Metrolinje på vej til Sydhavnen
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metrolinje på vej til Sydhavnen

Næste metroprojekt i København bliver formentlig en forlængelse af Nordhavnssmetroen til Sydhavnen. Linjen, som endnu ikke er vedtaget, foreslås at gå fra Hovedbanegården til Ny Ellebjerg Station i Valby, skriver Berlingske Business.

Københavns overborgmester Frank Jensen siger til avisen: »Jeg anser en beslutning om en Sydhavnsmetro som meget realistisk, og Københavns Kommune og staten bør relativt hurtigt kunne blive enige.«

Læs også: København vil have tre nye metrolinjer

Om knap et halvt år vil der ligge en udredning klar med vurdering af passagertal, økonomi og anbefalinger til linjeføring og placering af stationer. Men allerede nu lyder ønskerne: København H, Fisketorvet, Enghave Brygge, Teglholmen, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg.

Et hidtidigt skøn lyder ifølge Berlingske Business på en passagerfremgang med 34.000 til hele metrosystemet og anlægsudgifter på 4,6 til 6 milliarder kroner.

Sydhavnsmetroen vil være en forlængelse af Nordhavnsmetroen, M4, der fra 2019 kører delvist parallelt med Metrocityringen fra København H, men drejer fra ved Østerport og får to selvstændige stationer ved Nordhavn Station og Orientkaj.

Læs også: Ny transportaftale sikrer metro til Nordhavnen

Seniorrådgiver i Metroselskabet og projektchef for udredningen Arne Steen Jacobsen siger til Berlingske Business, at skinnerne til en Sydhavnsmetro tidligst kan ligge klar i 2022, ellers risikerer den at forsinke byggeriet af Metrocityringen.

Ny Ellebjerg Station i Valby, som er udset til at være Sydhavnsmetroens endestation, har allerede udsigt til at blive mere travl. I dag kører tre S-togslinjer over Ny Ellebjerg, men fra 2018 bliver stationen knudepunkt, når den nye København-Ringsted-bane åbner.

Læs også: International gigant vinder projektering af Danmarks første højhastighedsbane

Dokumentation

Se tidligere udredning for Nordhavnsmetroen
Business.dk: Endnu en bydel kommer med på metroen

Nogen gange bygger man jo bare alligevel. Se fx den østlige tange af metroen fra Lergravsparken til lufthavnen. Her har man bygget en 4m høj mur tværs igennem et villakvarter. Der havde det nok været pænere at grave den ned og ligge låg på, dyre end muren, men billigere end at bore som i city.

  • 0
  • 0

Er det argument ikke lidt for letkoebt? Jeg bor nede i Europa (Paris), og erfaringen fra andre europaeiske storbyer er, at sporvogne/letbaner er en god idet FORUDSAT at de koerer i separate spor hele vejen. Sporvogne som koerer fast i de samme trafikpropper som biltrafikken har ingen naevnevaerdig fordel over for bybusser.

Saa spoergsmaalet er: kan der blive plads til at give en letbane plads? I Sydhavnen er svaret (?) maaske "ja". I mange andre dele af Koebenhavn - hvor vi har faaet lov til at laegge oere til letbaneargumentet - er det derimod ikke tilfaeldet.

  • 0
  • 0

Nogen gange bygger man jo bare alligevel. Se fx den østlige tange af metroen fra Lergravsparken til lufthavnen. Her har man bygget en 4m høj mur tværs igennem et villakvarter. Der havde det nok været pænere at grave den ned og ligge låg på, dyre end muren, men billigere end at bore som i city.

Det var vist ikke helt let, for så skulle den under motorvejen der i forvejen ligger dybt, og kom måske i karambolage med togsporene.

  • 0
  • 0

Cityringen kommer til at passere trianglen og Skjolds plads så tror ikke det er realistisk.

En afgrening er i sig selv et stort problem rent tunnelanlægningsmæssigt, da der jo i forvejen kører en metro her hver dag og byggeprojektet derfor ville blive væsentligt mere kompliceret. Det er blandt også derfor at de vælger at anlægge nordhavnsgrenen samtidig med cityringen. I dette tilfælde ville det endda skulle gøres fra den mest trafikerede station i byen.

Det er mere realistisk med en letbane på en gågade udgave af nørrebrogade/tagensvej.

  • 0
  • 0

Det her er virkelig groft! Regeringen har nedsat en trængselskommsion, der skal se på forslag/aspekter ved hovedstadens trafikale udbygning. Kommissionen skal have ro til sit arbejde, og ikke forstyrres af overivrige borgmestre og metroplanlæggere, der ønsker at dirigere hvad der skal ske.
Københavns kommune skal have respekt for Kommissionen og ellers holde kæft indtil den er færdig med sit arbejde, formodentlig i foråret.

Kommissionen er ikke kun nedsat for at se på hvad der gavner Københavns Kommune, den skal se på hele hovedstaden, og det kunne jo være, at man fandt frem til, at en letbane ad Nørrebrogade til Herlev/Gladsaxe var en langt bedre investering. For det område er i den grad underforsynet med skinne-trafik, og det er en af årsagene til, at så mange pendlere tager bilen.

En metrolinie til de nye boligområder i Sydhavnen, fjerner ikke ret mange pendlerbilister fra gaderne. Dels fordi området er ret tæt på de store arbejdspladsområder og centrum, og dels fordi området er pænt forsynet med S-togstattioner og busser - især hvis der anlægges en RE-station i Sydhavnsgade på Kastrupbanen.

København tænker kun på sig selv, og udviser ikke noget helhedssyn. Det er så Folketingets opgave at gøre det. Lad os håbe, at regeringen tør trodse en stærk partikammerat, mindre end et år til kommunalvalget.

  • 0
  • 0

Jeg er enig med dig i at Trængselskommissionen skal have ro til sit arbejde, men jeg er ikke enig med dig i, at Sydhavnen allerede er dækket godt ind med offentlig transport. Jeg har tidligere arbejdet i Sydhavnen da jeg boede på Østerbro og nu bor jeg i Sydhavnen, men arbejder andetsteds.

Både før og nu er offentlig transport ikke en reel mulighed. I forhold til hvor mange arbejdspladser og boliger der efterhånden er i Sydhavnen, vil det give god mening at lave en metrolinie. Såfremt der laves en togstation i Sydhavnen vil det løse noget af problemet, men ikke de problemer som vil opstå når Engbryggen og resten af Teglholmen bebygges. Herudover er det på tale at videreføre linien til Hvidovre Hospital, som pt. ikke er banebetjent på trods af sin vigtighed som regionshospital og stor arbejdsplads.

Herudover er det ikke et spørgsmål om det er en god ide at lave metro eller s-tog under Nørrebrogade ud til Brønshøj - det er spørgsmålet hvornår det skal laves. Og det kan ikke være en letbane, da Nørrebrogade og Frederikssundsvej er for tæt bebygget til at det vil være en god ide - især hvis den anden ende kommer til at hedde Amagerbrogade (som jo er ligeså tæt bebygget som Nørrebrogade).

  • 0
  • 0

[quote]Nogen gange bygger man jo bare alligevel. Se fx den østlige tange af metroen fra Lergravsparken til lufthavnen. Her har man bygget en 4m høj mur tværs igennem et villakvarter. Der havde det nok været pænere at grave den ned og ligge låg på, dyre end muren, men billigere end at bore som i city.

Det var vist ikke helt let, for så skulle den under motorvejen der i forvejen ligger dybt, og kom måske i karambolage med togsporene.[/quote]

Næh på ingen måde. Kender du i det hele taget området? Selv har jeg boet der hele mit liv.

  • 0
  • 0

Når man nu er gået i jorden hvorfor så ikke krydse havnen nogle gange? der er jo snak om at lave en motorvejs tunnel under den. Men hvorfor ikke ligge en sådan sammen med en metro?
Gad godt se en moderne " 5 finger plan" over metro byggeriet.

  • 0
  • 0

Det må være salget af byggegrunde i resten af Sydhavnen der finansierer metroen der, for der er næppe flere passagerer end i så mange andre dele af København - linien er en omvej mellem Nyllebjerg og Hovedbanen.
Men det kan åbenbart hænge sammen, og fint nok med det.
Det er fristende at fortsætte nordpå til Valby Station.

Godt at se at knudepunktet Nyllebjerg får endnu mere trafik, endda med 3 forskellige klasser af bane - fjerntog fra Ringsted, S-tog (også) fra Køge, og metro. Trafikken stiger eksponentielt med antallet af linier, som vi kan se det i successen Flintholm.
Måske kan regionaltog fra Lufthavnen og Roskilde også bruge Nyllebjerg.

Med en Landex-tunnel mellem Hovedbanen og Ryvang kan "Ring"banen endda fortsætte videre i en ægte ring fra Nyllebjerg over Hovedbanen, Rigshospitalet og Ryvang. Landex-tunnelen kan udvide kapaciteten fra Nørreport-røret til at kunne fordoble S-togstrafikken overalt, også til gavn for Metroen.

Teknisk kan man godt lave letbane/metro i Nørrebrogade og Frederikssundsvej, men der er ingen ledige byggegrunde til at finansiere det.

  • 0
  • 0

3år til testkørsler og godkendelsesprocedurer mm. Derefter projektering og anlæg incl produktionsanlæg for skinner og køretøjer. Anlæggelsen tager meget lidt tid. Op til 1 km/dag for dobbeltskinne med en arbejdsstyrke på ca. 60 mand .
Et væsentligt aspekt er også, at så har vi en global eksportartikel, i stedet for en dyr import.

  • 0
  • 0

Teknisk kan man godt lave letbane/metro i Nørrebrogade og Frederikssundsvej, men der er ingen ledige byggegrunde til at finansiere det.

Det kan godt være at der ikke er byggegrunde på strækningen til at financiere, til gengæld er der et behov for bedre offentlig transport.
Buslinie 5A, der kører på strækningen mellem Husum og lufthavnen har næsten 21 mio. passagere om året, 65000 om dagen. hvilket gør den til Nordens mest benyttede buslinie.
Skal det nødvendigvis være placeringen af ledige byggegrunde der skal bestemme placeringen af Metroen, frem for passagergrundlaget ?
Er cityringen financieret af ledige byggegrunde ??

  • 0
  • 0

@ Morten Stryhn
Med et cirkelslag på 1 km fra hhv. Dybbølsbro og Sydhavnen S-stationer, og fra en RE-station i Sydhavnsgade fx ved Bådhavnsgade, så vil størstedelen af boliger og arbejdspladser i området være fint dækket ind. At skulle gå 10 min til nærmeste station, er ikke noget at tale om. Hertil kommer indtil flere buslinier i området.

Med tiden kan det anlægges en letbane til området - den koster kun en syvendedel af metroen, men det er ikke den vigtigste prioritering, det er NV-korridoren.

Metro til Hvidovre Hospital er heller ikke den bedste måde, at bruge pengene på. Hvidovre er ikke kun hospital for København, men har hele Sjælland som optageområde, takket være at en lang række specialer er eller vil blive samlet her. En RE-station på Nybygningsløsningen vil gøre det let for de mange ambulante patienter og pårørende, der skal til/fra hospitalet, at kunne køre direkte dertil, uden først at skulle via København H, og dér skifte til bus eller metro.

Ved godt at der i Brønshøj og omegn er bestræbelser på at få en metro derud. Men med den elendige økonomi der er i Metroselskabet, og de enorme vanskeligheder, der er med at få gælden betalt, er mon så ikke snart plads til lidt ædruelighed i planlægningen. At sætte tæring efter næring, og forstå, at dels har København og omegn ikke passagerer nok til at kunne forrente metrobyggeriet. Og dels at der sker en erkendelse af, at letbaner er gode instrumenter til at begrænse antallet af biler i byens gader.

Det er korrekt, at Nørrebrogade og Fr.sundsvej er tætbebygegde, men meningen er jo, at med letbaner da skal der ske en kraftig trafiksanering - for bilisterne skal jo op i letbanen. Det er derfor den anlægges.

  • 0
  • 0

Hvidovre er ikke kun hospital for København, men har hele Sjælland som optageområde, takket være at en lang række specialer er eller vil blive samlet her

Off topic, men ikke helt korrekt. Region Sjælland sender i øvrigt hellere deres patienter til Region Syd (i.e. Odense).

Endnu et af kommunalreformens store fejlslag.

  • 0
  • 0