Metaltræthed i gearkasse var årsag til helikopterstyrt med 16 om bord
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metaltræthed i gearkasse var årsag til helikopterstyrt med 16 om bord

Det var materialetræthed i en af delene af hovedgearkassen, der 1. april 2009 fik en Super Puma-helikopter til at styrte i havet ud for Skotlands kyst og tage 16 personer med sig i døden.

Det skriver den britiske havarikommission, AAIB, i sin netop offentliggjorte slutrapport om ulykken.

Allerede tidligt efter ulykken stod det klart, at det var i hovedgearkassen, at problemerne skulle findes.

Ifølge havarirapporten gik der kun 20 sekunder, fra piloterne blev advaret om olietrykfald i hovedgearkassen, til hovedrotoren rev sig løs og ramte halerotoren, der ligeledes blev revet af. Da befandt helikopteren sig i 2.000 fods højde, eller godt seks hundrede meter over havet. I løbet af få sekunder var helikopteren styrtet i havet. Flyet fra Bond Offshore Helicopters var på vej til Aberdeen fra BP's Miller-oliefelt i Nordsøen.

Mindre end en uge inden ulykken havde teknikere ellers fundet en metalstump i gearet, som senere undersøgelser har fastslået kommer fra det planetgear, der endelig brød sammen. Bond Offshore Helicopters og producenten Eurocopter er dog uenige om, hvad der fik selskabet til at fortsætte med at flyve med helikopteren.

Ifølge Bond fik de besked fra Eurocopter om, at der var tale om et så lille fragment, at det ikke ville være nødvendigt at grounde flyet.

Eurocopter hævder på den anden side, at de fik upræcise oplysninger om, hvor metalstumpen var fundet, skriver tu.no.

Metalstumpen målte 2,88 x 0,8 mm.

Ifølge AAIB var teknikernes muligheder for at opklare årsagen også hæmmet af, at helikopteren kort forinden havde fået skiftet rotoren, hvilket kunne have fået små metalstumper til at aflejre sig i gearkassen.

Ulykken har da også fået producenten til at ændre på gearkassens opbygning, ligesom rutinerne omkring eftersyn er blevet revideret.

»Teknisk set er magnetskiverne øverst i gearboksen blevet modificeret samtidig med at eftersynsrutinerne er ændret til et hyppigere inspektionsinterval på gearkassen. Operativt er der blevet øget fokus på procedurer, som kræver umiddelbar landing på vand,« siger Øyvind Solberg, som er driftsdirektør i CHC Helikopter Service til tu.no.

»Det er ingen tvivl om, at gearkassen er en akilleshæl på helikopterne, som vi ikke finder på fastvingefly. Vi har to motorer og trippel hydraulik, men altså kun én hovedgearkasse,«, siger Øyvind Solberg videre til hjemmesiden.

Læs hele rapporten her:

Havarirapport for helikopterstyrt i Nordsøen 2009
[scribd:74359406]

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten