Metro skal stoppe døgnarbejde øjeblikkeligt

Allerede fra i dag, onsdag, kl. 18 er det slut med aften- og natarbejde på den del af metrocityringen i København, der går forbi Marmorkirken. Det er konsekvensen af en delafgørelse fra Natur- og Miljøklagenævnet, skriver Politiken.

Med afgørelsen omgør nævnet en beslutning fra Københavns Kommune, der havde vurderet, at klager over støjen ikke skulle have opsættende virkning. Det skal de, fastslår nævnet.

Derfor kan Metroselskabet og den italienske entreprenør Salini tidligst genoptage arbejdet, når klagenævnet har færdigbehandlet en tilladelse til at arbejde med støjgener på op til 78 decibel døgnet rundt. Sagsbehandlingstiden er op til fem en halv måned, oplyser nævnet til Politiken.

Læs også: Naboer tilkendt erstatning for metrostøj

Metroselskabet har tidligere sagt, at åbningen af hele Metrocityringen, der er planlagt til 2018, vil blive forsinket, hvis ikke der gives tilladelse til at arbejde døgnet rundt i en periode. I en pressemeddelelse fra april fremhævede selskabet, at netop den meget dybe station ved Marmorkirken allerede er forsinket.

'Hvis forslaget om udvidet arbejdstid ikke imødekommes, vil det derfor betyde, at den planlagte åbning i 2018 ikke kan fastholdes med risiko for en markant fordyrelse af projektet til følge,' lyd det dengang.

Naboer til byggepladsen ved Marmorkirken havde klaget over tilladelsen til natarbejdet. De er anført af miljøretsprofessoren Peter Pagh.

»Vi har konsekvent sagt, at vi ufortrødent vil følge denne meget alvorlige og meget principielle sag til dørs rent juridisk i forhold til, hvad Københavns Kommune selv kalder for 'danmarkshistoriens mest støjende anlægsbyggeri', hvor politikerne har taget beslutningerne helt hen over hovedet på borgerne,« siger Maya Glem, talsmand for Beboerforeningerne ved Marmorkirken, til Politiken.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...eller virker det som ekstremt mangelfuld planlægning, at der ikke er taget højde for den slags inden projektet startede? Altså at man ved om man kan arbejde i døgndrift eller ej, og så planlægger udfra det, både med tid og pris.

  • 5
  • 0

Stationen ved Marmorkirken var oprindeligt planlagt som en helt anden type station, udgravet under jorden, med midterperron. Nu er det ændret til en station udgravet fra oven (cut-and-cover) og stationen bliver i to etager. Hver etage får sin egen perron med et spor.

Der kan planlægges ud fra mange ting, men hvor lang tid myndighederne er om at behandle ansøgninger, byggetilladelser, hvilke krav myndighederne stiller, om/hvis/hvor mange naboklager man får med videre. Det er mere uforudsigeligt end den københavnske undergrund, og den er ellers vanskelig nok i forvejen.

Selv ikke den mest intelligente ingeniør kan planlægge sig ud af alle de love og regler og klageinstanser vi har i dette land, og listen vokser og vokser for hvert år der går.

På mit kontor afventer vi en byggetilladelse på at gøre et 70 centimeter stort hul i facaden 2,5 centimeter større. Vi har foreløbigt ventet i over et halvt år. Selve hullet kan laves på en halv time.

  • 4
  • 3

Det vil undre mig meget hvis det ikke er oplyst støj og arbejdstidskrav i udbudsmaterialet, da det er en standard skrivelse i alt hvad Københavns Kommune udsender. Måske er det resultatet af, at en udenlandsk entreprenør kommer til Danmark og tror de kan omgå reglerne og sno sig udenom ligesom i deres hjemland, men hvem? Personligt tror jeg at Italienerne er meget forsinket, og de forsøger at indhente tid og minimere deres tab. Måske har de en klemme på Kommunen, siden de fik lov i første omgang? Det undre mig dog, at der står at projektet kan risikere at blive væsentligt dyrere... Normalt vil jeg tro at, entreprenøren selv må betale for de omkostninger der opstår hvis de ikke kan aflevere til tiden, hvorfor det ikke burde ramme kommunen økonomisk hvis ikke metroen afleveres i 2018. Det kan være der er kontraktforhold der gør at kommunen skal betale eller også kan det være at de oplysninger der er givet i tilbudsfasen er fejlbehæftet, hvorfor der er opstået en situation hvor kommunen er tvunget til at betale, fordi forholdene er anderledes end oplyst i tilbudsfasen! Det kunne være interessant at høre hvorfor det skulle blive væsentligt dyrer og for hvilken part...

  • 2
  • 2

Som udlandsdansker finder jeg det nu en smule beskæmmende: I langt størstedelen af verdens 200+ lande ville man finde det dekadent, at befolkningen ikke vil finde sig i støjende aktiviteter efter 18.00. (Taenk bare på oldtidens Sybaris i Syditalien, som ifølge antikkens forfattere var sådan en samling bløddyr, at de forbød alle støjende produktionsaktiviteter inden for byens beboelsesarealer...)

Selvfølgelig skal man overholde loven i de lande man arbejder - også selvom man (1) ikke forstaar den; og (2) den er helt anderledes end hvad man er vant til. Det gælder naturligvis også for Salini. Jeg spørger blot mig selv, om Danmark ikke er blevet lidt overreguleret. - Og om vi ikke, ved international sammenligning, virker lidt forkælede?

  • 4
  • 4

Ja måske er det bare dig...i New York City må man eksempelvis ikke støje fra byggepladser udenfor tidsrummet 08-17, og slet ikke i weekender.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten