Metroejere forlænger milliardlån til italienske entreprenører
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metroejere forlænger milliardlån til italienske entreprenører

En måneds respit til at tilbagebetale 1,1 mia. kr. Det er, hvad Metroselskabet har givet metroentreprenøren CMT og indirekte sig selv. Det oplyser Metroselskabet i en mail til Ingeniøren.

»Metroselskabet har et godt og intenst forløb med entreprenøren og er optimistiske over for at finde en løsning, der minimerer de største risici på projektet. Vi er ikke helt i mål, og vi skal have en dialog med vores bestyrelse og ejere. Derfor har vi forlænget den midlertidige likviditetsbro til Copenhagen Metro Team for en kortere periode med nøjagtig de samme garantier for tilbagebetaling som før. Vi arbejder hårdt for at lande den bedste aftale for Metroselskabet og projekt Cityringen,« begrunder Metroselskabet i mailen.

Julegave: Krav på knap 7 mia. kr.

Lillejuleaften fik Metroselskabet et brev fra CMT, som truede med at stoppe alt arbejde, hvis entreprenøren ikke kunne få i hvert fald en del af de 6,8 mia. kroner, som selskabet har krævet som ekstrabetaling. Truslen fik Metroselskabets bestyrelse til at bevilge en såkaldt likviditetsbro til CMT på 1,1 mia. kr.

Læs også: Analyse: Nu skal metroen stoppe sit italienske mareridt

Likviditetsbroen indebærer, at Metroselskabet stiller et beløb til rådighed for entreprenøren mod betaling af Metroselskabets omkostninger herved og mod et tilsagn om at videreføre anlægsarbejdet. Likviditetsbroen er desuden kombineret med en anfordringsgaranti, der dækker det fulde beløb med tillæg af moms. Anfordringsgarantien stilles af et pengeinstitut, der opfylder nogle specifikke krav til soliditet. Anfordringsgarantien udformes ordret efter et paradigme, der er et bilag til den midlertidige aftale med entreprenøren, og som er udformet af Metroselskabets advokat.

Læs også: Metro-direktør åbner for forhandlinger om italienske milliard-krav

Pengene skulle betales tilbage senest 31. januar 2017. Og hvis CMT ikke ville betale, havde Metroselskabet mulighed for at opkræve beløbet hos den bank, der havde stillet garantien – uden at CMT kunne protestere. Det forklarede Metroselskabet i den halvårlige statusopgørelse over anlægsprojekter, som Folketinget modtog i midten af januar.

Men Metroselskabet er altså gået med til at udskyde tilbagebetalingen af hensyn til de igangværende forhandlinger.

Færdiggørelsesarbejde står stille

Imens står arbejdet med at færdiggøre stationerne indvendigt stille. Den del af projektet skulle nemlig udføres af MT Højgaard, som fik tildelt den 570 mio. kr. store kontrakt af Metroselskabet i 2014. Kontrakten blev imidlertid overført til CMT, og nu er CMT og MT Højgaard røget i flæsket på hinanden. Ifølge Metroselskabets forklaring i januarrapporten til Folketinget skulle MT Højgaard være i gang med at arbejde på seks stationer, men arbejdet stod dengang stille. Og det gør det stadig.

Kan forsinke metro i mindst syv måneder

I januar vurderede Metroselskabets direktøren Henrik Plougman, at forsinkelsen kan udskyde ibrugtagningen af metroen med mere end et halvt år.

Læs også: Politikere chokerede over metro-ballade: De er i kløerne på nogle vanvittige italienere

»Grunden til at vi følger striden mellem CMT og MT Højgaard så nøje, er, at det har nået et stadie, hvor projektet risikerer at blive forsinket. Det kan løbe op i syv måneder og endda vokse, hvis ikke striden og problemet bliver løst, og det er derfor, vi går ind i det nu,« sagde han til Berlingske Business 13. januar.

I dag vil Metroselskabet ikke sige, hvor stor en forsinkelse, de regner med.

»Cityringens åbningsdato er fastsat til juli 2019. Under de igangværende forhandlinger drøftes de største risici for projekt Cityringen.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Undlad at betale de forhøjede krav, lad CMT gå konkurs, og lad et andet selskab købe boremaskinerne billigt på tvangsauktion.

  • 2
  • 0

Der er ikke nogen grund til at købe boremaskinerne. For cityringen er de 3 ud af 4 boremaskiner færdige med at bore og den sidste slutter inden for et par uger.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten