Metroens rumlen fra undergrunden vender tilbage – værre end før

Plus18. marts 2021 kl. 14:1117
Metroens rumlen fra undergrunden vender tilbage – værre end før
Illustration: Metroselskabet / Søren Hytting .
Metroselskabet har ingen forklaring på, hvorfor støjen fra Cityringen M3 den seneste tid er taget til i styrke, og søger ekspertbistand hos Hitachi Rail.
Artiklen er ældre end 30 dage

Artiklen er 19. marts klokken 10.01 opdateret med en kommentar fra Metroselskabet. Den kan findes i bunden af artiklen.

Rumlen fra metrotogene på M3 Cityringen, som med få minutters mellemrum passerer under tusindvis af lejligheder i København, har gennem de seneste par måneder været stigende.

Metroselskabet har efter et år med måleudstyr i tunnelerne og »en periode med reduktion og stabilisering« ingen forklaring på, hvordan dette kan være.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
17 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
17
22. marts 2021 kl. 09:13

Jeg synes ikke kvaliteten af skinne arbejder virker høj i Danmark, Jeg kan feks tydeligt mærke hvor der er lavet reparationer og lign på skinnerne i metroen, og det kan ellers svejses sammen så man overhovedet ikke kan mærke det, i feks Tyskland virker det som om man går meget mere op i præcisionen med den slags arbejder, men det er selvføglelig bare et gæt på hvad der kan være med til at give de mange støjgener.

16
19. marts 2021 kl. 22:45

kan der være forskel på hvordan lyden breder sig tør jord vs. fugtig/våd jord?? Så kunne det msåke være årstidsbestemt

Jeg tænkte præcis det samme. Jeg bor i 3. sals og 4. sals højde i et nybyggeri lige ved siden af en byggeplads, og her er det i hvert fald vildt, så meget svingningerne fra især bæltekøretøjer skifter med temperatur og jordfugtighed.

14
19. marts 2021 kl. 11:45

Mon ikke der ER brugt mellemlægsplader af gummi? Banedanmark gør det da i hvert fald nogen steder.

12
19. marts 2021 kl. 10:40

Har man ikke et sted på Metroen en vibrations måler "accelerometer" der konstant laver log for hvert tog sæt. Det burde være rimeligt simplet, og man vel nemt kunne se om "billedede" ændrer sig hvis der opstår slid/fejl. Et oplagst sted kunne jo være at sætte måleren, der hvor der er problemmer.

10
18. marts 2021 kl. 22:16

Det begyndte midt i 1960erne, på enkelte linier. Ved dog ikke om man stadig gør det ;)

7
18. marts 2021 kl. 20:44

Jeg har også lagt mærke til - når jeg kører med metroen - at rumlen fra hjulene er langt værre i kurverne, og meget lidt påfaldende på de lige stræk. Så en af mine tanker er, at de mange kurver på M3 (der er nærmest ingen lige stræk pga. de mange forskelligt placerede stationer) er med til at forværre støjproblemerne.

M1 og M2 har langt flere lige strækninger - det kan måske forklare at M3 er meget mere støjramt.

6
18. marts 2021 kl. 19:51

Fra Rosenørns Allé til Amager Bro, køre den "gamle" Metro i borede tuneller M1 og M2 under bebyggelse, i lighed med M3

Bebyggelsen på Rosenørns Allé og Amager Bro svare nok nogelunde til Haraldsgade området. Bygget nogenlunde i den samme periode, og funderet efter samme principper.

Er der ingen støjproblemer over den "gamle" Metro ?

5
18. marts 2021 kl. 19:46

Er det ikke bare den normale frekvensstyring af motorerne, som man kender fra andre tog?

Mmh, det kan jeg ikke svare dig på.

Hvis du bor i Kjøbenhavnstrup så prøv at tage en tur med Metro, og så med S-tog bagefter.

Jeg kan love dig for, at Metro i forhold til S-tog giver mindelser om de tidligere Østblok lande hvad angår motorens lydbillede. Og der er også pænt stor forskel på hvordan de enkelte tog lyder.

3
18. marts 2021 kl. 16:58

Metro togene under min lejlighed (på 3. sal!) har lidt forskelligt lydbillede:

Der er nogle toge som jeg næsten ikke kan høre

Nogle (få) toge har en staccatto agtig bankelyd - jeg tænker det er det er "flatspots" på hjulene fra opbremsninger. Det er ret tydeligt når de kommer igen cirka hver halve time

Nogle toge har en dyb syngende tone agtig lyd som falder i frekvens ved forbikørsel hen mod stationen. Det er en lyd, som jeg genkender når jeg kører med metroen - det lyder som om den kommer når motoren regenererer bremsenergi på vej mod stationen. Er der nogen med forstand på elektromotorer som kan forklare hvad det skyldes og om det kan forebygges med bedre vedligehold?

2
18. marts 2021 kl. 16:44

kan der være forskel på hvordan lyden breder sig tør jord vs. fugtig/våd jord?? Så kunne det msåke være årstidsbestemt

1
18. marts 2021 kl. 16:42

Fra modelbaner ved de fleste, at der bør ligge en "gummimåtte" under skinnerne.

Man kan spille fodbold på granulat fremstillet af udslidte bildæk.

Problemet i metroen er måske at skinnerne er i fast forbindelse med de betonblokke, de ligger på. Hvorfor kan man ikke bruge "modelbaneløsningen" ved at lægge en gummimembran under sporene?