Metanolbil gør din pizza en lille smule grønnere

Når leveringskæden Just Eat kommer forbi med en pizza i Nordjylland, kan pizzaen meget vel have holdt varmen oven på en brændselscelle. For med ombygningen af to Fiat 500 til metanoldrift har kæden taget et lille skridt i retning af mere miljøvenlig udbringning.

De to biler har været en tur på værkstedet hos det danske projekt Modular Energy Carrier Concept (MECc). Brændselscellen er leveret af virksomheden Serenergy, som har specialiseret sig i højtemperatur PEM-brændselsceller.

Læs også: Lastbil med brint, brændselscelle og batteri vil udrydde dieselosere

Principskema for, hvordan brændselscellen virker i MECc's Fiat 500. Illustration: MECc
Brændselsceller, der bruges i projektet, er udviklet af Serenergy. Det er en højtemperatur PEM-celle. Før metanol kan bruges i brændselscellen, skal den igennem en reformer, så brinten kan frigøres. Illustration: MECc

Jens Christian Morell Lodberg Høj, der er teamleder hos virksomheden Insero, har været projektleder på udviklingen, og for ham er brugen af metanol et spændende alternativ til de brændselscellebiler, der for tiden bliver udviklet hos især de japanske bilproducenter:

»Ved at bruge metanol, som er flydende ved stuetemperatur, kan vi holde fast i den kendte infrastruktur og derved lave en meget billig transition til et grønt brændstof,« siger han og peger på, at traditionelle benzintankstationer nemt kan ombygges til metanol, og at optankningen foregår helt på samme måde som med benzin i dag.

Bagsædet ud og metanoltank ind

De to biler, som er blevet ombygget, var naturligvis ikke udviklet med henblik på, at de skulle køre rundt med varme pizzaer og drevet frem af metanol. Derfor har det krævet en del ombygning at få plads til det hele inden for sikkerhedsrammen.

Allerførst er benzinmotoren blevet afmonteret og erstattet af en elmotor. 12 volt-system, gear, kobling og resten af transmissionsystemet er bibeholdt, og i bunden af bilen er der blevet installeret et batteri på 10 kWh, hvoraf de 8 kWh kan udnyttes til fremdrift.

Læs også: Brintekspert: Elbiltilhængere overser massive investeringer i elnettet

Men for at få plads til brændselscelle og metanol-tank er hele bagsædet og hattehylder taget ud. Selve brændselscellen, som vejer 75 kg, er monteret i det, som tidligere var bagagerummet, mens metanoltanken er blevet spændt fast der, hvor bagsædet var. Der er altså kun plads til to én passager foruden føreren i bilen.

Selve brændselscellen har en virkningsgrad på lidt over 40 procent.

Det har været vigtigt for at kunne få myndighedernes godkendelse af bilen, at tanken befandt sig inden for bilens sikkerhedszoner. Både brændselsceller og tank er yderligere beskyttet af aluminiumsplader for at afskærme de to personer ved ulykker eller brand. Metanoltanken er på 89 liter og udført i rustfrit stål.

Sådan forestiller folkene bag MECc sig, at metanol kan indgå i det danske energisystem. Illustration: MECc

Kan slippe for afgifter

Helt konkret betyder det nu, at bilen kører på el fra batteriet. Men når kapaciteten synker under 95 procent, begynder brændselscellen at levere energi til batteriet. Brændselscellen kan producere 5 kW, og i praksis betyder det, at bilen nu kan køre helt op til 800 km i byområder i stedet for blot at trille 50 km på batteriet alene.

Hvis MECc skulle have lyst til at sælge en version af deres brændselscellebil, vil den være fritaget for registreringsafgift, da den i princippet er en brintbil.

Er metanol så mere miljøvenligt end brint?

Metanol kan fremstilles på flere forskellige måder, og det er ikke altid muligt at vurdere, hvorvidt brint baseret på VE-el eller metanol baseret på biomasse er mest CO2-neutral. Men ifølge Energistyrelsen ligger de to energibærere på samme niveau, når det gælder såkaldt well-to-wheel - altså CO2-emissionen fra kilden og hele vejen til fremdriften af en bil.

Som partner i projektet deltager Methanex, der er verdens største producent og leverandør af metanol til internationale markeder i Nordamerika, Asien, Europa og Sydamerika. Virksomheden har som mål at øge anvendelsen af bæredygtig metanol baseret på vedvarende energikilder.

Læs også: Californien: Batterier er grønnere end brint

Men når det gælder selve bilen og den energi, der overføres fra tanken til hjulene, er de to brændstoffer sammenlignelige, siger Jens Christian Morell Lodberg Høj. Det skyldes blandt andet, at brændselscellen fra Serenergy kører med en meget høj temperatur. Spildvarmen fra forbehandlingen af metanolen er dermed egnet til at opvarme biler, når det er koldt - og omvendt: til at omdanne til kulde, når der om sommeren er brug for aircondition.

Just Eat kører videre på metanol

»Men når vi vægter de samlede fordele og ulemper, så er metanol primært interessant, fordi vi kan bruge hele den eksisterende infrastruktur,« siger Jens Christian Morell Lodberg Høj.

Bilen fra MECc har nu kørt i over syv uger for Just Eat, og her har man valgt at fortsætte med den grønne løsning:

»Når vi ser en løsning som denne, hvor vi ikke bliver begrænset af rækkevidde og samtidig kan benytte eksisterende infrastruktur, så er det naturligvis interessant for os,« fortæller Philip Hinrichsen, Operations Director Just Eat Danmark.

Læs også: Topsøe finder opskriften på den perfekte katalysator til methanolproduktion

Næste version af metanolbilen er allerede ved at blive udviklet. Her skal det ikke længere være nødvendigt at pille bagsædet ud for at få plads til det ekstra udstyr.

Projektet MECc er finansieret af de deltagende virksomheder og har fået 7,8 mio. kroner i tilskud fra EUDP

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det nye i artiklen er ombygning og Just Eat. Det interessante ville være at få et overblik over hvad brændselscellen koster, så andre kan begynde at være kreative hvad angår udnyttelsen af den. Artiklen indeholder oplysning om vægt og den er høj for en effekt på 5 Kw! Jeg havde ellers drømt om en brændselscelle i min båd, så jeg ville have ubegrænset adgang til forbrugs el, fremdrift og varme i en enhed, men med en vægt på 75 kg er det desværre ikke realistisk. Hvad er det der vejer så meget?

  • 0
  • 0

... lave pizzaen selv.

Det er ikke sikkert at det totale "grønne regnestykke" bliver meget bedre - men smagen gør.

  • 2
  • 1

Søren: Min forståelse af Serenegy konceptet er, at brændselscellen er lille, men batteriet relativt stort. Så motoreffekten er ikke begrænset til 5kW, men derimod af elmotorens effekt (men så kun i det tidsrum hvor batteriet ikke er fladt).

Dertil kommer en overvejelse af hvor stort batteri der er behov for i forhold til brændselscellens kapacitet. Denne overvejelse hviler jo så på kørselsbehovet målt i kWh per time og aktive timer i træk (sådan målt i træskolængder i hvert fald).

  • 1
  • 0

Hvis selve brændselscellen har en virkningsgrad på 40% (eksl. BoP?) bliver methanol-til-hjul virkningsgraden noget lavere end for en hybrid-ICE. En ICE på methanol er der ikke meget nyt i.

  • 1
  • 1

I København har de udskiftet deres partikel/støj spredere med elektriske cykler. Sådan ..Bum.

Man burde egentligt spørge de andre knallert mad udbringere om de har udskiftet til E-cykler, og dernæst fortælle dem at ordren placeres et andet sted.

  • 5
  • 1

Det nye i artiklen er ombygning

Ja - kan elbiler blive afgiftfritaget med denne brændselscelle påmonteret?

men med en vægt på 75 kg er det desværre ikke realistisk. Hvad er det der vejer så meget?

Husk dertil tanken på 89 liter! Artiklen nævner desværre ikke, om der skal tankes ren methanol, eller om der er 40% destilleret vand i. Det kræver nogle af disse brændselsceller, og det kunne forklare rækkevidden på kun 800km på 89 liter.

  • 0
  • 0

Kan ikke få tallene til at passe: 8kWh skulle give 50km i rækkevidde - det svarer til 160Wh/km, hvilket lyder OK. At man så skulle kunne få 800km kørsels ud af at sætte en 5kW brændselscelle på kan jeg ikke få til at gå op.

  • 1
  • 1

At man så skulle kunne få 800km kørsels ud af at sætte en 5kW brændselscelle på ..

Med 5kW kontinuert opladning mens man kører, tilføres ca 30km rækkevidde i timen. Med et givet (men ikke hvilket som helst) kørselsmønster skal det nok holde sådan en pizzabil kørende en weekend eller to på 89 liter sprit/vand-blanding. Det ironiske er, at en simpel Renault Zoe formentlig ville kunne opfylde samme behov langt billigere og mere energieffektivt. Netop Renault Zoe kan lade med op til 43kW AC, og det giver næsten 300km rækkevidde i timen fra en billig væglader ved pizzariaets bagdør mellem udbringningerne. De ville næppe have behov for at købe modellen med det nye 41kWh batteri. Det står ikke helt klart for mig, hvilket problem dette projekt kan løse ved at indføre en < 10km/l teknologi, der anvender et brændstof, som endnu ikke er bæredygtigt, og som aldrig bliver energieffektivt.

  • 3
  • 0

Det står ikke helt klart for mig, hvilket problem dette projekt kan løse ved at indføre en < 10km/l teknologi, der anvender et brændstof, som endnu ikke er bæredygtigt, og som aldrig bliver energieffektivt.

Måske mysteriet omkring motivationen kunne opklares med information om finansieringen. Der kunne jo være nogle offentlige puljemidler (måske endda EU-midler) man fik del i ved at udføre et sådant projekt. Måske en journalist fra ing.dk kunne bidrage til at kaste lys over om noget sådant er tilfældet.

  • 1
  • 1

Som jeg skrev:

"Som partner i projektet deltager Methanex, der er verdens største producent og leverandør af metanol til internationale markeder i Nordamerika, Asien, Europa og Sydamerika. Virksomheden har som mål at øge anvendelsen af bæredygtig metanol baseret på vedvarende energikilder."

Og dertil altså Serenergy og Insero.

  • 2
  • 0

Der findes brændselsceller som kan bruge metanol direkte, det er forsøgt i mobiltelefoner og andre projekter. Er effektiviteten blot for dårlig, eller er der andre hindringer?

  • 0
  • 0

I København har de udskiftet deres partikel/støj spredere med elektriske cykler.

Det samme så jeg i Bayreuth's centrum, buddet havde godt nok fart på og kunne også levere i gågader.

Det tyske postvæsen har også brugt dem i nogle år nu, på visse ruter.

Jeg googlede det lige og det er faktisk over hele verdenen det forgår. Dominos vil gerne udskifte 50% af knallert flåden med el-cykler. Så hurtigt kan en kendt teknologi blive fortrængt og godt for det! de ildelugtende partikel og støjspredere er pisse irriterende.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten