Metro: Stop for døgnarbejde bliver dyrt og forsinker Cityringen

Risikoen for, at Københavns store metroudvidelse bliver forsinket og endnu dyrere, steg markant med ny afgørelse fra Natur- og Miljøklagenævnet onsdag. Her blev Metroselskabet pålagt at stoppe arbejdet på metroringen efter klokken 18 ved Marmorkirken i hovedstaden.

Læs også: Metro skal stoppe døgnarbejde øjeblikkeligt

Det sker hovedsageligt på grund af massive protester fra beboerforeninger i nærheden, fordi støjgener fra arbejdet i gennemsnit vil ligge på 78 decibel. Den klagesag skal behandles, og imens må metro-arbejderne takke af klokken 18:00 hver dag.

Afgørelsen kan få alvorlige konsekvenser for klardatoen for den nye undergrundsbane, lyder det nu fra Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

»Standsningen af døgnarbejdet ved Marmorkirken rummer en betydelig risiko for, at Cityringen forsinkes og dermed fordyres,« udtaler han i en pressemeddelelse.

Udvidelse af Københavns Metro, den såkaldte cityring, skal stå færdig i december 2018.

Klagestorm kan udvide arbejdsstop

Metroelskabet havde ellers den 15. juli 2013 fået kommunens tilladelse til at arbejde i døgndrift ved Marmorkirken, men der skulle altså ikke mere end én klage til at stoppe den arbejdsgang.

Dermed kan andre byggepladser og kommende metrostationer også blive pålagt samme arbejdsstop, hvis der indgives klager, som Natur- og Miljøklagenævnet skal behandle, skriver Politiken.

Her kan kommende klager fra beboere ved Nørrebroparken, Gammel Strand og Øster Søgade også sætte arbejdet i bero, fortæller Jens Elmelund, udviklingsdirektør i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

»Hvis der bliver klaget på nogle af øvrige arbejdspladser over den udvidede arbejdstid, så vil de klager naturligvis også få opsættende virkning (stoppe byggeriet,* red*.),« siger han til Politiken.

Emner : Metro
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan kan det blive dyrere, når de ansatte på byggeriet ikke skal have tillæg for at arbejde om natten? Det kan vel kun blive dyrere for entreprenøren, hvis der i kontrakten for byggeriet af Cityringe står at han skal betale bøder for forsinkelser? Og sådanne bøder betyder jo ikke en højere regning til hverken borgerne eller brugerne af offentligtransport i hovedstadsområdet snarere tvært imod...

  • 0
  • 0

Jeg mener det er helt ok at de bliver pålagt at stoppe arbejdet efter kl 18, da 78 dB er meget højt. 80 dB sammenlignes med en telefon der ringer og høj bytrafik ved vejsiden. Jeg har selv boet i en lejlighed hvor byggeriet larmede så meget at det var umuligt at tale sammen. Det kan man ikke byde mennesker - og da slet ikke døgnet rundt!

I den sidste ende er det jo kommunen som kommer til at betale. Metroselskabet har givetvis fået lov af kommunen til at arbejde døgnet rundt.

  • 0
  • 0

Det koster penge at have et stort anlæg med store kapitaludgifter til at stå ubenyttet hen. Der er vel også et overhead i form af administration og måske også maskiner og lignende der skal lejes i længere tid? Om bygherren hæfter for sidstnævnte ved jeg dog ikke.

  • 0
  • 0

Kommer det bag på Metroselskabet at de ikke kan støje døgnet rundt midt inde i en by?

I så fald vil jeg kalde det projektplanlægning af særlig dårlig karakter.

  • 0
  • 0

Præcist og så vidt jeg er orienteret har det aldrig været en forudsætning i tilbuddene at arbejderne kunne foregå i døgndrift (alle steder). Det er også på tide, at der bliver fastsat nogle retningslinjer for hvad man som borger skal leve med af støj fra byggerier, vedligeholdelsesarbejder, tog- og biltrafik (og DSB's annonceringer i højttalerne på stationer).

  • 0
  • 0

Om han er ansvarlig afhænger vel af årsagen til forsinkelsen. Han er selvfølgelig uden ansvar i tilfælde af force majeure så som krig, borgerlig opstand, naturkatastrofe, storstrejke, lock-out, statslige handelsrestriktioner, råvaremangel... Men ingen af delene har vel været problemet for cityringen?

  • 0
  • 0

Bygherren er allerede af egen drift blevet forsinket med byggeriet, så det er noget pinligt at de nu forsøger at skyde skylden for forsinkelsen på eksterne forhindringer. Jeg tror grunden til at bygherren ønsker udvidet arbejdstid på flere byggepladser end oprindeligt planlagt skyldes al for optimistisk planlægning fra bygherrens side, som de så prøver at indhente ved at genere deres omgivelser og når de ikke får lov til at genere omgivelserne i døgndrift, så er det pludselig omgivelsernes skyld de ikke kan blive færdige til tiden. Og så prøver de at få os til at få ondt af dem fordi det bliver dyrere for dem at udføre deres arbejde - sådan noget ævl. Bygherren har lavet en tidsplan der ikke holder, så han alene bærer skylden for en eventuel fordyrelse af projektet.

Ved at følge arbejdet i Nørrebroparken tæt er mit gæt at metrobyggeriet allerede er 4-5 måneder forsinket. Mit gæt stammer fra de udskydelser af arbejdsperioder metroen selv sender ud og temmelig ofte reviderer uden henvisning til at det er revideret, blot med nye datoer.

Jeg ville have troet at der var indlagt lidt luft i en 8 års plan, men med det klynk der nu kommer er jeg bange for at luften enten allerede er blevet brugt eller aldrig har været der.

  • 0
  • 0

På den ene side kan man jo sige, at dagsarbejdende beboere har påført nattearbejdende beboere længere kvaler med deres hvile og sove rytme.

På den anden side kan man jo også sige, at danmark har masser af penge og råd til at fordyrer alle projekter og dermed også er med til, at gøre fremtidige projekter mere besværligt og mere omkostningsfuld.

Vi er bare kommet for sent igang i danmark, for der har sikkert også været bøvl med undergrundsbaner i både Berlin, London og Paris, men det har så bare været i en tid, hvor der sikkert også var et større råderum for tolerance og beskedenhed.

  • 0
  • 0

Selvom bøder kan være store nok endda, så overgår de næppe billetindtægterne fra en kørende metro.

Man kan så overveje hvorfor man ikke brugte MT Højgaard som entreprenør for cityringen når de nu havde fået al erfaringen fra første del af metrobyggeriet. Istedet er det italienske Ansaldo STS der vandt cityringen.

  • 0
  • 0

Så vidt jeg kan læse, for de berørte beboere optil 20.000 kr i måneden i erstatning. For alt larmen. For de penge, er det vel meningen at de har mulighed for at, leje en lejlighed i en anden gade? Men det har beboerne åbenbart ikke tænkt sig at gøre, for de bliver hjemme i deres lejligheder - og klagere over arbejdet? Så den dag Metroen står færdig, har samfundet (os alle) betalt for deres natte ro. Forlænget arbejdet, til fordyrelse af hele projektet (staten/kommunen betaler, igen os alle). Samt givet dem en ny Metro, der får prisniveauet på fastejendom i hele deres kvarter til at sige væsenligt. Stakkels københavnere...

  • 0
  • 0

Her står der noget: http://politiken.dk/indland/ECE2021880/met...

@Ole Andersen

Jeg er ikke selv fra København, men jeg kan bestemt godt sætte mig ind i at det ikke er sjovt (eller sundt for den sags skyld) at leve med støj om natten - også selvom man får en pose penge. Der er sikkert en del ældre og børnefamilier for hvem det at flytte udgør en større udfordring.

Ved i øvrigt ikke om ønsket for nattero er specifikt for Københavnere...

P. S. Din kynisme får mig sådan til at tænke på et digt af Martin Niemöller :-)

  • 0
  • 0

Fratag en fange hams/hendes søvn og du kan få vedkommende til at bekende alt. Den mest udbredte form for tortur. Det er åbenbart ikke alle bekendt hvem der afgør mulighed og størrelse af erstatning, endsige metroselskabets forsøg på at sno sig uden om.

Der er i min optik intet andet end uvidenhed der kan undskylde ole andersens synspunkt ovenfor: bedre at tie og lade os i tvivl end at åbne munden og lade enhver tvivl ude...

  • 0
  • 0

Da der har været forudsat normale arbejdstider ved tilbudsgivningen, må det være bygherrens og entreprenørens problem, hvis der bliver forsinkelser, og ikke beboernes problem. Kommunerne dispensationer må være ulovlige, da medejere af metroselskabet ikke kan give dispensation til sig selv.

  • 0
  • 0

Til Anders Palm: Ansaldo har kun vundet den ene af to kontrakter på cityringen - nemlig Transportsystemet. Dvs. de skal levere togsæt, skinner, signaler og den slags. Præcis som de gjorde til den eksisterende metro. Var MT Højgaard med på den første metro? Jeg ved at COMET var hovedentreprenør, men det konsortium var MTH vist ikke en del af...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten