Metro-direktør åbner for forhandlinger om italienske milliard-krav
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metro-direktør åbner for forhandlinger om italienske milliard-krav

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Metroselskabet sætter sig nu til forhandlingsbordet for at se på de krav om ekstrabetaling på syv milliarder kroner, som entreprenøren, Copenhagen Metro Team (CMT) med italienske Salini i spidsen, har rejst.

Igennem det seneste år har Metroselskabet ellers på skrift gentagne gange afvist kravene, der er indsendt til en voldgiftsret, som ubegrundede og udokumenterede.

Vi må drøfte, hvor deres krav er berettigede

Ikke desto mindre åbner administrerende direktør Henrik Plougmann Olsen nu for, at Metroselskabet kan blive tvunget til at betale i det mindste en del af regningen:

»Det er helt almindeligt i byggebranchen, at der bliver rejst krav, men det er ikke det samme, som at de har ret til at få pengene. Vi må drøfte med dem, om der er dele af det, hvor de har berettiget krav på at få pengene, og andre dele, hvor de absolut ikke har noget berettiget krav. Hvis vi ikke kan finde en løsning, så er der altid voldgiftsretten,« siger han.

Udtalelsen falder, efter at Metroselskabet på et møde med transportpolitikere torsdag og i en redegørelse offentliggjort fredag orienterede om, at selskabet har måttet yde et lån på 1,1 milliard kroner for at få CMT til at genoptage arbejdet efter nytår.

Læs også: Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner

Desuden er en del af arbejdet med stationerne gået i stå. MT Højgaard er underentreprenør på opgaven med at udføre den indvendige aptering af stationerne. Det hedder på metro-sprog AF-arbejdet for architectural finishes. Nu strides MT Højgaard med Copenhagen Metro Team.

Henrik Plougmann Olsen. (Foto: Pelle Rink/Metroselskabet) Illustration: Pelle Rink/Metroselskabet

»Det, som vi har gode drøftelser med parterne om, er, at få AF-arbejdet op at køre igen og finde en løsning på, hvordan vi håndterer de krav. Der er måske også nogle af dem, vi kan blive enige om, hvis de er tilstrækkeligt berettiget. Men det er for tidligt at lægge sig fast på, hvilken mulighed vi vil anvende,« siger Henrik Plougmann Olsen.

Voldsom reaktion at true med at stoppe arbejdet helt

Kom det helt bag på jer, da I modtog det brev lillejuleaftensdag om, at CMT var ved at løbe tør for penge?

»De har i en periode været interesseret i at starte forhandlinger om de krav, de har rejst. Men det er klart, at det at modtage et brev, hvor de antyder, at de vil standse arbejdet, var en voldsom reaktion, som vi ikke kendte til på forhånd.«

Det virker på mig, som om I ikke har noget alternativ til CMT. Hvad sker der, hvis de går konkurs?

CMT er joint venture, som er ejet af bagvedliggende store firmaer. Derfor er konkurs ikke det scenarie, vi kigger op mod. Bekymringen var, at de var i en så presset situation likviditetsmæssigt, at det ville påvirke arbejdet ude på pladserne. Derfor valgte vi at reagere med den midlertidige løsning at give et lån.

Når CMT har likviditetsmæssige problemer, så er det vel et udtryk for, at ejerne ikke har lyst til at skyde kapital ind?

»Det ræsonnement har vi også tænkt igennem. Vi har vurderet, at på den korte bane var det vigtigste at skabe arbejdsro, især i forhold til den truende forsinkelse på AF-arbejderne. Vi har valgt at give et lån for at sikre, at der ikke opstår yderligere problemer. Men jeg må være ærlig og sige, at det er en usædvanlig situation, at det er os og ikke ejerne, der skal træde til her.«

Læs også: Avis: Forstærkning af skaktvægge bag milliardkrav mod Metroselskabet

I redegørelsen står, at CMT kun vil forhandle med Metroselskabet om striden med MT Højgaard, hvis Metroselskabet vil tale om kravene på syv mia. kr. Den trussel er vel ikke nødvendigvis en engangsforeteelse?

»Vi har ikke tænkt os at lade os true, men vi har i den konkrete situation vurderet, at det var bedre at bevare arbejdsroen, give dem et lån og så forsøge at løse problemerne. Vi vil ikke lade nogen diktere os en løsning. Vi vil finde den løsning, der tjener projekt og selskab bedst.«

Læs også: Metro-entreprenør kræver milliarder i erstatning og lov til forsinkelser

Hvis CMT siger farvel, tager voldgiftsgiftssagen om de penge, der er ude at svømme, og forlader Danmark, er det så ikke en fuldstændig uoverskuelig situation for dig som direktør for Metroselskabet?

»Hvis sådan et meget, meget, meget dramatisk scenarie skulle vise sig, så vil det være en meget alvorlig situation, men det er heller ikke det scenarie, vi primært kigger ind i.«

»Der er masser af andet arbejde, der fortsætter. Vi borer stadig tunneler, lægger skinner, installerer ventilation osv. Hvis alt arbejdet var gået i stå, så var det et meget mere alvorligt problem.«

MT Højgaard: Vi forsinker ikke noget

MT Højgaard vil ikke stille op til interview om detaljerne i striden med Copenhagen Metro Team. Den danske entreprenørkoncern sender en skriftlig kommentar fra koncerndirektør Jesper Nordby. Han afviser at være skyld i en forsinkelse.

»Vi har opfyldt vores kontrakt til fulde, og det agter vi at blive ved med. MT Højgaard har fint styr på vores del af tidsplanen i forbindelse med metrobyggeriet,« siger han.

Læs også: Politikere chokerede over metro-ballade: De er i kløerne på nogle vanvittige italienere

Heller ikke transportminister Ole Birk Olesen (LA) er det lykkedes Ingeniøren at få i tale.

»Det er bekymrende, at Cityringen risikerer at blive fordyret og forsinket på grund af, at hovedentreprenøren på projektet ikke lever op til det, der er aftalt i kontrakten med Metroselskabet. Jeg vil nu drøfte sagen med ejerkredsen,« siger han i en skriftlig udtalelse.

Copenhagen Metro Team stiller ikke op til interview.

Læs også: Forsinkelse og underbudgettering: Cityringens støjende historie

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg håber at sådan nogle forsinkelser koster leverandøren bod i milliard klassen.

Jeg ved godt at det ikke er realistisk, boden (dagbøder) er et mindre beløb som ikke rigtig betyder noget i det samlede regnskab. I Danmark stoler vi på at folk(firmaer) gør hvad de lover og der er ikke nogen betydelig straf/bod hvis de ikke gør.

  • 6
  • 0

Jeg håber at sådan nogle forsinkelser koster leverandøren bod i milliard klassen.

Hvordan ved du at det CMT der er skurken her? Jeg læser svaret her

Det, som vi har gode drøftelser med parterne om, er, at få AF-arbejdet op at køre igen og finde en løsning på, hvordan vi håndterer de krav. Der er måske også nogle af dem, vi kan blive enige om, hvis de er tilstrækkeligt berettiget.

som om at Metroselskabet har forsøgt at presse citronen og godt er klar over at de måske er nødt til at betale noget mere. Hvis udgangspunktet er at der skal en konflikt til at få en indrømmelse, så er det vel ikke så underlig at CMT vælger at starte en konflikt ved at skrue beløbet op (vel et almindeligt forhandlings-trick) og true med at stoppe arbejdet.

Om den udlægning er rigtig, ved jeg ikke, men jeg synes det er lidt tidligt at råbe på bål og brand.

  • 0
  • 5

at Metroselskabet har forsøgt at presse citronen

Der har været et udbud, og nogen der byder. Hvad der skulle leveres har formodentligt været beskrevet i detaljer i flere tusind sider teknisk beskrivelse. Hvis man har givet det laveste bud får man normalt kontrakten. Herefter er det et ikke ukendt begreb at man derefter leder med lys og lygte efter alt der kan give grundlag for ekstra betaling. Vi har for ikke ret mange år siden været i den situation at "man" havde "en stensikker kontrakt". Her forsøgte man så at forhandle sig frem. Sporene efter dette fylder så det meste af banegården i Århus m.m. Hvis det begynder at blive en kutyme her i landet at man byder for lavt, og derefter kan få flere penge bagefter så er vi på vej ud på et skråplan. Med alle de store offentlige entrepriser der er i gang nu er det meget vigtigt at de der byder vænner sig til at bordet fanger. Samtidigt er det også vigtigt at de offentlige opgavestillere vænner sig til at ting koster.
Hvis der så kommer en konkurs, ja så er det det. Så må vi måske vente 1 år eller mere på en Metro, men vi har jo klaret os uden den indtil nu, så det går nok lidt endnu.

  • 10
  • 0

Men måske en mur på den italienske grænse som de selv betaler for er ikke helt tosset.
De har været trælse igennem længere tid.

Måske også en særlov for chefer på danske baner så de forstår at de ikke skal give milliarder til urimelige italienere.

  • 3
  • 3

Metroselskabet som bank?
"Men jeg må være ærlig og sige, at det er en usædvanlig situation, at det er os og ikke ejerne, der skal træde til her" - har Metroselskabet så mange "løse" penge, at det kan forstrække entreprenøren med akutte likvide midler? Metroselskabet handler på vegne af ejerne, som skyder penge ind i foretagendet.
Eller hur...?

  • 1
  • 0

På min arbejdsplads har et af de store danske entreprenør firmaer vundet er udbud ved at byde meget lavt. Efterfølgende har de stillet adskillige krav om ekstrabetaling hvor de har kunnet finde mulighederne, så sådan er det skam allerede.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten