Metroentreprenør: Cityringen kan byde på endnu flere ekstraregninger

Metroentreprenør: Cityringen kan byde på endnu flere ekstraregninger

Foto: Metroselskabet

Det kan endnu ikke udelukkes, at Metroselskabet bliver stillet over for fordyrelser ud over de varslede to milliarder kroner, siger hovedentreprenør. Hvad der står på ekstraregningerne, vil entreprenøren ikke oplyse.

Metrobyggeriets hovedentreprenør, Copenhagen Metro Team (CMT), har netop varslet ekstrakrav for over to milliarder kroner for færdiggørelsen af Cityringen. Og selv om byggeriet dermed bliver næsten ti procent dyrere, vil CMT ikke udelukke, at Cityringen igen kan blive ramt af fordyrelser, fortæller selskabet til Ingeniøren.

CMT har skriftligt orienteret bygherren Metroselskabet om, at selskabet rejser ekstrakrav på omkring 300 millioner euro, svarende til over to milliarder kroner, skriver fagbladet Licitationen mandag. Fordyrelsen vil bringe det samlede anlægsbudget for Cityringen op over 25,6 milliarder kroner.

Læs også: Metroentreprenør varsler ekstraregninger på to mia. kroner

Men anlægsarbejdet er stadig ikke så tæt på sin afslutning i 2019, at CMT kan udelukke endnu flere fordyrelser.

»Helt generelt kan der jo opstå situationer med gråzoner i et projekt som dette, hvor man designer, mens man bygger. Det kan der meget vel gøre igen, men det kan vi hverken be- eller afkræfte på nuværende tidspunkt,« siger Sigurd Nissen-Petersen, kommunikationschef i CMT, til Ingeniøren.

»Vi bygger på 22 pladser, og alene til stålbindinger og betonarbejde har vi omkring 1.200 mand. Det er et meget komplekst byggeri med i omegnen af 90 til 100 underleverandører. Så vi kan ikke på nuværende tidspunkt sige, om der opstår yderligere uforudsete forhold,« siger han.

Meget af arbejdet på Cityringen overgår til tests i løbet af 2018, men CMT regner med at fortsætte sit arbejde på projektet helt frem til 2019. Ikke mindst fordi, MT Højgaard som underleverandør til CMT står for færdiggørelsen af stationerne på strækningen.

Forsinker ikke åbning

CMT har afvist at gå i detaljer om sit krav om ekstrabetalinger. Og heller ikke den overordnede type af fordyrelser bag ekstrakravet ønsker Sigurd Nissen-Petersen at oplyse.

»Jeg vil ikke give konkrete oplysninger af hensyn til processen. Men jeg kan generelt sige, at der har ligget nogle oprindelige tegninger og planer, og det er ikke sikkert, at de holder hele vejen igennem et design-and-build-projekt som dette. Hvis der er usikkerheder om, hvem der har hvilket ansvar i de forskellige faser, så skal det belyses ordentligt, og det gør vi opmærksom på nu,« siger Sigurd Nissen-Petersen.

Skyldes fordyrelserne overordnet, at I har fundet huller i kontrakten i forhold til udbudsmaterialet, eller er fordyrelserne opstået i forbindelse med jeres eget arbejde?

»Det kan jeg på nuværende tidspunkt ikke kommentere på. Vi vil ikke gå ind på detaljerne i indholdet i kravene.«

I rejser desuden krav om tidsfristforlængelse. Hvorfor?

»Jeg kan af hensyn til processen ikke sige så meget. Vi har indsendt en række krav, som skal belyses yderligere. Der skal fremsendes yderligere materiale mellem os og Metroselskabet, og andre parter skal muligvis involveres.«

Kommer tidsfristforlængelsen til at skubbe til færdiggørelsen af Cityringen i 2019?

»Planen er at følge den aktuelle tidsplan. Vi har ingen forventning om, at den ikke kan overholdes,« siger Sigurd Nissen-Petersen.

Kommentarer (0)