Artiklen er 19. marts klokken 10.01 opdateret med en kommentar fra Metroselskabet. Den kan findes i bunden af artiklen.
Rumlen fra metrotogene på M3 Cityringen, som med få minutters mellemrum passerer under tusindvis af lejligheder i København, har gennem de seneste par måneder været stigende.
Metroselskabet har efter et år med måleudstyr i tunnelerne og »en periode med reduktion og stabilisering« ingen forklaring på, hvordan dette kan være.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Jeg synes ikke kvaliteten af skinne arbejder virker høj i Danmark, Jeg kan feks tydeligt mærke hvor der er lavet reparationer og lign på skinnerne i metroen, og det kan ellers svejses sammen så man overhovedet ikke kan mærke det, i feks Tyskland virker det som om man går meget mere op i præcisionen med den slags arbejder, men det er selvføglelig bare et gæt på hvad der kan være med til at give de mange støjgener.
kan der være forskel på hvordan lyden breder sig tør jord vs. fugtig/våd jord?? Så kunne det msåke være årstidsbestemt
Jeg tænkte præcis det samme. Jeg bor i 3. sals og 4. sals højde i et nybyggeri lige ved siden af en byggeplads, og her er det i hvert fald vildt, så meget svingningerne fra især bæltekøretøjer skifter med temperatur og jordfugtighed.
Mon ikke der ER brugt mellemlægsplader af gummi? Banedanmark gør det da i hvert fald nogen steder.
Det burde enhver smartphone kunne gøre. En g-force-måler (med mulighed for log) findes i f.eks. app'en "Physics Toolbox Suite".vibrations måler "accelerometer"
Har man ikke et sted på Metroen en vibrations måler "accelerometer" der konstant laver log for hvert tog sæt. Det burde være rimeligt simplet, og man vel nemt kunne se om "billedede" ændrer sig hvis der opstår slid/fejl. Et oplagst sted kunne jo være at sætte måleren, der hvor der er problemmer.
Rullemodstand, holdbarhed, simplicitet og komfort.Hvorfor er det at man stadig benytter stål mod stål hjul på togene? I paris kan man åbenbart godt benytte gummihjul. <a href="https://www.wired.com/2008/03/subways-with..">https://www.wired.com/200…;.
Det begyndte midt i 1960erne, på enkelte linier. Ved dog ikke om man stadig gør det ;)
Hvorfor er det at man stadig benytter stål mod stål hjul på togene? I paris kan man åbenbart godt benytte gummihjul. https://www.wired.com/2008/03/subways-with-ru/
Jeg bor i København (Frederiksberg) og benytter Metro (og S-tog). Motorstyringen lyder næsten ens. M3 og M4 har, som du nævner, mange (snævre) kurver, og man fornemmer, at metrovognene slår sig i sproret. Kan en mistilpasset affjedring have en negativ virkning?Hvis du bor i Kjøbenhavnstrup så prøv at tage en tur med Metro, og så med S-tog bagefter.
Jeg har også lagt mærke til - når jeg kører med metroen - at rumlen fra hjulene er langt værre i kurverne, og meget lidt påfaldende på de lige stræk. Så en af mine tanker er, at de mange kurver på M3 (der er nærmest ingen lige stræk pga. de mange forskelligt placerede stationer) er med til at forværre støjproblemerne.
M1 og M2 har langt flere lige strækninger - det kan måske forklare at M3 er meget mere støjramt.
Fra Rosenørns Allé til Amager Bro, køre den "gamle" Metro i borede tuneller M1 og M2 under bebyggelse, i lighed med M3
Bebyggelsen på Rosenørns Allé og Amager Bro svare nok nogelunde til Haraldsgade området. Bygget nogenlunde i den samme periode, og funderet efter samme principper.
Er der ingen støjproblemer over den "gamle" Metro ?
Er det ikke bare den normale frekvensstyring af motorerne, som man kender fra andre tog?
Mmh, det kan jeg ikke svare dig på.
Hvis du bor i Kjøbenhavnstrup så prøv at tage en tur med Metro, og så med S-tog bagefter.
Jeg kan love dig for, at Metro i forhold til S-tog giver mindelser om de tidligere Østblok lande hvad angår motorens lydbillede. Og der er også pænt stor forskel på hvordan de enkelte tog lyder.
Er det ikke bare den normale frekvensstyring af motorerne, som man kender fra andre tog?Nogle toge har en dyb syngende tone agtig lyd som falder i frekvens ved forbikørsel hen mod stationen. Det er en lyd, som jeg genkender når jeg kører med metroen - det lyder som om den kommer når motoren regenererer bremsenergi på vej mod stationen.
Metro togene under min lejlighed (på 3. sal!) har lidt forskelligt lydbillede:
Der er nogle toge som jeg næsten ikke kan høre
Nogle (få) toge har en staccatto agtig bankelyd - jeg tænker det er det er "flatspots" på hjulene fra opbremsninger. Det er ret tydeligt når de kommer igen cirka hver halve time
Nogle toge har en dyb syngende tone agtig lyd som falder i frekvens ved forbikørsel hen mod stationen. Det er en lyd, som jeg genkender når jeg kører med metroen - det lyder som om den kommer når motoren regenererer bremsenergi på vej mod stationen. Er der nogen med forstand på elektromotorer som kan forklare hvad det skyldes og om det kan forebygges med bedre vedligehold?
kan der være forskel på hvordan lyden breder sig tør jord vs. fugtig/våd jord?? Så kunne det msåke være årstidsbestemt
Fra modelbaner ved de fleste, at der bør ligge en "gummimåtte" under skinnerne.
Man kan spille fodbold på granulat fremstillet af udslidte bildæk.
Problemet i metroen er måske at skinnerne er i fast forbindelse med de betonblokke, de ligger på. Hvorfor kan man ikke bruge "modelbaneløsningen" ved at lægge en gummimembran under sporene?