Københavns Kommunes foretrukne metrolinje til Lynetteholm har flere mangler, som kan få flere af de 35.000 kommende beboere til at vælge bilen over kollektiv transport.
Det forudser professor Otto Anker Nielsen, der leder transportdivisionen ved DTU’s Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
På en eller anden måde er stat og region jo også indblandet. Jeg er ikke helt klar over hvor meget det gælder finansieringen, eller det bare er til at sikre at man undgår samme krav til planlov, miljøbeskyttelse etc, som gælder resten af landet (hvilket så indirekte er med til at sikre finansieringen). Så helt så simpelt er det vel ikke
Staten er medejer af Metroselskabet I/S, men under VLAK egeringen blev det besluttet, at Staten ikke i udgangspunktet vil bidrage til bygning af flere metrolinjer. Det er derfor op til de øvrige ejere (Københavns og Frederiksberg kommune) at finde finansiering.
Regionerne har intet at gøre med ejerskab eller finansiering af metroen. Måske du forveksler det med Hovedstadens Letbane, hvor Region Hovedstaden er medejer?
Under alle omstændigheder står det klart, at andre kommuner må bidrage til finansieringen, hvis metroen udvides til andre kommuner end Fredriksberg og København.
Det ville være en meget dårlig udnyttelse af den kostbare plads ved en metrostation.Tænk om man kunne tage sin bil fra Nordsjælland og parkere direkte ved en metrostation
Fra Nordsjælland i bil parkerer du bilen ved din lokale regionaltogs-, S-togs- eller S-busstandsningssted og køre med denne til du når en metrostation, for eks. ved Nørrebro, Vanløse, Vibenhus Runddel eller Østerport hvor du så skifter til Metroen.
Det kræver selvfølgelig at de to transportmidler bindes ordentligt sammen så skiftet kan ske i ly og læ for vind og vejr men det er heller ikke så svært at lave hvis viljen er der.
Jeg forstår dig godt, problemet er bare at Metroen er et Københavns Kommune projekt, så skal Metroen køre til Hellerup, så må Nordsjæland komme med et bidrag til bygningen.
På en eller anden måde er stat og region jo også indblandet. Jeg er ikke helt klar over hvor meget det gælder finansieringen, eller det bare er til at sikre at man undgår samme krav til planlov, miljøbeskyttelse etc, som gælder resten af landet (hvilket så indirekte er med til at sikre finansieringen). Så helt så simpelt er det vel ikke.
Mangler der ikke en motorvejsforbindelse og et "P" (gerne et meget stort "P") på ovenstående kort og i diskussionen? Tænk om man kunne tage sin bil fra Nordsjælland og parkere direkte ved en metrostation, eksempelvis en af dem på den planlagte lynetteholm?
Selvfølgelig, og det gør man bedst i byområder med en kombination af offentlig transport og cykel. Medmindre man er villig til at gøre byen ubeboelig for mennesker uden bil som mange steder i USA.Det er netop mennesker der har behov for at komme fra A til B.
Tænk nu hvis man byggede Lyntteholmen op til dem der ikke kan eller vil kører bil altid. Der findes overraskende mange mennesker med kørekort som faktisk ikke kan lide at kører bil eller ikke kan lide det i mørke osv. Er det ikke på tide at vi faktisk bygger en bydel i København til den befolkningsgruppe der hellere vil noget andet end at bruge bilen? Der findes uendeligt med boligmasse til dem der elsker deres bil, men hvor er den til dem der har det fint med deres gåben, cykel eller metro?
Det ville være fantastisk, hvis politikerne havde modet til at lave en bilfri bydel, og Lynetteholmen ville da være oplagt.
Men jeg foretrækker stadig, at den østlige omfartsvej bygges (uden afkørsler fra nord til syd) for at få den gennemkørende trafik væk fra Indre By. Dermed kunne man, hvis man har modet, fredeliggøre Kongens Nytorv mv.
Det har fx givet en helt anden stemning og ro over Sergels Torg i Stockholm efter man lukkede af for biltrafik og byggede en letbane. Nu er det et sted man har lyst til at være, modsat for en ti års tid siden. Sådan så jeg også gerne Kongens Nytorv blev.
Den nemmeste måde ville jo være, at den østlige omfartsvej blev uden afkørsler fra nord til syd - men det tør vores politikere nok ikke gøre.
Eller at den slet ikke blev bygget.
Der findes massere af villakvareter og boligområder hvor bilen nærmest er uundgåelig.
Tænk nu hvis man byggede Lyntteholmen op til dem der ikke kan eller vil kører bil altid. Der findes overraskende mange mennesker med kørekort som faktisk ikke kan lide at kører bil eller ikke kan lide det i mørke osv. Er det ikke på tide at vi faktisk bygger en bydel i København til den befolkningsgruppe der hellere vil noget andet end at bruge bilen? Der findes uendeligt med boligmasse til dem der elsker deres bil, men hvor er den til dem der har det fint med deres gåben, cykel eller metro?
Jeg forstår dig godt, problemet er bare at Metroen er et Københavns Kommune projekt, så skal Metroen køre til Hellerup, så må Nordsjæland komme med et bidrag til bygningen.Enten skriver jeg uklart eller du misforstår: jeg skriver ikke om e.g. GENTOFTE kommune, jeg skriver om hele oplandet for Kystbanen mod vest - indtil der hvor de benytter tog gennem / fra Hillerød. Tegn trekanten Helsingør-Hillerød-Hellerup op mod Kystbanen Helsingør-Hellerup. Hele den østlige del er "bundet" til Kystbanen UDEN god forbindelse mod vest (letbanen).
Vi kan også sagtens blive enige om, at den østlige omfartsvej bliver en voldsom konkurrent, men det burde kunne løses ved at designe infrastrukturen til mennesker frem for biler på selve Lynetteholmen.
Den nemmeste måde ville jo være, at den østlige omfartsvej blev uden afkørsler fra nord til syd - men det tør vores politikere nok ikke gøre.
Men sådan går det, metro og letbane, mår lokalpolitikere leger planlæggere og meler egen kage.
Jeg er helt enig i, at der mangler en overordnet plan. Vi mangler et organg, der på hele Sjællands vegne kan varetage planlægningen af, udbygningen af og forvaltningen af den kollektive trafik (både busser, tog, metro og letbane), så det skaber et samlet incitament for befolkningen til at benytte den videst muligt fremfor bilen. Hvad DOT skulle oprettes for, har jeg aldrig forstået - men der havde politikerne en oplagt chance, som de forspildte og bare skabte mere kaos.
På den måde kunne der forhåbentlig også blive ryddet op i de mange små zoner og det total uoverskuelige billetsystem, som findes, og som heller ikke tiltrækker bilisterne.
Jeg bor selv i Københavns Kommune og er da glad for Metrocityringen, der rent faktisk har forbedret den kollektive trafik for mig - men kun i kommunen. Skal jeg til nabokommunerne eller længere væk, så er bilen langt det hurtigste, nemmeste og oftest billigste transportmiddel.
Det hjælper hverken Metrocityring eller en M5 på.
Enten skriver jeg uklart eller du misforstår: jeg skriver ikke om e.g. GENTOFTE kommune, jeg skriver om hele oplandet for Kystbanen mod vest - indtil der hvor de benytter tog gennem / fra Hillerød. Tegn trekanten Helsingør-Hillerød-Hellerup op mod Kystbanen Helsingør-Hellerup. Hele den østlige del er "bundet" til Kystbanen UDEN god forbindelse mod vest (letbanen).
Grundlæggende enig
Spørgsmålet er så om Gentofte Kommune vil bidrage til en metro der køre til Hellerup ?
Tyndt passagergrundlag, tvivler på at Rudersdal Kommune vil bidrage.Hvorfor er det tåbeligt ? Fordi den berygtede letbane stopper på DTU i Lyngby og IKKE føres helt ud til Kystbanen (rimeligvis i Skodsborg).
Helt grundlæggende trænger Hovedstaden til en kommunalreform. Lynetteholm er skabt for at kunne bygge flere boliger i Københavns Kommune, ligesom de planlagte Hvidovre holme. Lyngby og Gentofte gør også alt for at få bebygget det mindste frimærke. De fleste kommuner er "låst", fuldt bebyggede. Det der skaber udvikling og nye skatteindtægter i kommunerne, det er nybyggeri og tilflytterer.
Det er jo ikke så mærkeligt, at Københavns Kommune tegner en metrolinie for sig selv, og fuldstændigt ignorerer alt og alle nord for Hellerup.
Det er iøvrigt analogt til andre projekter. Prøv at se om og hvor Kystbanen hænger sammen med alle de andre forbindelser: ja, nemlig, først i Hellerup.
Hvorfor er det tåbeligt ? Fordi den berygtede letbane stopper på DTU i Lyngby og IKKE føres helt ud til Kystbanen (rimeligvis i Skodsborg).
Men sådan går det, metro og letbane, mår lokalpolitikere leger planlæggere og meler egen kage.
Hvis man lavet en metro linje som gik fra M-stationen v/Rigshospitalet --> Skjold splads --> Bispebjerg S-station-->Bispebjerg Hospital-->Emdrup S-station--> Gentofte Hospital og til Gentofte S-station med mulighed for forlængelse til DTU.
Det er netop mennesker der har behov for at komme fra A til B.
Jeg har lidt svært ved at tolke, om professorens kritik af adgangen fra Nordsjælland stadigvæk gælder hvis forbindelsen til Østerport bygges? I mine øjne bliver det ikke umiddelbart meget bedre end at kune tage både hurtig- og stoptog til Østerport, hvorfra der så er ét stop til Lynetteholm. Så er der så kritikken tilbage at det er en dyr løsning, hvilket giver fin mening i kontekst.
Vi kan også sagtens blive enige om, at den østlige omfartsvej bliver en voldsom konkurrent, men det burde kunne løses ved at designe infrastrukturen til mennesker frem for biler på selve Lynetteholmen.