Metro-formand frasiger sig ansvar for forsinkelser

Når Københavns nye Metro Cityring bliver syv måneder forsinket og 1,2 milliarder dyrere, er det ikke Metroselskabets skyld. Det fastslår bestyrelsesformanden i Metroselskabet, Henning Christophersen, over for Berlingske.

Han giver lovgivningen skylden, fordi den gav mulighed for naboklager over støj og satte en stopper for natarbejde. Det var først 1. juli, at transportminister Magnus Heunicke (S) ændrede loven og satte en stopper for klagesager.

»Jeg tror ikke, at man kan give en enkelt person eller en enkelt institution ansvaret. Vi må bare se i øjnene, at der eksisterede et regelsæt, som gjorde, at klager kunne medføre byggestop. Dem har vi så prøvet at håndtere. Vi har gjort ejerkredsen (Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Tranportministeriet, red.) opmærksom på, at der var brug for en meget mere sikker ramme for gennemførelsen af projektet. Det er det, som lovændringen vil sikre,« siger Henning Christophersen til Berlingske.

Ud over klagesager over byggestøj har Metroselskabet også døjet med en del sager om dårligt arbejdsmiljø på byggepladserne. Alligevel mener Henning Christophersen, at Metroselskabet har udført sit arbejde godt nok:

»Den aftale, som vi har lavet med entreprenøren i dag, betyder, at vi får betydeligt bedre greb om, hvordan man håndterer social dumping og overtrædelse af overenskomstmæssige forhold. Vi har også gjort en stor indsats for at forbedre arbejdsmiljøforholdene. Vi kan se på tallene, at det er blevet forbedret. Så sammen med lovændringen er vi på meget mere sikker grund, end vi var for et halvt år siden.«

Transportministeren ønsker heller ikke at kaste skyld på nogen. Han er dog ikke i tvivl om, hvem der har rettet op på projektet igen. For havde det ikke været for politikerne, var projektet kørt endnu mere af sporet, lyder det fra Magnus Heunicke.

»Nu er det mit ansvar som transportminister at få ryddet op, og det synes jeg sådan set er lykkedes sammen med et stort flertal i Folketinget. Ja, det bliver dyrere, men trods alt ikke to-tre år forsinket. Vi har fået stoppet fordyrelsen, men den er altså kommet, og det ærgrer mig,« siger transportministeren til DR P4 København.

Enhedslisten mener derimod, at ledelsen bærer ansvaret for forsinkelsen og fordyrelsen af metrobyggeriet.

»Vi har hele tiden vidst, at projektet var forsinket næsten fra begyndelsen. Bl.a. kom boremaskinerne først i gang med næsten et års forsinkelse. Det er også det, statsrevisorerne påpeger i den rapport, de kom med lige inden sommer. Og det er derfor helt grotesk, at Metroselskabet fortsætter med at give de støjplagede naboer til nogle af metrobyggepladserne skylden for forsinkelserne,« siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, i en pressemeddelelse.

Skatteborgerne står tilbage med regningen

Uanset hvem der bærer ansvaret for forsinkelsen, ser det ud til, at skatteborgerne står tilbage med regningen. For ifølge Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), er der kun to muligheder for at dække hullet i budgettet.

»Nu må vi i ejerkredsen drøfte, hvordan vi håndterer ekstraregningen. Vi kan enten forlænge tilbagebetalingstiden eller finde pengene i stats- og kommunekasserne. De to løsninger kan eventuelt også kombineres,« siger han i en skriftlig kommentar til Jyllands-Posten.

Det er dog ikke kun lovgivning og støjplagede naboer, som forsinker metrobyggeriet. I tirsdags måtte en ejendom på Nørrebro evakueres på grund af et jordskred i forbindelse med metrobyggeriet. Beboerne kan på nuværende tidspunkt stadig ikke flytte tilbage til deres lejligheder.

»Der er endnu ikke fastsat en tidshorisont for tilbageflytning. Der afventes en godkendelse fra bygningsinspektøren i Københavns Kommune, før beboerne kan flytte tilbage,« siger vagtchef ved Københavns Politi Mads Firlings til Berlingske.

Kilde Berlingske
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ingen har skylden for forsinkelser og budgetoverskridelser - i hvert fald ikke, når Oversylten er formand for virksomheden.

  • 4
  • 0

1) Man har lagt en plan 2) er blevet forsinket 3) har i desperation startet døgnarbejde (på byggepladser, hvor det ikke var planlagt) 4) er blevet forhindret i døgnarbejde pga. naboklager 5) har givet naboerne i (4) skylden for forsinkelsen i (2) 6) beslutter at "ingen" har skylden, men at loven er skyldig for forsinkelsen i (2), fordi loven tager hensyn til naboerne i (4) og giver dem ret til at klage.

Enten må det da være planlæggernes skyld hvis planen ikke tog hensyn til gældende lovgivning. Eller også er der faktisk en reel årsag til at den oprindelige tidsplan ikke holdt.

Kan Metroselskabet ikke bare fortælle os hvad det var der gjorde at arbejdet skred langsommere frem end planlagt, I stedet for at blive ved med at løbe fra det ansvar de tydeligvis har?

Om ikke andet er det vigtigt at den reelle årsag kommer frem, så vi kan undgå det i fremtiden.

I mellemtiden venter vi så på den næste bankrøver der siger, at loven (eller ingen) har skylden fordi han ikke bare måtte stjæle 100000 kr. Man kan godt nok fraskrive sig meget ansvar ved at skyde skylden på loven.

Derudover; At sige at "ingen har skylden", er ofte udtryk for at man selv har skylden... så... "Tak for indrømmelsen Hr. Oversylte. Kan du selv finde ud?"

  • 5
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten