Meteorologer: Airasia-fly fløj ind i isfyldte skyer

Is i jetmotoren kan have været årsag til, at Airasia-flyet styrtede ned 28. december.

Mens redningsarbejdere fortsat leder efter de sorte bokse og selve flyet på bunden af havet ud for Borneo, har forskere fra det indonesiske meteorologiske institut skrevet en rapport om de vejrforhold, som var på stedet, hvor flyet sidst befandt sig. Det skriver blandt andre nyhedsbureauet Bloomberg.

Flyet er formentlig fløjet ind i en stormsky, hvilket kan have forårsaget, at jetmotorerne er blevet påvirket af de isformationer, som har været i skyen.

Læs også: Myndigheder bekræfter: Vi har fundet vragrester fra AirAsia-flyet

Flyet fløj gennem skyformationer, som ifølge rapporten minder om de skyer, som tidligere har forårsaget flere hændelser med andre fly. Infrarød data fra vejrsatelitter viser, at temperaturen i de skyer, som Flight 8501 fløj gennem, kan have været helt ned til minus 85 grader.

»Det betyder, at der kan være dråber af is inde i skyerne,« står der i rapporten.

Meteorologerne bag rapporten mener, at vejret kan have været en udløsende faktor i flystyrtet.

»Det mest sandsynlige vejrfænomen er is, der kan forårsage skader på motorerne. Dette er bare en af mulighederne på baggrund af analysen af de eksisterende meteorologiske data,« lyder det i rapporten.

Teorier om, at flyet fløj for langsomt til at komme gennem stormen, har tidligere været fremme. De kan dermed få ekstra næring af vejrrapporterne, da isen ifølge Bloomberg kan have fået motorerne til at sætte ud.

Læs også: Asia-styrt får spekulationerne til at sprede sig

Indikationerne på, at flyet fløj gennem isfyldte skyer, kan hjælpe efterforskerne til at forme teorier, men det er kun data og optagelser fra cockpittet, som kan afsløre, præcis hvilken rolle isen spillede i flystyrtet.

Det sidste, der blev hørt fra flyet, var, at piloten spurgte, om han måtte flyve højere, hvilket ikke var muligt, da der var andre fly i luftrummet. Piloten bekræftede aldrig svaret på forespørgslen.

Airasia-flyet havde 162 personer om bord, da det styrtede ned. Ligene af 31 af dem er nu fundet, og eftersøgningen fortsætter for at finde resten.

Kilde Bloomberg
Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ingeniørens version af denne historie er dejlig neutral og faktuel, "Fløj ind i isfyldte skyer", men om det er en årsag, er indtil videre ren spekulation. Årsagen/årsagerne kommer kun ét sted fra: havarikommissionen.

Det har et meteorologisk institut ingen som helst forstand på. Sådan er det blevet udlagt i mange andre medier. Men igen: Ingeniøren overkonkluderer heldigvis ikke.

  • 2
  • 0

Er is ikke hverdag for fly? Jeg ved godt at det ikke var hverdag for Stefan Rasmussen, men det var ikke is i luften. Flyene er trods alt vant til at flyve i 10 km højde hvor der ikke just er vejr til shorts og t-shirt. Er det ikke netop derfor Pitotrør og vinger er udstyret med varme?

Der er mange andre ting i en sky jeg ville være mere bekymret for end is, som kan bringe et fly til jorden.

  • 1
  • 1

Det Jet fuel der bliver brugt fryser ved -47 grader celsius. Jet fuelen bliver opvarmet noget af en varmeudveksling med olie fra generatoren. Normalt vil Jet fuelen i tankerne have en temperatur på ca -10 til -20 grader efter en times flyvning, afhængig af brændstof temperaturen på jorden. Måske kan den ekstreme temperaturer have haft en indflydelse på brændstof systemet. Personligt har jeg ikke oplevet temperaturer på mindre end -70 grader celsius, de 15 år jeg har fløjet jetfly.

  • 1
  • 0

Mikkel, selvom der også står pilot på mit CV, så betyder det ikke at jeg ved noget om at flyve i luften.... Jeg "flyver" ROV'er, altså undervandsrobotter. Så mit spørgsmål kommer af uvidenhed. Man må formode at en moderne flymotor er designet til at kunne overleve mødet med ispartikler i en sky, den stopper muligvis, men jeg antager at selve motoren ikke skades. Hvis nu man oplever et motorstop i den højde, ville det så være muligt, med den rette træning, at lave en slags glideflugt ned til en højde hvor man kan genstarte? Og får man den træning? Jeg tænker at selve glideflugten burde kunne skabe et tilstrækkeligt flow af luft som længere nede ville have en temperatur som kan tø isdannelser op. Noget helt andet er, hvis man oplever et motorstop pga is, ville der ikke stadig være tid nok til at udsende et mayday? Jeg går ud fra at piloter med tusindvis af timer i luften, som kaptajnen angiveligt havde, ikke går så meget i panik at de ikke sanser at udsende et mayday. Det bliver spændende på et tidspunkt at høre hvad der virkelig skete, så alle vi lænestolseksperter kan få tørt på ;o)

  • 1
  • 0

Hej Rene, en "dual engine failure" trænes normalt ved ny-uddannelse på en flytype, men ikke jævnligt. Flyet kan normalt svæve 10-15 minutter, og det burde være muligt at få motorerne i gang igen hvis de er gået ud pga is eller vulkan aske. Der er tid til at kalde mayday, men måske har de prioriteret at prøve at få gang i motorerne, hvis de har været problemet. Jeg spekulerer i, om brændstof tilførelsen har været frosset til på grund af frosset brændstof, det er nok et vildt gæt. Måske er "crystal icing" et bedre gæt. På A320 sidder der, nogle gange, de samme motorer som på B737, og her er hvad Boeing skriver om crystal icing: Ice crystals can accumulate aft of the engine fan in the engine core. Ice shedding can cause engine vibration, engine power loss and engine damage.

These weather conditions are difficult to detect because ice crystals do not cause significant weather radar returns. They are often found in high concentrations above and near regions of heavy precipitation .

  • 1
  • 0

Mikkel, tak for svar. Det er tydeligvis ikke nemt at sidde og gætte på årsagen, så jeg venter spændt på at vi engang får lidt mere at vide. Det er rent egoistisk at jeg er interesseret: Som sømand bruger jeg rigtig mange timer i fly af forskellig størrelse, type og stand, så jeg er selvfølgelig meget interesseret i at skidtet ikke falder ud af himlen ;o)

Og så selvfølgelig den tekniske side af sagen.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten