Metro til Vestegnen bliver ikke sat i gang de næste tolv år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metro til Vestegnen bliver ikke sat i gang de næste tolv år

Illustration: Lasse Gorm Jensen, Teknologiens Mediehus

Der bliver ikke taget et eneste spadestik mod en udbygning af metroen mod Vestegnen de næste mange år. Det er klart, da de ellers undersøgte muligheder ikke står nævnt i Københavns Kommuneplan, der ifølge sig selv »sætter rammerne for Københavns udvikling over de næste 12 år.«

Erik Nielsen (S), borgmester i Rødovre, sagde tidligere på ugen til Ingeniøren, at han håbede, at Københavns Kommune og staten ville støtte en metroudbygning økonomisk, men pengene er svære at finde, mener Lars Weiss (S), der sidder i Københavns Kommunes Borgerrepræsentation, økonomiudvalg og teknik- og miljøudvalg og desuden sidder i Metroselskabets bestyrelse.

Han forklarer, at metroprojekterne ikke er nævnt i Kommuneplanen, da en udbygning af metroen til Hvidovre, Rødovre eller Bispebjerg har for lange udsigter til at blive inkluderet endnu.

»Vi har mange projekter i gang allerede, og staten har meldt ud, at der er indtil videre ikke er flere penge til metroudbyggelser. Så vi har samme problem, som jeg kan forstå kommunerne har. Vi vil gerne bygge, men vi kan ikke betale det alene,« siger han og fortsætter:

»Så udbyggelserne til bl.a. Hvidovre Hospital vil fortsat blive undersøgt, men det er ikke noget, der bliver sat i gang indenfor hverken fire eller tolv år,« siger Lars Weiss.

Han pointerer derefter, at driftsbudgetet desuden forventes at give et underskud.

»Så pengene kunne heller ikke findes den vej.«

Skal fortsat undersøges

At pengene ikke er der lige nu betyder dog ikke, at projektet er droppet.

Københavns Kommunes Økonomiforvaltning, der står bag Kommuneplanen, fortæller nemlig i et skriftligt svar til Ingeniøren, at forvaltningen ønsker at igangsætte flere supplerende analyser af udbygningen mellem Ny Ellebjerg og Hvidovre Hospital.

Både Lars Weiss og Økonomiforvaltningen påpeger endeligt, at Kommuneplanen er ret kortsigtet ift. byggerier af den størrelse, og de henviser derfor i stedet til analysen KIK2 (Kollektiv Infrastruktur i København 2), der fortsat undersøger forskellige udbygninger af den kollektive trafik.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg vil MÆGTIGT gerne have mere metro. Men det er måske gået lidt for stærkt med udbygningen af metroen, og vores forventninger til fortsat udbygning er måske blevet lidt for store.

Paris og Moskva er nogle af de verdensbyer som er mest kendt for deres metro. Jeg lavede engang en simpel beregning, som viste at med Cityringen og Nord- og Sydhavnslinien så vil København have mere metro end både Moskva og Paris målt på antal undergrundsstationer, set i forhold til indbyggertallet.

  • 2
  • 1

Sålænge udbygningen hviler på data, som med en vis sandsynlig viser at de givne metrostrækninger er økonomiske rentable og minsker byforureningen er det ok.

Man kan/skal i denne økonomiske vurdering og forureningsvurdering også medtage bonusvirkningen af, at det sænker biltrafikken og bilmængden i metrolinjeoplandet og byen.

De (få) gange jeg har kørt til og fra lufthavnen via metroen har den været stoppet med mennesker som stod op i omtrent halvdelen af strækningen til flintholm. Så her synes der behov for endnu mere metro, da den er en massiv succes.

En af gangene jeg kørte med metroen, var varmen ret ulidelig både udenfor tunnelen og især i tunnelen. Så fremtidige metro skal have køling. (se kilder)

Det kan ikke udelukkes, at mere metro og anden offentlig transport, giver en synergivirkning på passagervæksten som helhed.

24. maj 2019, m.dk: Nyt fra bestyrelsen: Citat: "... På mødet godkendte bestyrelsen, at der indføres ens retningslinjer hele året for medtagning af cykler i metroen. Det betyder, at den nuværende ordning, hvor det i juni, juli og august er tilladt at medtage cykler hele døgnet ophører med virkning fra sommeren 2019. Baggrunden for beslutningen er en generel passagervækst i sommermånederne, og at der således ikke længere ses den samme nedgang i passagertallet i sommermånederne, som man tidligere har set. En cykel optager desuden den samme kapacitet som fem passagerer, og medtagne cykler påvirker flowet ved af- og påstigning. ..."

berlingske.dk: Passagervækst giver solid bundlinje til Metroselskabet: Forventer Cityringen færdig til tiden: Citat: "... Metroselskabet har leveret et fornuftigt 2018-regnskab. Året bød på 1,2 millioner flere passagerer og et overskud på 300 millioner kroner. ... »Det er glædeligt, at så mange vælger at bruge metroen. Ikke mindst når man kan se, at den øvrige kollektive transport er udfordret af faldende passagertal. ..."

5. jun. 2018, bt.dk: Derfor er metroen så ULIDELIG varm: Citat: "...Mange danskere har prøvet at stå i en møghamrende varm metro, som er proppet med mennesker, uden mulighed for at kunne køle ned...."

06. jun 2018, tv2lorry.dk: Hedeslag i Metroen: Her er løsningen på problemet: Citat: "...Metroselskabet har modtaget flere klager end normalt fra kunderne vedrørende dårlig luft og ulidelig varme i togene, og i mandags foretog Berlingske en temperaturtest, hvor termometeret bankede op på 30 grader på en kort tur mellem to stationer. Selskabets driftsfolk har foretaget undersøgelser, og her har man måttet erkende, at luftkvaliteten er for dårlig – ikke mindst når der er mange passagerer med toget...."

kk.dk: Tropisk hede rammer Metroens passagerer, backup.

  • 3
  • 0

Det er ikke indlysende, umiddelbart, om de forskellige forslag til metro-udvidelser er fornuftige OG det rigtige sted at bruge de næste milliarder.

Men, bortset fra de problemer som har været, så KUNNE man tænke den tanke, at en fortløbende udbygning - hvor erfaring og måske maskiner bevares - var en god ide.

Og så er det vel værd ar overveje, om en mere trinvis ibrugtagning gav bedre udbytte af investeringerne. (Jo en ringbane er kun en ringbane når ....., men andre steder ?). I modsætning til motorveje, som normalt anlægges oven på en eksisterende (hvilket giver enorme gener ved etapevis anlæg), så skyder en metro sig jo bare frem .....

  • 2
  • 0

Jeg har ingen praktisk erfaring med den da jeg har meget bedre transport mulighed I KBH og omegn, jeg er f.eks i Rødovre 2-3 gange om ugen på grund af vestbadet. Metroen er bedre klar til fremtidens last mile mikro transportere, end f.eks den langsomeligere bus. Ideen med en transport form der kan transportere mange mennesker uden at skabe trængsel på "overfladen". RC centrum ville være en fed udvidelse, men hvor meget trængsel det opløser vil jeg gerne vide. Det skal Rødovre spørge sine borgere om.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten