Metro-byggeri tømmer Sortedams Sø

Beboerne på Øster Søgade i København, som har betalt dyrt for søudsigt, kan se frem til, i mindst fem år, i stedet at skulle kigge på en byggeplads, hvor store lastbiler i døgndrift slæber jordlæs efter jordlæs væk.

Ifølge den endnu ikke offentliggjorte VVM-redegørelse fra Københavns og Frederiksberg Kommuner vil Metroselskabet sammen med sin rådgiver, Cowi, nemlig delvist tømme Sortedams Sø for vand.

Søbunden skal lægge jord til en af tre såkaldte tunnelarbejdspladser, som er nødvendige for at transportere jorden fra de to tunnelrør på hver 15,5 kilometer væk. Tre sådanne arbejdspladser spredt ud over ruten rundt om det centrale København er ifølge redegørelsen et minimum for at sikre, at borebisserne ikke skal vente alt for længe på at komme af med jorden fra tunnelrørene.

Den østlige del af Sortedams Sø, som senest om tre år bliver tømt for vand og forvandlet til byggeplads. (Foto: Live.com) Illustration: Live.com

De to øvrige arbejdspladser, hvorfra jorden skal køres væk, kommer til at ligge i Nørrebroparken og på indfaldsvejen Vasbygade, der løber mellem DSB's terræn og H. C. Østedsværket.

VVM-redegørelsen nævner ikke, nøjagtigt hvor stor en del af Sortedams Sø, den ene af de tre søer i København, som skal tømmes, men hver tunnelarbejdsplads bliver mellem 20.000 og 30.000 kvadratmeter, og de vil være åbne døgnet rundt.

Sortedams Sø er 2,5 meter dyb, og den skal opdæmmes enten med et stendige eller ved hjælp af spuns. Efter dræningen bliver bundmaterialet gravet op og kørt væk, hvorefter søbunden midlertidigt fyldes med jord, så den kan bruges som arbejdsplads.

Arbejdet med at anlægge Metrocityringen går i gang i 2010, men boremaskinerne begynder først at grave mellem 25 og 35 meter under hovedstadens overflade i 2011. I 2016 skal tunnelrørene være gravet færdig, og alle 17 stationer skal kunne tage imod passagerer i 2018.

Det lykkedes ikke at få en kommentar fra Metroselskabet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

..alle 17 stationer skal kunne tage imod passagerer i 2018

Tænk hvis man havde valgt en letbane, så passagererne kunne se den kønne by, de kører rundt i. Og bilisterne ville kunne opleve et transportmiddel, som kommer langt hurtigere frem end de selv gør. Man kunne også være kommet ud at køre i 2014 i stedet for 2018 (eller 2020 eller...). Og sparet en masse milliarder. Men COWI blev bedt om at anbefale metro'en, så det gjorde de. Suk.

  • 0
  • 0

..en pestilens, hvis det er den slags der kørte rundt i København, der tænkes på. Støjende. Umulige at "inderhale". det var rigtige hastigheds bremser på al anden trafik. Skrumlende at køre i og de gik istå hvergang der var et færdselsuheld foran dem.

De af os der har en alder der der kan huske 1972 hvor den sidste sporvogn blev udskiftet fra Nørrebro station og sendt til Egypten, savner dem i bybilledet som fodgænger, men savner dem ikke som billist.

Da de stadig kører i Cairo her 36 år efter, kan man sikkert antage at grunden for at hadet mod de danske tegninger skyldes at de er nødt til at finde sig i de gamle vogne.

At sammenligne sporvogne med Metroen er en fejltagelse. Letbaner skal køre på deres egne arealer og ikke midt på vejene. Metroen er en oplevelse, hvormed det er let at komme rundt i byen og opleve den.

Der findes behagelige sporvogne, bestemt. Der er en linie i Montpellier i Frankrig der stille kører rundt på en rundstrækning...på sit eget areal! Der er en i Wupperthal der holder til over floden Wupper. En af vognene faldt dog ned i floden for nogel år siden.

Så sporvogne nej! Metro ja!

  • 0
  • 0

Ud fra tallene i VVW vil der være ca 600 lastbiler i døgnet til byggepladsen på Østerbro.

De fordeles mellem kl 8-18, så er det 60 i timen.

En lastbil er 25 meter lang.

Der er ca 4 km ud til Nordhavn og afløsning - incl 1 km ud igennem nordhavnen, så lad os sige 3 km - tur-retur=6 km = 6000 meter.

60 lastbiler a 25 meter = 1500 meter. Der skal så være lidt bremseafstand, lidt anden trafik, lidt trafiklys - og så er det altså ret tæt på nonstop slange af lastbiler der blokerer ca alt andet.

Derudover - hvis der skal kunne køre 60 lastbiler i timen, så er der ca 1 minut til entry, lastning eller losning og exit - det kender jeg INGEN lastbiler som er istand til.

Så der er mange interessante tal at tage fat på i VVM'en.

Læg oveni det hele, at ca alle byggepladsernes trafik skal ud igennem Folke Bernadottes alle til Nordhavn - så er der ikke plads til andet end lastbiler på det stræk.

Derudover - så viser tegningen over byggepladsen til metrostationen ved Østerprot, at halvdelen af vejen spærres med byggeplads - dvs. endnu mindre plads til lastbiltrafikken.

Bolden er givet op til at regne på trafikbelastningen - og jeg ser gerne nogen komme op med en model som er realiserbar.............

  • 0
  • 0

At sammenligne sporvogne med Metroen er en fejltagelse. Letbaner skal køre på deres egne arealer og ikke midt på vejene. Metroen er en oplevelse, hvormed det er let at komme rundt i byen og opleve den.

Det første udsagn er jeg i bedste fald principielt helt uenig med; i værste fald er det en gang vrøvl. Som skatteborger finder jeg det helt uansvarligt ikke at stille sådanne trafikprojekter op mod hinanden i e.g. cost-benefit analyser; og det vil sjældent være til metroens fordel.

Det sidste udsagn har den morsomhed, at hvis du analyserer hvad ikke-pendlere foretrækker "til at komme rundt i byen og opleve den" så foretrækker de overfladetransporten.

Letbaner i gadeareal opleves muligvis som en chikane af biltrafikken, men det kan der jo også være en del pædagogik i ;-)

  • 0
  • 0

Jeg har ikke helt forstået behovet for disse tunnelarbejdspladser.

Ifm. Storebæltstunnelerne (ingen sammenligning i øvrigt) kunne det jo lade sig gøre, at fjerne jorden inde fra tunnelerne uden tunnelarbejdspladser.

Kan nogen kaste noget lys over dette?

Bjørn

  • 0
  • 0

Jeg har ikke helt forstået behovet for disse tunnelarbejdspladser.

Ifm. Storebæltstunnelerne (ingen sammenligning i øvrigt) kunne det jo lade sig gøre, at fjerne jorden inde fra tunnelerne uden tunnelarbejdspladser.

Kan nogen kaste noget lys over dette?

Bjørn

Jeg vil gætte på følgende..

På Storebælt går skinnerne fra tunnelen ud og op til jorden. Derved kunne de små "minetog" køre direkte ud af tunnelen og så læsse af.

Metrotunnelen kommer så vidt jeg ved ikke op til overfladen, derfor skal al jorden køres hen til et hul og der hejses op. En meget mere tidskrævende proces...

  • 0
  • 0

Ja, men 18,75 meter hvis det er en sættevogn/trækker (mener jeg at huske).

Men kunne det ikke lade sig gøre at nedgrave et dobbelt rør på størrelse med fjernvarmerør. Det ene skal så skylle havvand til byggepladsen, og det andet skylle en eller anden form for "mudder" tilbage, altså blandet med havvand. Så burde man kunne flytte mange tons på kort tid. Man kunne evt flytte det inde i tunellen en del af vejen, og så gå ud på en pram ved en eller anden kaj. Men det ville jo også koste :-)

  • 0
  • 0

En gummibåndtransportør bør lunne etableres for omkring 5 mio. kr. per km.

I Tyskland bruges disse til at transportere brunkul over 10 km fra de store kædegravemaskiner til kraftværkerne. Hvorfor kan man ikke gøre det her? Da ville man knapt lægge mærke til det, da de kunne føres lidt ude i søerne og under broerne.

  • 0
  • 0

[quote]Trailer er 13.6, trækker er 6 meter, så er vi henne ved 20 meter. :-)

nej,max længde for lastbiler (undtaget modul vongtog) er 16.5m[/quote]

Et vogntog må her i landet være 18,75 meter max. Det består af forvogn og hænger. Et sættevogns træk er omkring 16,5 m. Men da jord er noget tungt noget at køre med vil vogntog til den slags være noget kortere, typisk 12 til 15 meter. De 25, 25 meter der nævnes gælder kun modulvogntog på udvalgte strækninger, og de kommer først til at køre engang til november. Og de vil ikke køre med jord i København...

  • 0
  • 0

Jeg accepterer naturligvis fakta om længden på lastbiler.

Med justeret længde giver det ca 1,5 minutter pr lastbil - og 40 lastbiler i timen.

Det vil jeg stadig kalde "endeløs trafikprop" :-)

Er der andre som har regnet på længden af denne "endeløse trafikprop"?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten