Et nyt rædselsregimente er muligvis på vej i informationssamfundets sump: det postfaktuelle demokrati, hvor kendsgerninger erstattes med opportune fortællinger, hvor den gode historie er viral, og hvor politik handler om vælgermaksimering. Den netop overståede amerikanske valgkamp bød på adskillige eksempler fra denne nyåbnede faktaforladte skuffe.
Demokraterne har også undervejs i valgkampen bevæget sig elegant i parallelsporet til sandhedens smalle sti. I spørgsmålet om Romneys mulige skattely producerede Obamas kampagnefolk blandt andet en video, der stillede vilkårlige personer det simple spørgsmål, om de havde oversøiske bankkonti. Naturligvis svarede dem, der blev spurgt 'nej'. Videoen røg på Youtube og Obama-kampagnen henviste til historier fra Associated Press og Vanity Fair om oversøiske konti samtidig med, at teksten 'Is he (Romney, red.) avoiding paying U.S. taxes by having money in those tax havens?'
Der er desværre mange sådanne fortællinger derude, og de kan være særdeles opportune for en bestemt politisk dagsorden, hvis de kan gøres robuste. Nettet er et gement godt medium til at polstre en fortælling gennem mange 'synes godt om', læsninger eller visninger, hvilket over relativt kort tid kan gøre fortællingen viral. Men hvad der er viralt, er ikke nødvendigvis sandt, og hvad der er sandt, er ikke nødvendigvis viralt. Vælgermaksimering fordrer ikke fakta, hvor meget filosoffer og andre i så henseende optimister end kunne ønske, at det gjorde. Men vælgermaksimering er så heller ikke synonymt med demokrati. Hvis ikke demokratiet har adgang til pålidelige kilder og respekt for det gyldige argument, kan der ikke sondres mellem junk-evidens og fakta. Kan der ikke sondres mellem disse to, kan der bydes velkommen til det postfaktuelle demokrati, som hverken er demokratisk eller en funktion af den amerikanske geografi. En sådan faktaforladt velkomstkomité kan hurtigt finde vej hertil; til lands, til vands og i luften.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard