Metro-entreprenør fik trecifret millionbeløb for at genoptage arbejdet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metro-entreprenør fik trecifret millionbeløb for at genoptage arbejdet

Den nye strid med entreprenøren CMT handler bl.a. om granitgulvene, de skinnende vægge og den karakteristiske belysning, som skal møde passagerne på den kommende cityrings stationer. Illustration: Metroselskabet/Cenario

Metroselskabet måtte betale »et trecifret millionbeløb i den lave ende« til entreprenøren CMT for igen at få fremdrift i arbejdet med at færdiggøre cityringens stationer til åbningen i juli og dermed undgå en forsinkelse. Det oplyser Metroselskabets tekniske direktør, Erik Skotting.

Da han sammen med sine folk mødte på arbejde efter nytår, kunne de ved selvsyn ude på de 17 stationer konstatere, at bemandingen var faldet fra knap 500 medarbejdere før jul til godt 200. Derfor styrtdykkede produktiviteten også, men det kunne CMT med italienske Salini i spidsen ikke se det store problem i.

Ifølge Salini & Co. var entreprenøren slet ikke forpligtet til at stille med så mange medarbejdere, som det vil kræve at gøre stationerne færdige. Derfor så Metroselskabet ikke anden udvej end at betale det ekstra beløb, hvis eksakte størrelse Erik Skotting ikke ønsker at oplyse. Han beskriver dog, at der altså ikke er tale om over en milliard kroner, »men alligevel et anseeligt beløb«.

Forventer at få pengene tilbage

Til gengæld understreger han, at Metroselskabet ikke mener, at Salini er berettiget til pengene. Derfor forventer Metroselskabet, som er ejet af staten sammen med Københavns og Frederiksberg Kommuner, at få dem tilbage, når arbejdet er afsluttet, og togene begyndt at køre gennem den 15,5 km lange cityring.

Læs også: Analyse: Nu skal metroen stoppe sit italienske mareridt

»Vi er blevet enige om at udskyde afklaringen af betalingen til efter cityringens åbning. Vi har en anfordringsgaranti, som indebærer, at vi uden retslig proces kan hente pengene tilbage. CMT har en forpligtelse til at eftervise, at de er berettiget til pengene, og det mener vi ikke, at de er,« siger Erik Skotting.

Striden vedrører, hvad Metroselskaberne normalt kalder AF-arbejderne på stationerne. Dem beskriver Erik Skotting også som de arkitektoniske arbejder, og de vedrører alle overflader, som passagererne ser: Granitgulvene, vægge, lofter, belysning osv.

Direktør: Vi arbejder ufortrødent videre efter planen

Metroselskabet har advaret ejerne om, at risikoen for forsinkelse er øget betydeligt, efter at CMT holdt sine medarbejdere væk fra stationerne i januar. Nu er der igen fuld bemanding på stationerne, forsikrer Erik Skotting.

Læs også: Metro-arbejdet står stille: Risikoen for forsinkelse af Cityringen er »øget betydeligt«

Når han bliver bedt om at vurdere sandsynligheden for, at cityringen åbner efter planen i juli, på en skala fra 1 til 10, svarer han uden tøven:

»Vi kører ufortrødent videre efter den oprindelige tidsplan, så når du spørger mig nu, er den 10.«

Læs også: Metroselskabet fejer tvivlen væk: Nu tyder alt på, at cityringen åbner til juli

»Men der er en øget risiko for, at arbejdet ikke bliver færdigt til tiden. Hvor stor den er, kan vi ikke vurdere endnu, men det får vi en pejling på, når de store milepæle kommer i marts og april,« tilføjer den tekniske direktør.

Salini kan se frem til dagbøder, hvis milepælene misses

Hvis ikke CMT's arbejde er nået forbi milepælene, så risikerer entreprenøren store dagbøder, et faktum som Erik Skotting vender tilbage til for at begrunde, at også Salini har interesse i at sikre, at cityringen åbner til tiden.

Pointen kommer op flere gange under interviewet, fordi Ingeniøren spørger, hvad der forhindrer italienerne i at benytte samme taktik flere gange: Lade medarbejderne blive væk fra byggepladserne og først sende dem tilbage, når Metroselskabet indvilliger i at hoste op med ekstra penge.

»Vi er så tæt på at være færdige, at alle har stor interesse i, at det sker til tiden,« siger Erik Skotting.

Det kan også virke oplagt at sammenligne med forløbet op til julen 2016, altså for godt to år siden. Dengang krævede Salini også ekstra for at møde op på byggepladserne igen, og det endte med et større forlig, der kostede Metroselskabet 850 millioner kroner. Den sammenligning holder Erik Skotting dog ikke af:

Læs også: Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner

»Det forlig gør, at vi føler os komfortable med, at vi får pengene tilbage på et senere tidspunkt. Det placerede ansvaret for AF-arbejderne klart hos CMT,« siger han.

Forliget fordyrede cityringen med fire procent til 24,6 milliarder kroner (i 2017-priser).

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er jo ren afpresning, der foregår, og da Metroselskabet har ubegrænset adgang til offentlige midler, så betaler man de dummebøder, som det selskabet idømmer Metroselskabet.
Nå, men Metroselskabet ligger som det har redt, nemlig ved at lade sådanne selskaber stå for byggeriet.
På den anden side, så falder det jo fint i tråd med den alm. inkompetance, der hersker i Metroselskabet og dets bagmænd.

  • 8
  • 4

Tjo, men Salini havde nok ikke skrevet noget om afpresning i deres bud på entreprisen, og Metroselskabet er jo forpligtet til at vægte prisen højt, når der er licitation.

  • 6
  • 0

Jeg synes egentlig at Metroselskabet skal have ros for deres arbejde og åbenhed gennem byggeriet.

Modsat Aarhus letbane, Banedanmarks sporskifte og Niels Bohr universitets bygning og mange andre, så føler jeg at der er en åben og kontant kommunikation fra metroselskabet. Det er den tekniske direktør der fortæller og selvom situationen ikke er hvad man ønsker, så er det slet ikke unormalt at entreprenører laver den slags tricks.

Det vigtige er at holde tidsplanen [1] og styrre de risikoer projektet tager, og hvis de så har en kontrakt hvor det kan lykkedes dem bare at hente 50% af de her udlæg tilbage igen, så vil det her metrobyggeri nok stadig stå tilbage som et af de mest succesfulde anlægsprojekter i nyere tid.

[1] - Dog tror jeg ikke på Juni / Juli - Hvis entreprenøren først overdrager i foråret så er det for kort tid til at idriftsætte udstyret - Men om det så bliver August eller November er det stadig et meget lille skred ifht "normalen".

  • 5
  • 4

Selskabet regner dog med at få pengene tilbage.

Det skal manden jo sige, men historien fortæller, at det vil aldrig ske.

Samt, der kommer da flere "forsinkelser", når det nu er så pærenemt at dyppe næbbet ;)

Nå, men Metroselskabet ligger som det har redt, nemlig ved at lade sådanne selskaber stå for byggeriet.

Det var også konklusionen her på ing. i sin tid, da kontraktdeltagerne blev offentliggjort.

Dele af den danske administration er udvidende om eller drager aldrig lærdom af historien.

Ja, men udbudsreglerne i EU er jo skruet sådan sammen, vil den kloge læser fortælle.

Ja ja og katten gør æg - enhver seriøs administration herhjemme er verdensmester i både at skrive sig ud af og at ind i en hvilken som helst situation. Og mangler de kompetente folk, så kan de købes/ansættes for en brøkdel af de summer, som "utilsigtede hændelserne" ;) sidenhen vil koste.

  • 4
  • 1