroejere forlænger milliardlån til italienske entreprenører

Og nu gentager Metroselskabet så manøvren. I en mail til Ingeniøren oplyser Metroselskabets presseafdeling, at anfordringsgarantien er blevet forlænget til udgangen af marts.

Ingen arbejder på stationerne

Imens står arbejdet med at færdiggøre Cityringens 17 stationer stille. I efteråret opstod der ifølge Metroselskabets redegørelser til Folketinget nemlig tvist mellem CMT og MT Højgaard, der har vundet opgaven med at færdiggøre stationernes indre - altså vægbeklædning, gulve, vægge, lofter, værn, rækværker, ovenlys, riste, døre og belysning og el. I efteråret forlod MT Højgaard derfor byggepladserne og har ikke været tilbage siden.

Læs også: Analyse: Nu skal metroen stoppe sit italienske mareridt

Den strid har CMT også brugt til at presse Metroselskabet til forhandlingsbordet. I decemberbrevet nægtede CMT nemlig at løse striden med MT Højgaard, hvis ikke Metroselskabet ville forhandle om CMTs ekstrakrav. Og selv om CMT og Metroselskabet har forhandlet 2,5 måned ligger arbejdet ifølge Metroselskabets presseafdeling stadig stille.

Kan ende i voldgiftsretten

Både Metroselskabet og CMT har været meget fåmælte om forhandlingerne. Men Metroselskabets direktør, Henrik Plougmann Olsen, har tidligere fortalt Ingeniøren, at der måske var nogle af CMTs krav, der var berettigede.

Læs også: Metro-direktør åbner for forhandlinger om italienske milliard-krav

En eventuel aftale skal godkendes af bestyrelsen og ejerne, staten og Københavns og Frederiksbergs kommuner. Hvis det ikke lykkes at lande en aftale, vil kravenes rimelighed sandsynligvis blive afgjort ved voldgiftsretten, som det skete efter den første del af metroen blev bygget. Den voldgiftssag tog 13 år at få afgjort og kostede Metroselskabet 478 millioner kroner.

OK - boringerne er slut. Måske det rigtige tidspunkt at skifte hest?? Ser ud til der er underleverandører på de næste etaper - måske de er villige til at arbejde på egen afregning... (med mindre det er forbudt i hht. kontrakterne)

..nå - det ser man sikkert allerede på...

  • 9
  • 0

Det var jo til at forudse, at der ville blive vrøvl med finansieringen. Kunne det tænkes, at det er konstruktionen af Metroselskabet, og den måde kontrakterne indgås på, der er problemet? Foruden, at pengene til at anlægge det fejlslagne projekt, kommer fra spekulation i Nordhavnen.

  • 0
  • 0