Metroen bliver forberedt til ny strækning til Herlev

Københavnernes kommende metrocityrring bliver forlænget med en knapt 10 km lang underjordisk strækning ud til Herlev Hospital, hvis det står til Københavns Borgerrepræsentation.

I borgerrepræsentationens økonomiudvalg ventes et stort flertal tirsdag at bevilge godt 200 millioner kroner til et såkaldt afgreningskammer, så der bliver plads til den nye strækning ved Nørrebro Station, skriver Berlingske Tidende.

Hvis det ender med, at der kommer metro til Brønshøj, Husum, Gladsaxe og Herlev Hospital, lyder regningen på 9,3 milliarder kroner. Den metrocityring, der allerede er besluttet, koster 15 milliarder kroner.

Den nye metrolinje ventes at få over 50.000 daglige passagerer, og målet for de københavnske politikere er, at strækningen skal bygges samtidig med selve metroringen og være klar inden 2030.

»Man ville næppe bruge 200 mio. kr. på at lave et afgreningskammer, hvis ikke der i horisonten lå et ønske om, at det også skal anvendes. Det her er chancen for, at metroen kan fortsætte mod nordvest og nå ud over kommunegrænsen. Og det er interessant i forhold til trængselsproblematikken og sammenhængen i den kollektive trafik,« siger gruppeformand Jesper Christensen, Socialdemokraterne, til Berlingske.

Også Venstre på rådhuset er klar til at fortsætte mod nordvest, enten med at udbygge metroen eller med en letbane.

Hos metroens anden delejer, staten, er begejstringen knapt så udtalt. Den konservative trafikordfører, Henriette Kjær, tror dog, at det vil medvirke til metroens succes, hvis den bliver udbygget til Herlev, men det skal i så fald ske med private medinvestorer, så staten og kommunerne ikke hænger på hele regningen.

Emner : Metro
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er DSB og BaneDanmark jo lige kommet med et forslag om S-tog mellem Hundige og Lyngby, med stop langs Ring III, så den altså løber over Hundige, Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev til Lyngby.

En sådan bane vil let kunne kombineres med metro til Herlev Hospital og Gladsaxe Trafikplads, med omstigning.

Hvilken bane man finder væsentligst afhænger vist af hvor man bor.

  • 0
  • 0

Der er givetvis mere brug for den omtalte tværbane lige nu, men pengene er afsat i et forsøg på fremtidssikring. For det vil jo blive MEGET dyrt at skulle lave den omtalte tilslutning på et senere tidspunkt, hvis man ikke i forvejen har etableret det omtalte tilslutningsrør. Selve tilslutningsrøret sørger jo for, at tog fra Herlev-Brønshøj kan blive "flettet ind" blandt de "egentlige" ringmetrotog således at Herlev-Brønshøj-togene kører hele vejen ind til Østerport/Rådhuspladsen uden at passagererne skal skifte tog. Smart men dyrt...

  • 0
  • 0

Dejligt at se at der tænkes fremad i tiden også.

Mht. til relevansen kan jeg ikke med min bedste vilje finde noget sted hvor en metrolinie vil være mere relevant. Nordvest og Brønshøj er temmelig underprioriteret mht. offentlig transport, specielt i retning mod city og da Nørrebrogade og Borups Alle m.fl. sander fuldstændig til i myldretiden kan busturen på 5 km fra Tomsgårdsvej til Rådhuspladsen tage op over en halv time... At forbinde den til S-toget ved Herlev er også smart da der bliver en hurtig forbindelse til Frederikssundsfingeren, der mangler i dag. Med den ydre ringbane bliver fleksibiliteten bare endnu større.

  • 0
  • 0

Dejligt at se at der tænkes fremad i tiden også.

Mht. til relevansen kan jeg ikke med min bedste vilje finde noget sted hvor en metrolinie vil være mere relevant. Nordvest og Brønshøj er temmelig underprioriteret mht. offentlig transport, specielt i retning mod city og da Nørrebrogade og Borups Alle m.fl. sander fuldstændig til i myldretiden kan busturen på 5 km fra Tomsgårdsvej til Rådhuspladsen tage op over en halv time... At forbinde den til S-toget ved Herlev er også smart da der bliver en hurtig forbindelse til Frederikssundsfingeren, der mangler i dag. Med den ydre ringbane bliver fleksibiliteten bare endnu større.

Det ville være endnu smartere om man lod Husum-banen fortsætte ind til Nørreport, og videre til Operaen / Skuespilhuset og med endestation på Refshaleøen. Samtidig med at nogle tog fortsatte i metro-ringen.

Det eksisterende forslag bygger ikke på en metro til Herlev station, men en fortsættelse fra Husumvej til Tingbjerg og TV-Byen, hvorefter den skal deles i en finger til Gladsaxe Trafikplads, og en anden finger til Herlev Hospital.

Prøv at downloade rapporten fra:

<http://redirect.metropol.dk/cgi-bin/redir.... ad/webred/billeder/2008/site/MetroNV.pdf>

  • 0
  • 0

Måske har jeg over noget, men jeg har ikke kunnet finde et forum her for debat af metroringens berettigelse og linieføring.

København har et naturligt centrum (ca. fra søerne til havnen) med mange arbejdspladser (og relativt få beboere), hvorfor der er et stort behov for transport til og fra dette centrum. Jeg har ikke set begrundelser for at forbinde forskellige boligcentre med hinanden - skandalen vedr. Vandledningsvejen mellem Tingbjerg og Høje Gladsaxe burde være en lærestreg.

Med ringbanen ledes alle ud på en længere odysee før man - måske, og med mange minutters forsinkelse - når i nærheden af sit bestemmelsessted i centrum.

Derfor bør metroringen droppes (og de 200 mill. kr. spares) og pengene bør i stedet bruges på 3-4 kortere centrumslinier (á la Vanløselinien), som kan udbygges efter behov og midler.

  • 0
  • 0

Jeg er lige kommet hjem fra London, og undergrundsbanens berettigelse er ikke den enkelte linie, men det netværk af baneforbindelser, der er skabt, bl.a. med ringlinier.

Når Metroringen åbner, vil den 85 pct. af alle indbyggere, arbejdspladser og studiepladser i tætbyen være inden for gåafstand (600 m) til en togstation: S-bane eller Metro.

Metroringen er ikke kun for borgerne i København og på Frederiksberg (selvom de er vigtige nok :-) : I alt vil 180.000 beboere og 187.000 arbejdspladser/studiepladser være i gangafstand fra en Metrostation på ringen.

Og det vil betyde kortere rejsetid for rigtig mange, jf. nedenstående eksempler: v/Marmorkirken – Nørrebro st. Bus:25 min. Metroring 9 min. v/Poul Henningsens Plads (Ydre Østerbro) – Enghave Plads (Vesterbro) Bus: 27 min. Metroring: 13 min. v/Rådhuspladsen – v/Marmorkirken Bus: 14 min. Metroring: 3 min. v/Rådhuspladsen – Nørrebro st. Bus: 17 min. Metroring: 12 min. v/Aksel Møllers Have (Frederiksberg) – v/Rådhuspladsen Bus: 10 min. Metroring: 7 min. v/Platanvej/Frederiksberg Alle – Trianglen Bus: 21 min. Metroring: 11 min.

  • 0
  • 0

I følge dit første argument har den nuværende metro altså ingen ingen berettigelse, idet den selvsagt ikke udgør et netværk!

Nu ved jeg ikke hvor du har de 85% fra, men det er sådan set også underordnet - hvis ikke de mennesker, der bor langs ringen, har noget at bruge den til. Der er jo ingen mening i at lave statistiske optællinger antallet af personer, arbejds- og studiepladser i nærheden af stationerne, uden eksakt viden om hvor de enkelte rejser til, og hvorfra ansatte og studerende kommer fra.

Eksemplerne er derfor til ingen nytte, når ikke man kender behovet for disse rejser.

Med en forventet anlægssum på 15-20 mia. kr. er det tvingende nødvendigt forinden nøje at undersøge rejsemønstrene.

Det er også nødvendigt at gøre sig helt klart, hvad formålet med den store investering er. Med de miljøgener den meget store biltransport afstedkommer, ville det være nærliggende at søge at nedbringe mængden af biler ind til København, hvorfor centrumlinier fra Lyngbyvej, Frederikssundsvej, Hillerødmotorvej, Jyllingevej, Sydmotorvejen mv. Tillige kunne man undersøge rejsemålene for den tilstoppede trafik på Jagtvej.

  • 0
  • 0

1)

Nu ved jeg ikke hvor du har de 85% fra, men det er sådan set også underordnet - hvis ikke de mennesker, der bor langs ringen, har noget at bruge den til.

2)

... hvorfor centrumlinier fra Lyngbyvej, Frederikssundsvej, Hillerødmotorvej, Jyllingevej, Sydmotorvejen mv. Tillige kunne man undersøge rejsemålene for den tilstoppede trafik på Jagtvej.

Det er interessante spørgsmål, du stiller, Jørgen, og jeg synes da, det er tiden værd at google efter svar på. Jeg fandt et par gamle dokumenter, som adresserer dem.

Der findes en del information om grundlaget for valget af metro-cityringen i www.trafikbogen.dk/Kopibasisnet.pdf (hvordan man fandt frem til de tre forskellige løsningsmuligheder, har jeg ikke fundet ud af; men de adresserer alle de strækninger, du nævner i citat nr. 2).

Og hvis man undrer sig over cityringens linieføring, kan man finde argumenter for og imod alternativer her (her findes også de passagertalsberegninger, du efterspørger i citat nr. 1): http://www.trm.dk/da/publikationer/2004/ud...

  • 0
  • 0

For mig at se er cityringens egentlige formål at få pendlerne mere effektivt ind til deres arbejdskraft.

Inden for det område den gælder kan lokalbefolkningen næppe bruge den til meget; det er jo langt hurtigere at cykle.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten